Bandenspanning racefiets
- alliance_0
- Forum-lid
Het maximum staat op de band. Het minimum mag je zelf bepalen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Tuurlijk kan dat.
Maar dit hangt wel wat af van je banden en je eigen gewicht.
De uiterste grenzen staan vaak wel vermeld op de zijkant van je buitenband (maar dan heb je slechts ene globaal idee waartussen je wilt zitten).
Volgens mij is een aardige maatstaf, voor standaard 23mm bandjes, om je gewicht te delen door 10, en dat aan bar in je band te doen. (dus 80kg = 8 bar). Heb je de bredere 25mm bandjes, doe je een beetje minder hoge spanning in.,. in dit voorbeeld bijv 7.5 oid.
Als je dat eerst eens doet. Dan mee gaan fietsen, en dan bedenken of je dit te hard vond. Stuiter je bij elke oneffenheid van je zadel, dan doe je voor de volgende rit ene halve bar minder --> Is iets meer comfort.
Maar dit hangt wel wat af van je banden en je eigen gewicht.
De uiterste grenzen staan vaak wel vermeld op de zijkant van je buitenband (maar dan heb je slechts ene globaal idee waartussen je wilt zitten).
Volgens mij is een aardige maatstaf, voor standaard 23mm bandjes, om je gewicht te delen door 10, en dat aan bar in je band te doen. (dus 80kg = 8 bar). Heb je de bredere 25mm bandjes, doe je een beetje minder hoge spanning in.,. in dit voorbeeld bijv 7.5 oid.
Als je dat eerst eens doet. Dan mee gaan fietsen, en dan bedenken of je dit te hard vond. Stuiter je bij elke oneffenheid van je zadel, dan doe je voor de volgende rit ene halve bar minder --> Is iets meer comfort.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- de zwarten
- Forum-lid HC
begin met 7 of 7.5 als je veel weegt.
Ga eens een rit met 6 rijden.
Dan met 6.5.
Dan met 7.
enzovoort.
Op den duur kom je er wel achter.
Ga niet over de 8.
ps: koop je eerst een goede voetpomp, dat is het halve werk.
Ga eens een rit met 6 rijden.
Dan met 6.5.
Dan met 7.
enzovoort.
Op den duur kom je er wel achter.
Ga niet over de 8.
ps: koop je eerst een goede voetpomp, dat is het halve werk.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

- ophetkantje
- Forum-lid
Ligt heel erg aan welke band je hebt. Bij de mijne staat zowel de minimum als maximum druk op de band.alliance_0 schreef:Het maximum staat op de band. Het minimum mag je zelf bepalen.
TS, vooral uitproberen wat voor jou het fijnste fietst. Bij bandbreedte 23 was vroeger een ruwe vuistregel je gewicht gedeeld door 10, maar mag tegenwoordig vaak wat minder zijn, zeker ook als je band wat breder is (25 of 26 wordt steeds meer standaard). Ik zou zeggen vooral proberen wat voor jou het beste werkt.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid
Misschien heb je hier iets aan http://www.fiets.nl/2012/06/22/app-voor ... andendruk/
23 mm: 1/10 van je lichaamsgewicht met een minimum van 6 en een maximum van 8
tubeless of 25 mm banden één bar aftrekken met nog altijd een minimum van 6.
Aanwijzingen van de fabrikant kun je doorgaans volledig negeren.
Voor kasseien gelden weer andere regels, moet je ff aan GastheerG vragen
tubeless of 25 mm banden één bar aftrekken met nog altijd een minimum van 6.
Aanwijzingen van de fabrikant kun je doorgaans volledig negeren.
Voor kasseien gelden weer andere regels, moet je ff aan GastheerG vragen

Laatst gewijzigd door havana op 21 apr 2015 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Jajorisb schreef:Beetje flauw, maar ik weeg 90 kg, dan is op 23 mm een max van 8 bar. Is dat op 25mm dan 8-1= 7 bar? Of (1/10 van 90) -1 = 8 bar?

WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik zou in jouw geval met 7 bar rijden.
Dat hele 8-bar gebeuren zit bij velen zo diep, bijna net zo diep als 30 gemiddeld.
Dat hele 8-bar gebeuren zit bij velen zo diep, bijna net zo diep als 30 gemiddeld.