Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed: de voordelen van simplificatie

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 05 jul 2017 20:21

QQleQ schreef: 05 jul 2017 11:55 Zwabberend gevoel met brede banden: dan is de velg wellicht onvoldoende breed. De band zal dan bij een lage bandenspanning zijdelings vervormen (of wringen, zo je het wilt noemen). Simpele remedie: band harder oppompen. Betere oplossing: velgbreedte kiezen passend bij de gewenste bandbreedte.

Gezien alle eerdere posts vraag mij wel af of mijn reactie enig zin heeft. Volstaat dit voor Nova als uitleg, of is het alleen een bewering waar Nova aanstoot aan zal nemen?
De banden zijn zoals gezegd Schalbe Super moto-X model 62-584

"Bandgrootte inch (diamter x breedte): 27.5 x 2.40 inch | Bandgrootte ETRTO (breedte x diameter): 62-584 mm"

De Santos dealer zei, toen ik terugkwam van de testrit en zei dat ie onstabiel reed alsof er te weinig druk was, dat de voorband op 2 bar stond, de achterband op 3 bar. Het drukbereik in de specificaties is 2-4 bar.
De velg is volgens de onderdelen lijst die ik vroeg al van bij mijn eerste bezoek maar pas recentelijk kreeg, na bestelling en voorschot en betaling resterende bedrag deze:
"Ryde Yura 22 36G".
Ik heb die zonet opgezocht:
http://www.ryde.nl/yura-22
"Strong and wider

From the same design as the Yura 19, the Yura 22 is meant for wider tyres. Up to 55 mm are easily accepted and the wider rim improves the performance of these tyres."

SIZE 559 (26") / 622 (28")
ERD 535 / 598
Offset (MM) 0
SPOKE HOLES 32 / 36
WEIGHT (GR) 600 / 680
MAX. SPOKE TENSION (N) 1200
MAX. RIDER WEIGHT (KG) 120
MAX. TYRE PRESSURE (BAR) 4,5
TYRE WIDTH (MM) 32 - 55

Onderaan staat bandbreedte-bereik 32-55

De Schwalbe Super Moto-X band is 62 breed.

Dat zou dan 7 mm breder zijn dan het bereik van de velg.

Dien ik hier te concluderen dat de Santos dealer een foute velg heeft gekozen?
Nog iets dat me hier opvalt: de max belastbaarheid van de band is 145 kg, de velg specificaties geven 120 kg op als "rider weight".

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 05 jul 2017 20:56

Dat gaat niet. De band is 27,5" (ETRTO 584mm) en de velg is 26" (ETRTO 559mm) of 28" (ETRtO 622mm).

De band zou qua omtrek nooit moeten passen.

EDIT: Sterker nog, de Schwalbe Super Moto X is exclusief in 27,5", dus het kan niet eens een andere variant hiervan zijn.
Wel van de Schwalbe Super Moto, een model dat intussen niet meer gemaakt wordt. De maat is dan 60-622, inderdaad iets breder dan de velg aangeeft maar ik heb met smallere velgen wel vergelijkbare banden gereden. Kan dan 3 tot 3,5 bar aanraden, afhankelijk van je gewicht en voorkeur.

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 05 jul 2017 21:26

Ha, het bal is weer geopend :lol: :lol:

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 05 jul 2017 22:29

Waarde Nova,

U doet er goed aan uw digitale leven op dit forum te beteren. Het is onkies om na elke reactie die u zelf uitlokt vol in de aanval te gaan. U heeft ondanks uw wollige en soms nauwelijks begrijpelijke uitleg voldoende adviezen gekregen. Deze adviezen komen van welwillende forumleden met veel verstand en ervaring op het gebied van fietstechniek en fietsonderhoud. U zou deze waardevolle bijdragen moeten koesteren, in plaats van betweterig en met veel beschuldigingen telkens het tegendeel te beweren. Dit is arrogant en vervelend gedrag, zeker omdat u zelf meldt dat uw fietsreparatiekennis zeer beperkt is.

Ook wat betreft de band- en velgkeuze zoekt u direct weer een fout bij een ander, om daar met een beschuldigende vinger naar te wijzen. In dit geval de fietsproducent. U heeft niet eens geprobeerd om na te gaan of het euvel verholpen is met een hogere banddruk, of dat het slingerend gevoel ergens anders door wordt veroorzaakt. Gegeven de specificaties van de velg en de band kan ik mij voorstellen dat tenminste 3 bar banddruk wenselijk is. Probeer dat dan. En helpt het, dan weet u met welke druk u moet rijden. Zonder dat het gelijk weer helemaal fout is wat een ander doet.

Ik hoop in het vervolg op wat meer respect van uw kant voor de mede-forumlezer.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 jul 2017 10:29

Beste Nova, ik sluit me min of meer aan bij de vorige schrijver. Ik ben er intussen vast van overtuigd dat u uw mega-problemen niet op dit forum gaat kunnen oplossen. Het lijkt me beter dat u in real-life iemand zoekt met heel veel fietservaring die bereid is om u belangeloos een beetje te helpen, dus niet iemand die er zijn brood mee moet verdienen.

Op basis van uw verhalen concludeer ik dat u een beperkte technische handigheid en inzicht heeft. Daar is niets mis mee, maar u moet het wel beseffen. Bij een aantal handelingen die u uitvoert, denk ik dat u meer kwaad dan goed doet met uw rijtuig. Ik ben er zeker van dat het mogelijk is om met versnellingen te rijden en toch met een beperkt onderhoud toe te komen. Indien u de versnellingen definitief heeft afgezworen, kan dat ook, maar ook aan uw single speed zijn er volgens mij zeker mogelijkheden tot verbetering.

Er zijn hier fietsers (zoals ik) die tot 20.000 km per jaar afleggen met enkel een reservebandje, pompje en setje inbussleutels op zak. Ik heb daar ook altijd mijn plan mee kunnen trekken. Ik ben er ook van overtuigd dat er hier forumleden zijn die als competitiebeest een pak meer kracht op de pedalen zetten en nog nooit met een kettingbreuk werden geconfronteerd, waarvan u al meermaals heeft gerapporteerd.

Doe desnoods een oproep op het forum of er mensen in de buurt zijn die is een uurtje van hun tijd hun ervaring aan u willen meegeven.

succes.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 06 jul 2017 19:19

Marxten schreef: 05 jul 2017 20:56 Dat gaat niet. De band is 27,5" (ETRTO 584mm) en de velg is 26" (ETRTO 559mm) of 28" (ETRtO 622mm).

De band zou qua omtrek nooit moeten passen.

EDIT: Sterker nog, de Schwalbe Super Moto X is exclusief in 27,5", dus het kan niet eens een andere variant hiervan zijn.
Wel van de Schwalbe Super Moto, een model dat intussen niet meer gemaakt wordt. De maat is dan 60-622, inderdaad iets breder dan de velg aangeeft maar ik heb met smallere velgen wel vergelijkbare banden gereden. Kan dan 3 tot 3,5 bar aanraden, afhankelijk van je gewicht en voorkeur.
De Santos dealer heeft me 2 weken terug gemaild dat de fiets klaar was, en zoals ik vroeg ook een offerte gemaakt voor een reserve achterwiel, compleet, dat ik dus gewoon als geheel kan vervangen bij euvel.

Dit zijn de specificaties (en prijzen):

Tandwiel Velosolo 16T 1 € 0.027,00 € 0.027,00 21%
Naaf Surly Ultra single speed disc silver 13x10mm 36G 1 € 0.148,00 € 0.148,00 21%
Spaak Sapim DB race 36 € 0.001,00 € 0.036,00 21%
Nippel Spaim Secure met borgmiddel 36 € 0.000,25 € 0.009,00 21%
Velg Ryde Yura 22 36G 1 € 0.085,00 € 0.085,00 21%
Vlechten wiel 1 € 0.040,00 € 0.040,00 21%
Velglint 1 € 0.003,00 € 0.003,00 21%
Binnenband SV19 1 € 0.007,90 € 0.007,90 21%
Buitenband Schwlbe Super moto-X 62-584 1 € 0.031,90 € 0.031,90 21%
Transportkosten Santos 1 € 0.010,00 € 0.010,00 21%
BTW 21 % € 0.069,05
Totaalbedrag € 0.397,80

De buitenband staat er wel degelijk als Super moto-X 62-584 - dus niet die oudere versie waarover ik voor het eerst lees.
Die "Super Moto-X" is ook wat ik specifiek had gevraagd, op basis van de NL Santos website gegevens.

Feit is dat de fiets erg nerveus reed. Twee korte stukken van een halve km gedaan bij de proefrit, het viel me direct op, en ik heb dan expres een tijd al rechtstaande getrapt, en dat werd nog erger.
Ik ben totaal onbekend met rijden op bredere banden, en dacht dat die instabiliteit eerder ongewennigheid was.
Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik begin te twijfelen.
Vooral omdat de fiets "kaal" is. Geen tassen, geen bagage, niks. Zelfs een V slot voor over het achterwiel bestond blijkbaar al niet voor zulke bandbreedtes. De "reisfiets" was dus op zijn lichtst - ik weeg 82 of zoiets.
Als ik dan bedenk dat ik soms met 40 kg lading zit, totaal dan 120 kg hoe moet dat ding dan wel niet rijden - het lijkt me eerder om te verongelukken.
Maar de Santos dealer zei geen reden te kunnen bedenken voor instabiliteit.
Maar als ik hem ophaal (ga een manier moeten zoeken om er te raken zonder fiets) en nadien blijkt dat die instabiliteit hem te gevaarlijk maakt om mee te rijden, dan sta ik ermee, thuis, met een dealer zonder auto, die hem dus niet kan oppikken om na te zien / er iets aan te doen.
Dat is ook iets dat hij voor de betaling totaal heeft nagelaten me te zeggen.
Ik ben nog nooit een fietsenzaak tegengekomen die fietsen niet kan thuisleveren, dus ik was nogal verrast.
Ik kan me dus niet permitteren om met een fiets die een inherent probleem heeft opgesolferd te zitten en genoopt te zijn een andere fietsenzaak ervoor in te schakelen, die geen Santos dealer is, en te zot om bij zoiets specialistisch niet terecht te kunnen bij de dealer van het specialistische.

Maar ik zoek enige feiten-basis om een vermoeden / indruk van probleem enige grond te geven.
Alternatief is eerst moeten vallen/verongelukken, wat uiteraard veel minder aantrekkelijk is voor me...

En daarom zocht ik in de wiel gegevens naar mogelijke verklaringen voor de ervaren instabiliteit.
Dus moest u hieromtrent enige duidelijkheid kunnen verschaffen, zou me dat erg helpen.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 06 jul 2017 19:41

gede schreef: 06 jul 2017 10:29 Beste Nova, ik sluit me min of meer aan bij de vorige schrijver. Ik ben er intussen vast van overtuigd dat u uw mega-problemen niet op dit forum gaat kunnen oplossen. Het lijkt me beter dat u in real-life iemand zoekt met heel veel fietservaring die bereid is om u belangeloos een beetje te helpen, dus niet iemand die er zijn brood mee moet verdienen.

Op basis van uw verhalen concludeer ik dat u een beperkte technische handigheid en inzicht heeft. Daar is niets mis mee, maar u moet het wel beseffen. Bij een aantal handelingen die u uitvoert, denk ik dat u meer kwaad dan goed doet met uw rijtuig. Ik ben er zeker van dat het mogelijk is om met versnellingen te rijden en toch met een beperkt onderhoud toe te komen. Indien u de versnellingen definitief heeft afgezworen, kan dat ook, maar ook aan uw single speed zijn er volgens mij zeker mogelijkheden tot verbetering.

Er zijn hier fietsers (zoals ik) die tot 20.000 km per jaar afleggen met enkel een reservebandje, pompje en setje inbussleutels op zak. Ik heb daar ook altijd mijn plan mee kunnen trekken. Ik ben er ook van overtuigd dat er hier forumleden zijn die als competitiebeest een pak meer kracht op de pedalen zetten en nog nooit met een kettingbreuk werden geconfronteerd, waarvan u al meermaals heeft gerapporteerd.

Doe desnoods een oproep op het forum of er mensen in de buurt zijn die is een uurtje van hun tijd hun ervaring aan u willen meegeven.

succes.
Dit is een forum.
Een forum met als onderwerp de fiets.
Een plaats waar fietsers het over fietsen hebben.
Met als motief ervaring / kennis (de facto consumentenervaringen) te delen.

Ik wens deze plek op internet te gebruiken voor datzelfde doel.
Punt.

Ik spreek niet in naam van anderen.
Ik spreek voor mezelf.

Mijn tweede onderwerp over hetzelfde was uit noodzaak wegens het verpesten van het eerste (zie moderator actie / toelichting daar).
En u volgt naar hier, om me de facto te zeggen dat ik dit forum beter niet gebruik.

Waar moeit u zich eigenlijk mee, beste ???

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 06 jul 2017 20:36

Marxten schreef: 05 jul 2017 20:56 Dat gaat niet. De band is 27,5" (ETRTO 584mm) en de velg is 26" (ETRTO 559mm) of 28" (ETRtO 622mm).
gedrukt
De band zou qua omtrek nooit moeten passen.

EDIT: Sterker nog, de Schwalbe Super Moto X is exclusief in 27,5", dus het kan niet eens een andere variant hiervan zijn.
Wel van de Schwalbe Super Moto, een model dat intussen niet meer gemaakt wordt. De maat is dan 60-622, inderdaad iets breder dan de velg aangeeft maar ik heb met smallere velgen wel vergelijkbare banden gereden. Kan dan 3 tot 3,5 bar aanraden, afhankelijk van je gewicht en voorkeur.
Inzake de druk, de voorband was volgens de dealer 2, de achter 3. Ik heb zitten duwen op een zijkant van de achterband en het leek me te stijf om minder dan 3 laat staan 2 te zijn. Druk is kracht per eenheid oppervlakte dus zou ongeacht bandgrootte/breedte "lokaal" een vergelijkbare weerstand moeten bieden.

Maar ik heb aan een andere benadering zitten denken.
Stel dat een velg eigenlijk te smal is voor een band.
Is er eigenlijke enige reden om dat -opzettelijk- zo te kiezen, of zo te houden?
Het lijkt me vanzelfsprekender dat de velg naar de band, of omgekeerd wordt gekozen.
Waarom bvb reed u met banden op te smalle velgen?
Uiteindelijk is de fiets waarover het hier gaat, een nieuwe. Het is geen bestaande fiets die aangepast wordt waarbij er soms zaken worden gecombineerd die niet "precies" passen, gewoon om bepaalde zaken niet mee te moeten vervangen. Er was dus vrije keuze.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 jul 2017 21:26

Een tandwiel van nog geen €0,03 (3 eurocent) en Sapim Race spaken van 0,1 eurocent (normale prijs €0,50). Nova is weer bezig met een staaltje nep topic! Grijpt de moderator in, hoop ik, begint ie gewoon een nieuw nep topic.
Neem je pillen toch in, man!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jul 2017 21:38

Kan dat niet de forumsoftware zijn die de getalletjens verstjeert?
Overigens stelde hij hier IMO redelijke vragen...
Laatst gewijzigd door Keezx op 06 jul 2017 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jul 2017 21:41

Nova schreef: 06 jul 2017 20:36
Inzake de druk, de voorband was volgens de dealer 2, de achter 3. Ik heb zitten duwen op een zijkant van de achterband en het leek me te stijf om minder dan 3 laat staan 2 te zijn. Druk is kracht per eenheid oppervlakte dus zou ongeacht bandgrootte/breedte "lokaal" een vergelijkbare weerstand moeten bieden.
Dit is geen correcte aanname.
Hoe groter het volume, hoe "harder"een band aanvoelt bij dezelfde druk, de "veerconstante" verandert met het volume en de band wordt ook vormvaster.
En nee, er is geen reden om bij een hele vette band voor een transportfiets (zo zie ik het toch...) een dergelijke smalle velg te kiezen. Foute keuze dus.

Over velg- en bandbreedte is hier al veel gediscussieerd en bij smalle bandjes (20-25 mm) kan de velgbreedte een rol spelen bij de rijstabiliteit in bochten (bij lage banddruk)
22 mm inwendig is aan de smalle kant voor dergelijke dikke banden IRyde geeft zelf max. 55 mm aan...) maar zou bij utilitair gebruik toch geen problemen moeten geven.
Algemeen geldt: zwabberen in bochten ? > druk verhogen....
Nova schreef: 04 jul 2017 22:27Vooral als ik recht op de trappers stond (iets dat vaak gebeurt met doortrapper), slingerde hij nogal. Ik vond hem erg "nerveus", een beetje zoals een fiets met een voorvork die te weinig geplooid is (dus te weinig naloop). Moeilijk recht te sturen.
Een vork met minder sprong heeft meer naloop.....
Laatst gewijzigd door Keezx op 06 jul 2017 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 jul 2017 22:05

Mag dit topic aub ook op slot?

Ik heb nu wel weer genoeg Nova onzin gezien
Live fast; die young. mijn blog

Gesloten