Al een poosje speelt het idee om volgend jaar een paar dagen alleen te gaan fietsen in de Franse alpen. Inmiddels bijna 32 jaar fietservaring en vrijwel alle alpencols wel gehad in de laatste 20 jaar)
Het idee zoals het er nu uitziet:
- dag 1: treinreis naar Grenoble (Thalys met fiets) en overnachten in Vizille;
- dag 2: via Bourg d'Oisans, Alpe d'Huez, Col de Sarenne, Lautaret, Galibier naar Briancon (allemaal bekend terrein, dus ff lekker inkomen);
- dag 3: Col d'Izoard, Col d'Agnel, slapen in Saint Véran;
- maar dan? iemand nog een mooie vervolgroute? (Col de Vars/Cime de la Bonette bijv.)
Ik wil eigenlijk 4 dagen fietsen en dan met de trein terug, zonder al te vaak te hoeven overstappen. Ong. 100 tot 150 km p/dag en max. +/- 3000 hm p/dag.(anders stort ik in op dag 4 )
Voor de bagage denk ik een lumineus plan te hebben bedacht.....
De week voor vertrek stuur ik kleine pakketjes naar mijn overnachtingsadressen (pension/bed&breakfast):
Inhoud: een broek, een shirt, een onderbroek, tandenborstel/pasta, beetje wasmiddel, telefoon-oplaadsnoertje, slippers(heb 20 paar liggen van de zaak ), evt. een fietstenue (heb er een paar dus dat red ik wel 4 dagen), fietsvoeding voor de volgende dag, waslijntje, paar wasknijpers, beetje kettingvet, een stuk tape om het doosje dicht te plakken een retoursticker naar mijn eigen huis.
De vuile was in 's morgens in het doosje. Langs het postkantoor doosje afgeven( of aan de receptie van de accomodatie) en nagenoeg bagageloos verder fietsen.
Iemand al ervaring met een dergelijke reis en tips voor redelijk bereikbare treinstations aan het einde van een 4 daagse route met startpunt in de Franse Alpen? Mag ook eindigen in Italië.
Trein naar Franse Alpen, alleen verder fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05
Volgens mij moet de fiets in een hoes als je met de Thalys / TGV gaat
Voor de bagage bestaan er ook zadeltassen waar zat in kan.
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ts_id=1018
Bespaar je al de verzendkosten en als je weer thuis bent, neem ik die tas voor de helft over
Voor de bagage bestaan er ook zadeltassen waar zat in kan.
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ts_id=1018
Bespaar je al de verzendkosten en als je weer thuis bent, neem ik die tas voor de helft over
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je naar Sampeyre gaat, kun je col de Sampeyre nog even meepikken. 15,5 km lang en constant klimmen op 8-10% t/m 4km voor de top daarna met 7% verder. Afdalen wordt wel ff een dingetje. De weg is daar soms slecht.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Klinkt goed, ga ik even verder bekijken, dank alvast.joopi schreef:Na de Col de Vars via de Col de Larche Italie in en dan volgende dag via Fauniere en Sampeyre richting Turijn? Kan je daar weer op de TGV stappen naar Parijs.
De voldoening duurt langer dan de pijn...
Over die fietshoes:floepert99 schreef:Volgens mij moet de fiets in een hoes als je met de Thalys / TGV gaat
Voor de bagage bestaan er ook zadeltassen waar zat in kan.
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ts_id=1018
Bespaar je al de verzendkosten en als je weer thuis bent, neem ik die tas voor de helft over
dat heb ik ook gelezen: erg onhandig, want waar laat ik die hoes, aangezien ik hem op de terugweg (Turijn?) dan ook weer nodig heb...... (Kan zo 'n ding lenen van een vriend en die vindt het vast niet grappig als ik die hoes aan jou verkoop voor de helft )
Grote zadeltas is geen optie: ik heb al een hekel aan een zo 'n mini zadeltasje. Bovendien: #the rules @velominati.com
De voldoening duurt langer dan de pijn...
Jaren terug toen ik nog geen auto had ben ik zo eens veel door Nederland gefietst. Ik gebruikte van die kunststof herbruikbare zakken die vaak voor heen en weer sturen van post door bedrijven werd gebruikt. Daar zit een venster in met een omkeer etiket. Ook een klip om af te sluiten.rico8 schreef:Voor de bagage denk ik een lumineus plan te hebben bedacht.....
De week voor vertrek stuur ik kleine pakketjes naar mijn overnachtingsadressen (pension/bed&breakfast):
Inhoud: een broek, een shirt, een onderbroek, tandenborstel/pasta, beetje wasmiddel, telefoon-oplaadsnoertje, slippers(heb 20 paar liggen van de zaak ), evt. een fietstenue (heb er een paar dus dat red ik wel 4 dagen), fietsvoeding voor de volgende dag, waslijntje, paar wasknijpers, beetje kettingvet, een stuk tape om het doosje dicht te plakken een retoursticker naar mijn eigen huis.
Stuurde ik 4 pakjes weg en reed ik met alleen een reserve tube Nederland rond. Ook leuk als alles weer terugkomt
Tip: om te scheren wegwerp krabbertjes. Doe in ieder pakje ook een reserve band/tube. Een dag regen kan de bandenvoorraad nl doen slinken.
Als je op priveadressen overnacht kan je gelijk een presentje in het pakje doen
-
- Forum-lid
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48
Met het gevaar dat ik je hele plan in de war gooi, want het klinkt als een erg leuk plan, het volgende over de thalys. Je moet inderdaad je fiets in zo'n hoes/tas stoppen. Ik ben drie jaar geleden naar de Vendee gefietst en ben toen met de TGV en Thalys terug gereisd vanuit Nantes. De hoes was toen door iemand meegenomen met de auto die ook naar de Vendee kwam. Zo'n hoes is groot en zwaar, dus echt niet mee te nemen op de fiets.
Mijn tip: neem de citynightline naar Basel, en maak vanuit daar een mooie ronde van een paar dagen door de Zwitserse Alpen. In de citynightline kan je je fiets stallen in een aparte wagon daarvoor.
Wat betreft het opsturen van je bagage, slim! Maar het lijkt me ook wat omslachtig. Ik deed/doe mijn fietsreizen op de racefiets gewoon met een zadelpentas en klein rugtasje.
Mijn tip: neem de citynightline naar Basel, en maak vanuit daar een mooie ronde van een paar dagen door de Zwitserse Alpen. In de citynightline kan je je fiets stallen in een aparte wagon daarvoor.
Wat betreft het opsturen van je bagage, slim! Maar het lijkt me ook wat omslachtig. Ik deed/doe mijn fietsreizen op de racefiets gewoon met een zadelpentas en klein rugtasje.