Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenspanning racefiets

Melda
Forum-lid

Gebruikersavatar Melda 21 apr 2015 12:21

Ik zet mijn 23mm bandjes altijd op 6 (voor) en 6.5 (achter), mijn gewicht is ietsje boven de 65.
Rijd sowieso graag af en toe eens een kasseistrookje, hogere bandendruk maakt dit te oncomfortabel.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 24 apr 2015 19:28

Melda schreef:Ik zet mijn 23mm bandjes altijd op 6 (voor) en 6.5 (achter), mijn gewicht is ietsje boven de 65.
Rijd sowieso graag af en toe eens een kasseistrookje, hogere bandendruk maakt dit te oncomfortabel.
Dat klopt ik rijd zelfs met 8 bar achter en ook voor en ik weeg net 50 kg. Maar dit is voor iedereen persoonlijk en anders.
Ghost Nivolet 6LC

tjaardbreeuwer
Forum-lid

tjaardbreeuwer 24 apr 2015 20:58

Zoals zovelen al aangeven, uitproberen is een goede.
Maar ja, je moet ergens beginnen. 8 bar in een clincher band is wel erg veel. Tenzij je heel zwaar bent verlies je dan erg veel grip, comfort en waarschijnlijk rolweerstand.

Een goed begin is de 15% regel: als je op de fiets zit moet de band onder je gewicht ongeveer 15% van zijn hoogte inzakken.
Omdat dat lastig te meten is, hier een artikel inclusief tabel.
Let op: belasting is per wiel, voor het totaal gewicht, dus rijder, fiets en kleding/uitrusting.
http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

Voor het voorwiel wil misschien wat meer drukken in dan deze methode, vooral als je brede banden of smalle velgen hebt, omdat op de momenten dat het er om spant (stijl afdalen of hard remmen) er meer druk op het voorwiel komt dan statisch.

De verhouding tussen rolweerstand en banden spanning voor racefietsen is erg onduidelijk.
Op het strand en in iets mindere mate in het terrein is het vrij duidelijk, lagere spanning, lagere rolweerstand.

Plaats reactie