Over de wielersport en zijn beoefenaars.

studenten wedstrijden/kampioenschappen

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 25 jun 2013 20:26

Heeft er hier ooit iemand meegedaan aan een studenten kampioenschap wielrennen?

Ik zoek informatie voor volgend academiejaar, niveau & eisen etc.. maar vind bitter weinig.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 26 jun 2013 10:39

Edit: zie nu dat je in België woont. Je moet wel bij een Nederlandse hogeschool of universiteit staan ingeschreven, of in het jaar waarop het gehouden werd ingeschreven zijn geweest bij een universiteit in NL, om mee te doen. Afkomst maakt verder natuurlijk niet uit.

Ja, ik heb twee jaar achtereen meegedaan. Het nsk wielrennen is altijd begin oktober.Zijn altijd leuke wedstrijden en het is een toch wel een serieus kampioenschap. Gewoon een officiele KNWU wedstrijd. En je krijgt een trui!

Mijn eerste jaar bij was niet licentiehouders in 2011 op de Nedereindse berg in utrecht. Mijn eerste koers ooit was meteen de meest gevaarlijke koers die ik ooit gereden heb. Ik finishte daar 15e, jammer genoeg werd mijn sprint verkloot werd door een valpartij schuin voor me. Maar ja sprinten kan ik toch al niet. Daarna heb ik maar een licentie genomen voor 2012.

Vorig jaar was het in Amsterdam op de campus, leuk wedstrijdje gereden in de sportklasse/amateur klasse ongeveer als 14e? gefinisht van de ongeveer 20man die overbleven.

Het volgende Nederlands Student Kampioenschap wordt georganiseerd door MSMWV Dutch Mountains Maastricht http://www.nsk2013.nl/ wordt gehouden op 6 oktober. Zoals altijd zijn er de volgende categorien:
Heren niet-Licentiehouders:
10:30-11:45
40km (8 rondes)

Dames Elite, Amateurs & Juniores:
12:00-13:30
45km (9 rondes)

Dames niet-licentiehouders:
12:01-13:00
25km (5 rondes)

Heren Amateurs & Sportklasse:
13:45-15:30
60km (12 rondes)

Heren Elite, Belofte & Junioren:
15:45-18:00
80km (16 rondes)

Ik heb op mijn afgelopen weekendje Zuid Limburg met de wageningse studenten het rondje verkend. Het is echt vreselijk zwaar. Dus breng je klimmersbenen maar mee! Sprinters hebben hier geen kans.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jun 2013 11:37

De TS is geen Hollander ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 26 jun 2013 13:01

Tjah daarom stond de edit er ook al. Vraag me dan toch af waarom je deze vraag dan op een Nederlands forum stelt.

Maar ja, ik laat het maar staan dan wordt het maar een studentenkampioenschappen topic. De belgische zijn dit jaar al geweest. Maar daar is inderdaad helemaal niets over te vinden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

joeptimmermans
Forum-lid

joeptimmermans 26 jun 2013 13:08

Doe ook al verschillende jaren mee aan de NSK's. NSK weg is een redelijk vast onderdeel van de kalender, afhankelijk van de organisatiedrift van de verschillende studentenwielerverenigingen komt daar ook geregeld een NSK TT bij en een NSK XC mountainbike.

Ook leuk: het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK). Verzameling van allerlei sportwedstrijden, waarover vervolgens een eindklassement wordt opgemaakt per studentenstad. Was dit jaar in Nijmegen. Precieze invulling wisselt ook nog een beetje, maar redelijk vast is de opzet dat je start met een team van vier personen. Twee jaar terug een ploegensprint en een ploegentijdrit, vorig jaar een ploegentijdrit en een criterium, dit jaar een proloog, ploegentijdrit en criterium.

En voor studenten niet onbelangrijk, ieder jaar een groot feest met veel bier (en andere drank :))

Bovenstaande heeft ook betrekking op de situatie in Nederland

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 26 jun 2013 13:32

NSK mountainbike is meestal los van het wielrennen, dit jaar was dat in Wageningen. Heb niet meegedaan omdat ik geen vertrouwen had in de staat van mijn mtb :lol: . Het GNSK is vooral heel gezellig. Maar dat criterium valt op de zondag, altijd lastig na zo'n feestje. Was inderdaad leuk in nijmegen dit jaar. Volgend jaar Tilburg. We zullen zien

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jun 2013 13:41

Dan is Studentensport Nederland op eens wel heel ruimdenkend geworden. 4 jaar geleden mochten we in Enschede voor het GNSK geen criterium organiseren, omdat dat een individuele sport ipv teamsport zou zijn. Belachelijke redenatie omdat er bijvoorbeeld ook geschermd werd en dat doe je toch ook niet in groepsverband.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Tom-s
Forum-lid

Tom-s 26 jun 2013 15:12

Weet iemand hoe het in Belgie zit toevallig, kennen ze dat hier ook? Ik ben hier als Nederlandse student in Belgie dan wel weer benieuwd naar. Ik wist niet eens dat het bestond (ook in NL niet). Lijkt me leuk om eens mee te doen. Mountainbike of racefiets wedstrijden doe ik beide graag.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 26 jun 2013 20:47

Nee ben idd geen Hollander en ook geen Nederlander.

Het is idd voor in België. Hoe lang de parcours zouden zijn en tegen wat voor snelheden er gemiddeld gereden wordt. Heb zelf al info aangevraagd bij de persoon van studentenvoorzieningen maar nog geen reactie terug gekregen.
Zelf nog nooit een wedstrijd meegereden, ik vind zelf datk een stevige conditie heb maar dat zal bijlange nog niet genoeg zijn waarschijnlijk. Daarom graag wat info zodatk weet wat het streefdoel is.
Bedankt voor de info! :)

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 27 jun 2013 10:33

Wat je tijdens je eerste wedstrijd het meeste opbreekt is; remmen... bocht sprintje en terug optrekken tot 45 remmen en de volgende bocht. Bij mijn eerste wedstrijd starten er 60-70 en bestond de laatste groep uit 20 man, De eerste gingen er al in de eerste ronde af.

Plaats reactie