En als je bramen van je tanden vijlt, blijft er nog minder over, toch?klimmer schreef:Water en zeep op en in een ketting ? Geen wonder dat je zoveel kettingen verslijt. @Nova veroorzaakt zelf de slijtage. Hij heeft dat nodig om te kunnen kankeren.

Fiets Magazine nr. 5-2025 (incl. de zomer special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
En als je bramen van je tanden vijlt, blijft er nog minder over, toch?klimmer schreef:Water en zeep op en in een ketting ? Geen wonder dat je zoveel kettingen verslijt. @Nova veroorzaakt zelf de slijtage. Hij heeft dat nodig om te kunnen kankeren.
Ik had geschreven "En bramen van tanden gevijld", waarom forumgebruiker gede daarvan veilen heeft gemaakt is me niet zo duidelijk. 1 denkpiste is een anti-perfectionisme houding.jansen2.0 schreef:Vijlen of veilen?
Ik geef geen boeken uit.Jans schreef:@Nova, wanneer komt je boek uit?
Zeep dient om vet op te lossen.klimmer schreef:Water en zeep op en in een ketting ? Geen wonder dat je zoveel kettingen verslijt. @Nova veroorzaakt zelf de slijtage. Hij heeft dat nodig om te kunnen kankeren.
Bramen zijn uitstekende delen, schuren de ketting / slijten die, meer.Jans schreef: En als je bramen van je tanden vijlt, blijft er nog minder over, toch?Dus slijtage...
1) Met een oliekannetje kunt je gericht werken en goed doseren. Met een spuitbus sproei je alles onder inclusief het frame. Dat is dan meer kuiswerk later.gede schreef:Op elke schakel een druppel olie leggen en daar 10 minuten mee bezig zijn? Teflonolie op mijn ketting spuiten kost rond de 20 seconden. Beste topicstarter, zou het toch mogelijk zijn dat u ietwat ongezond perfectionistisch bent? Niets in het leven is perfect en u mag naar verbetering streven, maar dit lijkt me echt te ver te gaan....
En bramen van tandwielen veilen?? Waarvoor is dat nodig? Heb je zelf tandwielen gefreesd?
Gewoon door alle weer pendelen, heel jaar door, zomer en winter.Dennis1987 schreef:Ik vraag me echt af hoe je zoveel verslijt maar ik moet zeggen dit topic leest wel lekker weg
Nochtans heb ik over dat afvijlen redelijk wat jaren (10?) geleden eens gelezen op internet - ik ben daar niet zelf opgekomen.gede schreef:Ik heb nog nooit bramen vastgesteld op mijn tandwielen. Ik heb ook nog nooit van een fietser gehoord die met een vijl op zijn tandwielen aan de slag ging.
Ik spuit overigens met mijn teflonspray niet mijne hele frame onder. Spray aanbrengen is 20 seconden. Met een vodje over de achtervork gaan nog eens 30 seconden. Nog steeds merkelijk beter als 10 minuten met een oliekan klooien.
door klimmer » 02 apr 2012 14:44klimmer schreef:Ik neem aan dat de ketting dus de tanden niet pakt, dus niet in de tanden ligt. Kijk eens goed naar de tanden, zitten er geen braampjes aan die de ketting hinderen? Dan krijg je hetzelfde verschijnsel. Bij een nieuw kettingblad is dat echter niet voorstelbaar. Op te lossen door bramen zorgvuldig weg te vijlen, dan wel nieuw kettingblad.
Soms heeft gemak op een moment de prijs van een moeite over een periode.Sieper schreef:Gede, 1st geboren zoon! Balinese voorouders? Niet te simpele oplossing graag, Nova schrijft hier nog even voort (alhoewel hem dat niet interesseert) en een eerste artikel in uw favoriete blad "fiets" staat op het punt van verschijnen. Mits Nova hiertoe toestemming verleend, natuurlijk!