De banden zijn zoals gezegd Schalbe Super moto-X model 62-584QQleQ schreef: ↑05 jul 2017 11:55 Zwabberend gevoel met brede banden: dan is de velg wellicht onvoldoende breed. De band zal dan bij een lage bandenspanning zijdelings vervormen (of wringen, zo je het wilt noemen). Simpele remedie: band harder oppompen. Betere oplossing: velgbreedte kiezen passend bij de gewenste bandbreedte.
Gezien alle eerdere posts vraag mij wel af of mijn reactie enig zin heeft. Volstaat dit voor Nova als uitleg, of is het alleen een bewering waar Nova aanstoot aan zal nemen?
"Bandgrootte inch (diamter x breedte): 27.5 x 2.40 inch | Bandgrootte ETRTO (breedte x diameter): 62-584 mm"
De Santos dealer zei, toen ik terugkwam van de testrit en zei dat ie onstabiel reed alsof er te weinig druk was, dat de voorband op 2 bar stond, de achterband op 3 bar. Het drukbereik in de specificaties is 2-4 bar.
De velg is volgens de onderdelen lijst die ik vroeg al van bij mijn eerste bezoek maar pas recentelijk kreeg, na bestelling en voorschot en betaling resterende bedrag deze:
"Ryde Yura 22 36G".
Ik heb die zonet opgezocht:
http://www.ryde.nl/yura-22
"Strong and wider
From the same design as the Yura 19, the Yura 22 is meant for wider tyres. Up to 55 mm are easily accepted and the wider rim improves the performance of these tyres."
SIZE 559 (26") / 622 (28")
ERD 535 / 598
Offset (MM) 0
SPOKE HOLES 32 / 36
WEIGHT (GR) 600 / 680
MAX. SPOKE TENSION (N) 1200
MAX. RIDER WEIGHT (KG) 120
MAX. TYRE PRESSURE (BAR) 4,5
TYRE WIDTH (MM) 32 - 55
Onderaan staat bandbreedte-bereik 32-55
De Schwalbe Super Moto-X band is 62 breed.
Dat zou dan 7 mm breder zijn dan het bereik van de velg.
Dien ik hier te concluderen dat de Santos dealer een foute velg heeft gekozen?
Nog iets dat me hier opvalt: de max belastbaarheid van de band is 145 kg, de velg specificaties geven 120 kg op als "rider weight".