Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
Misschien gewoon een andere ketting kopen en dan om de paar honderd km wisselen. zo kan je lang met kettingen en cassette doen. of dat effect heeft op de kettingbladen voor dat weet ik niet.
edit: zo doe ik het tenminste.
edit: zo doe ik het tenminste.
is het fietsen aan het her-ontdekken
Ten eerste mag je deze ketting en de gauche wel eerst eens goed schoonmaken voordat je de slijtage van de ketting gaat meten. Want ook eventuele smeersel erop/ertussen kan een foutmeting geven.! Verder zal je de ketting op meerdere plekken moeten meten, het kan zo maar zijn dat een paar schakels verderop de gauche er wel door heen valt. Vind trouwens dat hij er al aardig in valt.!mtb-trek schreef:![]()
Ten tweede een 11-speed ketting is enkele tientallen mm smaller dan een 10-speed ketting en dus ook minder 'sterk'. Het is waarschijnlijker te veronderstellen dat deze daardoor ook sneller zal slijten dan een 10-speed. Slijtage van een ketting is verder afhankelijk van vele factoren o.a. onderhoud en gebruik. Iemand die met souplesse rijdt zal langer met zijn ketting doen dan iemand die op kracht of als een bezetene rijdt.
Ten derde vind ik jouw verhaal over de ketting niet duidelijk enerzijds praat je over een Shimano 6800 ketting en anderzijds over een KMC. Op de foto is het trouwens een KMC.!
Op grond van mijn verhaal vind ik de conclusie van de FM niet overdreven.!mtb-trek schreef:Ik heb dit jaar eind mei mijn complete aandrijftrein (cassette 28-11, voorbladen 50/34 en ketting - Shimano Ultegra 6800) vervangen. Inmiddels heb ik er 1200 km op gereden waaronder +/- 375 km rondom en op de Ventoux.
Nu heb ik mijn fiets ter controle langs gebracht bij de FM en deze meldt mij dat de ketting (KMC X11 EL) al een dusdanige slijtage vertoont dat deze binnenkort aan vervanging toe is.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je de "fancy" Engelse term niet kent, hou het dan maar gewoon op "kaliber".Orlok schreef:[…] gauche […] gauche […]
"Aardig" is niet erin, en dat is dan nog de .75% kant, die aangeeft dat de ketting nog níet versleten is.Vind trouwens dat hij er al aardig in valt.!
Aangezien de binnenbreedte van een derailleurketting alweer enkele tientallen jaren 3/32" oftewel 2,4mm is, lijkt het me sterk dat een 11v-ketting ineens "enkele tientallen"(!) millimeters smaller is dan een 10v-ketting.Ten tweede een 11-speed ketting is enkele tientallen mm smaller dan een 10-speed […]
Vorsprung durch Pedantik
Zoals je in mijn bericht kan lezen heb ik het inderdaad ook over een KMC X11 EL ketting. Wellicht dat bij je verwarring is ontstaan over het door mij benoemen in de eerste regel van de typenr. Ultegra-groep waarmee ik rijd.Orlok schreef:Ten eerste mag je deze ketting en de gauche wel eerst eens goed schoonmaken voordat je de slijtage van de ketting gaat meten. Want ook eventuele smeersel erop/ertussen kan een foutmeting geven.! Verder zal je de ketting op meerdere plekken moeten meten, het kan zo maar zijn dat een paar schakels verderop de gauche er wel door heen valt. Vind trouwens dat hij er al aardig in valt.!mtb-trek schreef:
Ten tweede een 11-speed ketting is enkele tientallen mm smaller dan een 10-speed ketting en dus ook minder 'sterk'. Het is waarschijnlijker te veronderstellen dat deze daardoor ook sneller zal slijten dan een 10-speed. Slijtage van een ketting is verder afhankelijk van vele factoren o.a. onderhoud en gebruik. Iemand die met souplesse rijdt zal langer met zijn ketting doen dan iemand die op kracht of als een bezetene rijdt.
Ten derde vind ik jouw verhaal over de ketting niet duidelijk enerzijds praat je over een Shimano 6800 ketting en anderzijds over een KMC. Op de foto is het trouwens een KMC.!Op grond van mijn verhaal vind ik de conclusie van de FM niet overdreven.!mtb-trek schreef:Ik heb dit jaar eind mei mijn complete aandrijftrein (cassette 28-11, voorbladen 50/34 en ketting - Shimano Ultegra 6800) vervangen. Inmiddels heb ik er 1200 km op gereden waaronder +/- 375 km rondom en op de Ventoux.
Nu heb ik mijn fiets ter controle langs gebracht bij de FM en deze meldt mij dat de ketting (KMC X11 EL) al een dusdanige slijtage vertoont dat deze binnenkort aan vervanging toe is.
De ketting is tussen de schakels vrij van vuil en alleen een beetje zwart. De ketting heb ik op 10 verschillende plekken gemeten en overal vertoont deze dezelfde slijtage. Daarnaast heb ik de vergelijking gemaakt met een gloednieuwe ketting en het verschil is in mijn opinie klein (zie foto). Dat de ketting een schoonmaakbeurt kan gebruiken ben ik met je eens. Dit is een momentopname en betekent niet dat ik altijd zo met mijn materiaal rijd.

Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018
Je hebt gelijk, ik noem het altijd een 'gauche' maar weet zelf niet waar ik het vandaan heb.alien schreef:Als je de "fancy" Engelse term niet kent, hou het dan maar gewoon op "kaliber".Orlok schreef:[…] gauche […] gauche […]

Inderdaad, ik bedoelde dan ook enkele tienden van een mm smaller. De binnenbreedte is dan wel gelijk maar de breedte van een 11-speed ketting is gewoon smaller dan een 10-speed omdat de kettingplaten van een 11-speed ketting dunner zijn.!alien schreef:Aangezien de binnenbreedte van een derailleurketting alweer enkele tientallen jaren 3/32" oftewel 2,4mm is, lijkt het me sterk dat een 11v-ketting ineens "enkele tientallen"(!) millimeters smaller is dan een 10v-ketting.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
@mtb-trek
En wat was uiteindelijk het verdict van je FM nadat toch wel moest blijken dat die ketting en cassette echt niet aan vervanging toe waren?
En wat was uiteindelijk het verdict van je FM nadat toch wel moest blijken dat die ketting en cassette echt niet aan vervanging toe waren?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock