Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.

mtb-trek
Forum-lid

mtb-trek 27 jul 2016 13:33

Ik heb dit jaar eind mei mijn complete aandrijftrein (cassette 28-11, voorbladen 50/34 en ketting - Shimano Ultegra 6800) vervangen. Inmiddels heb ik er 1200 km op gereden waaronder +/- 375 km rondom en op de Ventoux.
Nu heb ik mijn fiets ter controle langs gebracht bij de FM en deze meldt mij dat de ketting (KMC X11 EL) al een dusdanige slijtage vertoont dat deze binnenkort aan vervanging toe is. Dit zou dan alleen kunnen als ik de cassette ook meteen vervang. De exacte slijtage-indicatie heb ik helaas niet.

Mijn vragen aan jullie:
1. Is het normaal dat na zo'n korte km-stand, mede door de zware klim-km's, deze nu al aan vervanging toe is?
2. Klopt het dat ik dan ook mijn cassette moet vervangen of kan het prima af met een nieuwe ketting (rekening houdende met de km-stand van 1200 km van de cassette)?

Ter info:
Mijn ketting onderhoud ik normaal en doe er verder geen rare dingen mee die extra slijtage veroorzaken zoals offroad/gravel rijden.
Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 jul 2016 13:37

Als je je ketting op het juiste moment vervangt kan je cassette wel een paar kettingen mee. koop een kettingslijtagemeter en je kunt zelf de slijtage van je ketting meten.
en het andere gereedschap wat je nodig hebt om je ketting te vervangen is ook nooit weg, en hoef je hiervoor niet meer langs de fietsenmaker.

mtb-trek
Forum-lid

mtb-trek 27 jul 2016 13:57

monsieurpinot schreef:Als je je ketting op het juiste moment vervangt kan je cassette wel een paar kettingen mee. koop een kettingslijtagemeter en je kunt zelf de slijtage van je ketting meten.
en het andere gereedschap wat je nodig hebt om je ketting te vervangen is ook nooit weg, en hoef je hiervoor niet meer langs de fietsenmaker.
Gelukkig heb ik vrijwel al het gereedschap in huis, op de slijtagemeter na. Het wisselen van de aandrijftrein heb ik ook zelf gedaan. Nu staat de fiets voor iets anders bij de FM. Ik verbaas mij meer over de korte levensduur van ketting/cassette na zo'n korte afstand met normaal onderhoud. De slijtagemeter ga ik zeker aanschaffen om het verhaal te controleren van de FM.
Cube Agree GTC SL - 2014

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 27 jul 2016 14:07

Echt waanzin wat die 'FM' jou zegt. Ketting is al zeeeeeeeeeeeeer onwaarschijnlijk bij 1.200km, laat staan de casette.

Ik ben benieuwd wat deze FM te zeggen heeft als jij m meldt dat de ketting en casette 1.200km gelopen hebben.

Als hij gelijk heeft dan zou dat betekenen dat ik elke maand m'n ketting en casette zou moeten vervangen. Ik heb mijn dura ace casette onlangs vervangen na ongeveer 12.000km. Mijn voorbladen heb ik overigens nog nooit vervangen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 27 jul 2016 19:06

Laat die fietsenmaker maar aangeven waarop hij zijn constatering van dusdanige slijtage dat deze binnenkort aan vervanging toe is op heeft gebaseerd. Voor hetzelfde geld gaat @mtb-trek als een bezetene erop te keer :o en is daadwerkelijk de ketting aan vervanging toe. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 jul 2016 19:15

Niet de ketting maar de FM moet vervangen worden!

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 27 jul 2016 19:18

Ach, de fm neemt geen risico's

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 27 jul 2016 20:03

body schreef:Ach, de fm neemt geen risico's
Voor zijn inkomsten aangaande ten onrechte vervangen onderdelen dan. :dislike: :twisted:

Met 1200km en een bijna versleten ketting en cassette (die kun je echt NIET in 1200 km oprijden) lult die FM als een dronken aardbei tenzij de ketting en cassette zoals eerder dit jaar vervangen (zelfde FM?) niet nieuw waren en hij oude meuk van een andere klant als nieuw bij jou erop heeft gezet:
mtb-trek schreef:Ik heb dit jaar eind mei mijn complete aandrijftrein (cassette 28-11, voorbladen 50/34 en ketting - Shimano Ultegra 6800) vervangen. Inmiddels heb ik er 1200 km op gereden waaronder +/- 375 km rondom en op de Ventoux.
Nu heb ik mijn fiets ter controle langs gebracht bij de FM en deze meldt mij dat de ketting (KMC X11 EL) al een dusdanige slijtage vertoont dat deze binnenkort aan vervanging toe is. Dit zou dan alleen kunnen als ik de cassette ook meteen vervang. De exacte slijtage-indicatie heb ik helaas niet.
Zoals Orlok al aangaf:
Orlok schreef:Laat die fietsenmaker maar aangeven waarop hij zijn constatering van dusdanige slijtage dat deze binnenkort aan vervanging toe is op heeft gebaseerd. Voor hetzelfde geld gaat @mtb-trek als een bezetene erop te keer :o en is daadwerkelijk de ketting aan vervanging toe. ;)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 27 jul 2016 20:11

mtb-trek schreef:Ik heb dit jaar eind mei mijn complete aandrijftrein (cassette 28-11, voorbladen 50/34 en ketting - Shimano Ultegra 6800) vervangen. Inmiddels heb ik er 1200 km op gereden waaronder +/- 375 km rondom en op de Ventoux.
Het 8 á 10-voudige moet haalbaar zijn. Meten is weten. Heb je een meetlint of een schuifmaat

Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 27 jul 2016 21:15

10000 km met 1 ketting kan, maar dan is de cassette ook meteen EOL.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mtb-trek
Forum-lid

mtb-trek 28 jul 2016 09:23

Zorro schreef:
body schreef:Ach, de fm neemt geen risico's
Voor zijn inkomsten aangaande ten onrechte vervangen onderdelen dan. :dislike: :twisted:
Met 1200km en een bijna versleten ketting en cassette (die kun je echt NIET in 1200 km oprijden) lult die FM als een dronken aardbei tenzij de ketting en cassette zoals eerder dit jaar vervangen (zelfde FM?) niet nieuw waren en hij oude meuk van een andere klant als nieuw bij jou erop heeft gezet:
Zoals Orlok al aangaf:
Orlok schreef:Laat die fietsenmaker maar aangeven waarop hij zijn constatering van dusdanige slijtage dat deze binnenkort aan vervanging toe is op heeft gebaseerd. Voor hetzelfde geld gaat @mtb-trek als een bezetene erop te keer :o en is daadwerkelijk de ketting aan vervanging toe. ;)
@Zorro; Dit had ik er zelf op gezet en was gloednieuw, dus geen 2e-hands rommel 8-)
@ Orlok; Soms ga ik er wel als een bezetene op te keer. Ik mag graag flinke sprintjes trekken en de Ventoux heb ik ook niet alleen op souplesse omhoog gereden :mrgreen: Maar oordeel zelf; volgens mij valt het nog reuze mee en heeft de FM toch echt verkeerd gekeken. Afbeelding
Deze had het erover dat als ik de ketting vervang ook direct de cassette moet vervangen voor beste aangrijping en schakelprestaties etc. Dit was voor mij ook nieuw.

Overigens verder niets dan lof over deze (prima) FM maar dat terzijde.
Cube Agree GTC SL - 2014

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 28 jul 2016 09:33

Heeft die FM je ketting ook gesmeerd? Wat een zwarte smeerboel zeg....

Plaats reactie