Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Meer kracht bij hogere cadans

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 13 jul 2017 21:13

Op de snelweg zie je ook altijd meer tegenliggers voorbijkomen ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jul 2017 21:58

Gewoon een kwestie vaan periodiek heel langzaam rijden en dan weer maximaal (om een groep in te halen)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 jul 2017 08:27

Waarom wil je dit eigenlijk? Ik heb mezelf in de loop der tijd behoorlijk verbeterd, maar heb nog geen seconde op mijn cadans getraind.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 jul 2017 10:20

omdat je een hogere cadans veel langer volhoudt met minder inspanning

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jul 2017 10:30

Ik heb zelfs nog nooit een cadanssensor gemonteerd, maar het is een beetje een soort forumklassieker om mensen te pushen snel te trappen en daarop te gaan trainen.
Daarbij wordt vergeten/genegeerd dat er in het algemeen geen optimale cadans bestaat voor iedereen onder alle omstandigheden en zo hoog mogelijk is ook zeker niet altijd optimaal, de cardiovasculaire belasting wordt (eerder dan nodig) dan de bottleneck.
Er is wel eens wat onderzoek in die richting gedaan en alleen als er maximaal duurvermogen op de vlakke weg wordt gevraagd is er een optimale cadans die voor een ruime meerderheid van getrainde atleten ergens tussen 90 en 110 ligt.
Zodra er op lage(re) intensiteit of bergop (vraagt een andere "coup de pedale") wordt gereden kan het zomaar daar buiten vallen , ook profs zie je vaak 60-70 bergop rijden.
Velen kiezen ook (luisterend naar benen en ademhaling) automatisch de beste cadans zonder op een metertje te kijken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 jul 2017 11:39

Er is een relatie tussen het vermogen dat je levert en de ideale cadans. Zolang je niet het vermogen van een prof kan leveren, heeft het weinig nut met dezelfde cadans te fietsen. Alleen is dat niet wat TS wil. TS wil met een kleiner verzet op dezelfde cadans fietsen als met een groter verzet. Dan moet je dus je vermogen vergroten. Maar dan praat je in zijn geval over het vergroten van het vermogen van ongeveer 10% en dat is niet iets wat tussen en nu en zaterdagavond wel even doet. Zeker als je al relatief goed getraind bent, dan heb je gewoon een gericht trainingsschema nodig.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 jul 2017 13:37

Volgens mij wil de TS gewoon sneller fietsen. Waarom dat moet bij 50/16 is mij een raadsel. Wat maakt het nou uit welk verzet je rijdt. Het verzet is juist om je aan te passen aan de omstandigheden. Bovendien vind ik 50/16 niet echt licht voor een hoge cadans. Als het de bedoeling is een hoge cadans te rijden zou ik gewoon een tandje lichter schakelen.. De meeste tijd rij ik zelf een stuk lichter. Volgens mij kan hij beter serieus gaan trainen ipv zich blind te staren op een bepaald verzet. Dat betekent wel dat je regelmatig thuiskomt met snelheden waarmee je je stravavrienden niet echt imponeert. Maar goed, wie serieus wil trainen moet mentale pijn kunnen lijden.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 14 jul 2017 13:46

Karl66 schreef: 14 jul 2017 11:39 Er is een relatie tussen het vermogen dat je levert en de ideale cadans. Zolang je niet het vermogen van een prof kan leveren, heeft het weinig nut met dezelfde cadans te fietsen. Alleen is dat niet wat TS wil. TS wil met een kleiner verzet op dezelfde cadans fietsen als met een groter verzet. Dan moet je dus je vermogen vergroten. Maar dan praat je in zijn geval over het vergroten van het vermogen van ongeveer 10% en dat is niet iets wat tussen en nu en zaterdagavond wel even doet. Zeker als je al relatief goed getraind bent, dan heb je gewoon een gericht trainingsschema nodig.
Karl, ik denk dat je bedoelt : met een groter verzet op dezelfde cadans fietsen als met een kleiner verzet ?

Los daarvan, als je snel wil fietsen (wat toch de bedoeling lijkt) zul je toch een behoorlijke versnelling vlot moeten kunnen rondtrappen. En daar komt zowel kracht als souplesse aan te pas

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jul 2017 13:54

Voor sneller fietsen is uitsluitend meer vermogen nodig, meer niet.
Ofwel je trapt een groter verzet even snel rond, ofwel een gelijk verzet sneller rond of beide.
In trainingsschema's komt kracht misschien nog voor, maar souplesse niet, dat is een wielerterm uit de oude doos.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 14 jul 2017 14:27

Souplesse is zeker niet uit de oude doos. Ga als nieuweling met je 52x16 maar eens tegen al die amateurs. Cadans komt dat niet veel onder de 95...
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9211
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 jul 2017 14:39

Fietsen?altijd schreef: 14 jul 2017 14:27 Souplesse is zeker niet uit de oude doos. Ga als nieuweling met je 52x16 maar eens tegen al die amateurs. Cadans komt dat niet veel onder de 95...
Zo vaak rijd je als nieuweling toch niet tegen amateurs?

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 14 jul 2017 14:50

Herman_N schreef: 14 jul 2017 13:37 Volgens mij wil de TS gewoon sneller fietsen. Waarom dat moet bij 50/16 is mij een raadsel. Wat maakt het nou uit welk verzet je rijdt. Het verzet is juist om je aan te passen aan de omstandigheden. Bovendien vind ik 50/16 niet echt licht voor een hoge cadans. Als het de bedoeling is een hoge cadans te rijden zou ik gewoon een tandje lichter schakelen.. De meeste tijd rij ik zelf een stuk lichter. Volgens mij kan hij beter serieus gaan trainen ipv zich blind te staren op een bepaald verzet. Dat betekent wel dat je regelmatig thuiskomt met snelheden waarmee je je stravavrienden niet echt imponeert. Maar goed, wie serieus wil trainen moet mentale pijn kunnen lijden.
Het maakt me op zich niet uit met welk verzet ik rijd, maar ik merk op dat ik momenteel vaak op de eerder genoemde 50/18 (cadans 90-95) of 50/16 (cadans 80-85) rijd. Je constatering dat ik wat sneller wil gaan fietsen klopt; en aangezien ik langere tijd een hogere cadans dan 95/100 (nog) niet erg prettig vind. zal dit dan in eerste instantie op die 50/16 moeten. Tandje kleiner is 50/14 maar dat voelt voor mijn knieën weer niet zo prettig. Daarom dus dat ik me op die 50/16 richtte.

Ik staar me dus niet blind op een bepaald verzet. Ook probeer ik me in mij ritjes altijd echt wel te verbeteren en ik ontzie mezelf niet. Ik vraag gewoon om adviezen omdat ik weet dat ik de wijsheid niet in pacht heb. En die 95 omwentelingen op de 16 zijn misschien ook wel te ambitieus, nou daar kom ik dan vanzelf wel achter. Dan heb ik in ieder geval nooit tijd vergooid. ;)

Plaats reactie