Alles over vakanties op én met de fiets

Naar Noorwegen fietsen tijdens winter

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16730
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2017 22:38

Van Eindhoven naar Bergen in Limburg is ongeveer 50km fietsen. Dat is misschien een haalbaar alternatief...
Campagnolo Ultra Dork

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 22 mar 2017 07:17

Over de Sontbrug mag je volgens mij niet fietsen. Wil je alles op de fiets doen zul je dus via polen, baltische staten en finland naar noorwegen moet fietsen. Dat zal iets meer dan 150 km per dag worden dan.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 22 mar 2017 07:48

Van de TS geen spoor meer. Ik denk dat het allemaal een experiment was om te kijken hoe we hier reageren. Waarschijnlijk hebben ze op een autoforum het idee geopperd om met een T-Ford de Himalaya over te steken, in een hardloopforum doen ze de Sahara in juli van oost naar west en in het duikersforum willen ze onder de Noordpool doorzwemmen zonder zuurstofflessen ;)
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 22 mar 2017 13:51

Dat zou gek zijn, die andere ideeen lijken me onhaalbaar.
Afbeelding

AvontuurFietser
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2017 15:51

AvontuurFietser 22 mar 2017 14:36

Hallo allemaal!

Allereerst bedankt voor alle reacties!

Ik zal maar meteen de waarheid vertellen dan. Wij willen komende winter niet naar Bergen fietsen, maar hebben dit afgelopen winter al gedaan. De reden dat we dit toch op dit forum hebben geplaatst is als volgt. We hebben het idee gekregen om in de zomer van 2018 rond het VK te zeilen met een goedkoop zeilbootje. Echter we hier beiden geen ervaring mee. Dus willen we de experts op een zeilforum om hulp vragen, maar we vrezen dat mensen wel gaan zeggen dat het niet haalbaar is. Vandaar dit ik het idee om naar Noorwegen te fietsen hier heb gepost. Op deze manier kan ik de reacties op beide ideeën vergelijken. Wanneer de reacties op het zeilidee minder afradend zijn dan hier is het namelijk haalbaar, omdat naar Noorwegen fietsen al is gelukt!
svvander schreef: In elk geval; ik wil er wel een verslag van zien, moest je van plan zijn om deze online te gooien. Altijd leuk om zulk avontuur te volgen.
Veel succes ermee!
We hebben nog geen reisverslag gemaakt, maar ik ben bezig met het maken van een blog http://www.nextleveltravels.com
MarkVeenstra schreef: Hoeveel uur daglicht heb je? En wil je in het donker fietsen? in de sneeuw langs de autoweg...? Ik denk dat je blij mag zijn als je 5 uurtjes per dag kunt fietsen, mag je nog doortrappen ook!
De fietspaden worden idd niet vrijgemaakt. Ook is er weinig licht op een dag, maar doordat je het koud krijgt als je stil staat blijf je fietsen totdat het tijd is om te slapen. zo kun je gauw 12 uur op een dag fietsen.
rhino7 schreef: Waarom specifiek naar Bergen in het winterseizoen ?
We wilden graag naar Noorwegen fietsen. Stavanger en Oslo waren we al geweest dus dan was Bergen een mooi doel.
rob74 schreef:afzien, kou, ellende, pech, bevroren vingers, natte kleding, uitputting, honger, koude voeten, regen, sneeuw, donker, ijsregen, tegenwind, nog meer kou, nog meer ellende,......

Echt een strak plan dit :roll: :roll:

Ik kan me niet voorstellen dat je er ook maar een greintje plezier uit gaat halen. Je krijgt alleen maar een bak ellende over je heen en niemand heeft medelijden met je. :o
prachtige samenvatting van de reis!
FryskBloed schreef:Je schrijft niet over ervaring die je wel hebt, maar heb je ervaring en (lichtgewicht/compact) uitrusting om te bivakkeren als het flink onder nul is?
Ter voorbereiding voor deze trip zijn we een keer van Eindhoven naar AMersfoort gefietst en de dag erna weer terug. en we zijn een keer van Eindhoven naar Goch gefietst. Daar buiten geslapen en toen weer terug
robbebopper schreef:Je moet jezelf denk ik eens afvragen: Voor wie doen we dit?
Deze vraag hebben we ons zelf de eerste dagen heeeeeel veel gesteld.
scepticus schreef:
Nog afgezien van de vraag of je het überhaupt gaat halen (ik zet mijn geld in op 'nee'), denk ik dat je dit alleen leuk gaat vinden als je een extréém perverse definitie van 'leuk' hebt.
Wedje wagen over het zeilen?
Bredalp schreef:Het lijkt me een leuke rit om op een aangename manier kennis te maken met de wielersport.
:winkthumb:
pep78 schreef:Is dit niet gewoon een beetje trollen en ligt topic starter nu blauw van het lachen?....
we hebben zeker veel gelachen!
faxe schreef:Met een MTB en niet al te gek weer moet het mogelijk zijn in de winter. Je fietst naar Hirtshals in het noorden van Denemarken en neemt vervolgens de ferry naar Bergen. Is rond de 1.000 km fietsen vanaf utrecht.
We hebben vanaf Hirtshals de boot gepakt naar Stavanger
Ernie C. schreef:Van Eindhoven naar Bergen in Limburg is ongeveer 50km fietsen. Dat is misschien een haalbaar alternatief...
Op onze tocht naar Goch zijn we al door Bergen gefietst
Herman_N schreef:Van de TS geen spoor meer. Ik denk dat het allemaal een experiment was om te kijken hoe we hier reageren. Waarschijnlijk hebben ze op een autoforum het idee geopperd om met een T-Ford de Himalaya over te steken, in een hardloopforum doen ze de Sahara in juli van oost naar west en in het duikersforum willen ze onder de Noordpool doorzwemmen zonder zuurstofflessen ;)
Je zat erg dicht in de buurt! maar we houden van je manier van denken. Heb je nog wat meer ideeën??

Afbeelding

AvontuurFietser
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2017 15:51

AvontuurFietser 22 mar 2017 14:37

Het idee begon toen we een witte kerst wilde omdat we die al zo lang niet meer gehad hebben in Nederland. En op die manier is het idee een beetje tot stand gekomen haha.

Het uiteindelijke plan was om te fietsen tot Hirtshals en vanaf daar de boot te pakken naar Stavanger en dan van Stavanger naar Bergen fietsen. Op dat laatste stuk hebben we wel het een en ander aan hulpmiddelen gebruikt (boot uiteraard, maar ook een stukje bus om een bepaalde tunnel te kunnen pakken). Niet uit nood, maar wel omdat we het fietsen toch echt wel saai begonnen te vinden en onze bicycle knee ;/ . Ook hebben we in Noorwegen zelf niet meer buiten geslapen maar ter plekke, met de WiFi in de McDonald's, couchsurfers kunnen vinden.

We hebben geen blog bijgehouden, wel veel gefilmd maar de aftermovie laat een beetje op zich wachten haha. Maar bij deze toch ff een kort reisverslag:

We lagen na de eerste dag al voor op schema. We zouden tot Hengelo fietsen maar hebben er uiteindelijk nog zo'n 20km bij gedaan en in Duitsland een plekje in de bossen gevonden. Was nog wel wennen dat wildkamperen want echt elk geluid lijkt ineens op een voetstap haha. Al met al best goed geslapen die nacht, voor een tweede nacht illegaal wildkamperen.

Dag twee hebben we uiteindelijk een rustige dag gehad, we zijn tot onze AirBNB in Oldenburg gefietst en lagen weer perfect op schema. So far so good, het leek eigenlijk gewoon een eitje te worden. Continu rond de 7 graden overdag en 's nachts een graad of 4 was de voorspelling en bijna geen regen.

De moed was hoog en dat bleek wel uit de kilometers van dag drie. We hebben die dag net iets meer dan 200km gereden en dat terwijl we die dag twee rivieren over hebben gestoken. Laatste 30km hebben we flinke wind in de rug gehad en goed van kunnen profiteren. Weer een plekje in het bos gevonden, ging eigenlijk steeds best makkelijk zolang je maar gewoon de stad uit bent. Aan het eind van de dag hadden we al wel flink veel kleine peintjes, knieën vermoeid, zadelpijn etc.

Dag vier werden we beiden wakker met flink pijnlijke knieën. Dat heeft eigenlijk de rest van de trip tot Hirtshals aangehouden. Elke ochtend duurde het minstens een half uur tot ie een beetje warm was en het deed dan gelukkig geen pijn meer ;/ Uiteindelijk in Kolding aangekomen zaten we even te rusten naast een tankstation. Daar stond een kleine verlaten overkapping met een heel klein schuurtje ernaast, naast iets wat op een garage leek. Even gekeken of het mogelijk was om daar te slapen maar toch maar eerst naar de McDonald's gegaan. Die was dicht, het was namelijk kerstavond.. Toen begon het ook nog eens heel hard te regenen dus zijn we direct terug gefietst naar dat kleine hutje. Hebben daar gekookt en geslapen, als een stel zwervers dat wel haha.

Eerste kerstdag, was een vrij normale dag fietsen. Veel pijn in de knieën, maar vrij weinig bijzonders. Hadden gelukkig weer een AirBNB, in Silkeborg. Hele aardige vrouw die ons gewoon een slaapplaats in d'r eigen huis aanbood op eerste kerstdag haha. Ons kerstmaal was niet bepaald feestelijk, een beetje de schraalste pasta bolognese die je kan bedenken. Er zat nog net wel ui door, maar dat was het dan ook. Dat was misschien nog wel het lastigste van de reis, kerst moeten missen. Dan fiets je in het donker en de kou langs een huis, kijk je naar binnen en zie je een hele familie gezellig dineren.. Maar goed, zelf voor gekozen haha en zoals eerder vermeld, "niemand heeft medelijden met je" haha

Tweede kerstdag echt een rotdag gehad. Hebben veel regen gehad, continu natte voeten, tijdens de korte pauzes heel koud gehad etc. "afzien, kou, ellende, pech, bevroren vingers, natte kleding, uitputting, honger, koude voeten, regen, sneeuw, donker, ijsregen, tegenwind, nog meer kou, nog meer ellende,......" was geen goeie samenvatting voor deze dag haha. Zelfs veel onverharde stukken. Ik ben nog een keer van het onverharde fietspad de berm ingevallen, een meter naar beneden. Zaten uiteindelijk in een McDonald's in Aalborg, nog even met de familie kunnen facetimen aan het kerstdiner haha. Toch maar het advies van m'n moeder opgevolgd en geprobeerd een extra airbnb te boeken. Dat wilde niet lukken, maar dat is wel de nacht dat we de eerste couchsurfer hadden gevonden. Hij heeft nog eten voor ons staan koken en het was een typische couchsurfavond, alleen maar reisverhalen delen haha.

Laatste dag hoefde we nog maar veertig kilometer tot onze laatste airbnb in Hirtshals. Wel veertig kilometer lang last van de knieën, toch redelijk zware laatste loodjes. Wel heel veel tijd gehad om veel te eten en veel niks te doen die dag haha. Dag daarna de boot gepakt, daar is m'n achterband nog geklapt op ongeveer 100m voor de boot. Gunstiger kan je het niet timen lijkt me haha.


Tot zo ver dus het 'Naar Noorwegen fietsen'.



We hebben vier dagen rust gehad in Stavanger, daar ook oud en nieuw gevierd. Alleen maar in bed gelegen en gegeten, hopende dat die knie een beetje wilde herstellen. Is redelijk gelukt. Zijn daarna in Stavanger naar een ferry gefiets en toen we van die ferry afkwamen lag er meteen al sneeuw voor onze neus. Ook dat ging eigenlijk nog redelijk goed, het sneeuwde best hard en we konden de eerste sporen maken dus qua grip lukte dat nog wel. Uiteindelijk de vijfde lekke band gehad die dag en dat betekende dat we moesten gaan plakken ipv vervangen. Nooit bij stil gestaan dat je lijm niet werkt als het buiten regent/sneeuwt. Dus eerst een uur gelopen en bij een bushokje uiteindelijk mn band geplakt. Uiteindelijk zo'n 60km gefietst die dag. Die nacht bij een gezin via airbnb geslapen. Dag erna was een hele korte dag van 10km zelfs en dat ging gewoon prima uiteraard haha. Dag erna wel een stukje de bus moeten pakken omdat we graag via een tunnel wilde waar we niet in mochten fietsen. Er was wel redelijk goed te fietsen op de autowegen. Op plekken waar een fietspad naast lag hebben we alleen op de autoweg kunnen fietsen. Twee nachten bij couchsurfers geslapen en bij de laatste airbnb kwamen we net vijf minuten eerder aan dan onze vrienden die ons op kwamen halen haha, niet bepaald een warm onthaal.

In Noorwegen zelf hebben we het dus rustiger aan gedaan dan beschreven in de eerste post, verder klopte ie eigenlijk toch wel heel erg haha. Leuk om te lezen dat jullie eigenlijk precies begrijpen wat het inhoudt om te doen en de reacties dus heel relatable zijn haha.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 22 mar 2017 14:46

POWNED!

Gaaf man en succes met jullie zeiltocht. Afzien is relatief.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 22 mar 2017 14:57

Eindelijk een eindbaas op het forum!!! :lol:

slugbait
Forum-lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 22 mar 2017 15:16

Nou, ik zie heel veel AirBnB en Couchsurfing voorbij komen. Als ze echt elke nacht onder een tarp hadden geslapen (het plan dat in de eerste post werd gepresenteerd), dan was onderkoeling een serieus gevaar geweest. Desalniettemin, een erg stoere tocht.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 22 mar 2017 15:18

Geweldig, die foto alleen maakt het al waard. Ik zou dit echt nooit gaan doen maar super dat jullie het aandurfde, petje af en bedankt voor de eerlijkheid het verslag, sportief! (op alle fronten) en mooi dat jullie iig nog even hebben kunnen lachen, wij ook en we hebben niet eens deze helletocht hoeven maken!
Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 22 mar 2017 16:02

Baas en dapper! Gelukkig niet in Noorwegen zelf buiten geslapen.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 22 mar 2017 19:29

Domme vraag misschien: met welk type bootje zouden jullie dit willen doen? Vaurien, Optimist, Splash, 420, 470, Flying Dutchman? Heb zelf ervaring met o.a. Vaurien. Maar heb geen zeilbrevet... dus kon nooit alleen gaan zeilen. Lijkt me ook wel iets unieks om te gaan proberen. Maar jullie hebben geen ervaring? Is een vaarbewijs of brevet in het VK niet verplicht dan? (Zeker op open zee?).

Ik bekijk jullie linkje straks rustig (als de kids slapen). Bedankt om dit te delen.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Plaats reactie