Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waarom is slepend remmen slechter dan afwisselend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jul 2017 23:22

Geen slecht voorbeeld en het maakt in ieder geval duidelijk dat je het beste de luchtweerstand het werk kan laten doen i.p.v. de remmen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 14 jul 2017 05:52

Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 14 jul 2017 20:05

Is de snelheid van 72 km/uur reëel? Omdat dit een kwadraat is in de berekening heeft dit nogal wat invloed op de uitkomst. Ik haal in Alpenafdalingen tussen 2 bochten al 70 km, wat is de terminale snelheid over 10 km à 10%?
( met Cw waarde frontaal oppervlak moet één van de niet alpha's zoals ik dit kunnen uitrekenen).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 jul 2017 20:11

Wat maakt het uit of het 72 of 67 of 83 km/u is, het gaat erom dat als je sneller daalt je minder energie via remmen kwijt hoeft te raken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jul 2017 22:47

Beetje off topic maar afdalen doe je zo., :D

Leuk filmpje met een passend muziekje.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 jul 2017 23:17

Vieux chnoque schreef: 14 jul 2017 20:05 Is de snelheid van 72 km/uur reëel? Omdat dit een kwadraat is in de berekening heeft dit nogal wat invloed op de uitkomst. Ik haal in Alpenafdalingen tussen 2 bochten al 70 km, wat is de terminale snelheid over 10 km à 10%?
( met Cw waarde frontaal oppervlak moet één van de niet alpha's zoals ik dit kunnen uitrekenen).
Dit is slechts een voorbeeld om inzichtelijk te maken dat je snelheid hoger op laten lopen je remmen minder belast (de paradox die ik eerder noemde). Als er geen wrijving zou zijn, dan zou je na 10 km ongeveer 5100 km/uur fietsen (voor de mee rekenaars: 3.6 x (2 x 10 x 100 x 1000)^(1/2) ).

Elke terminale snelheid onder de 5100 km/u betekent dat je remmen minder hoeven te dissiperen wanneer je de snelheid op laat lopen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 14 jul 2017 23:58

53x11 schreef: 14 jul 2017 23:17

Dit is slechts een voorbeeld om inzichtelijk te maken dat je snelheid hoger op laten lopen je remmen minder belast (de paradox die ik eerder noemde). Als er geen wrijving zou zijn, dan zou je na 10 km ongeveer 5100 km/uur fietsen (voor de mee rekenaars: 3.6 x (2 x 10 x 100 x 1000)^(1/2) ).

Elke terminale snelheid onder de 5100 km/u betekent dat je remmen minder hoeven te dissiperen wanneer je de snelheid op laat lopen.
Dit klopt niet helemaal, het vermogen dat de remmen moeten weg remmen loopt immers eerst op met de snelheid. Een klein voorbeeld waarbij rolweerstand verwaarloost is:
Fietser A is 80 kg (compleet) boven op een berg met een 10% afdaling. De potentiële energie die vrij komt is m*g*v. Waarbij v de verticale snelheid is. De luchtweerstand van A is 1/2*rho*CdA*v^3 met typische waarden voor rho (1.2) en CdA (0.3). Wil je een constante snelheid v rijden in een afdaling dan moet het verschil tussen de vrijkomende potentiële energie en de luchtweerstand 0 zijn. Dit kan enkel door te remmen met dit verschil in vermogen (of bij hoge snelheden bij te trappen).
save.png
De bovenstaande grafiek laat het verschil in vermogen zien. Op de x-as staat de snelheid. Op de y-as het verschil in vermogen tussen de vrijkomende potentiële energie en de luchtweerstand.
Duidelijk is dat constant 40-45 km/h rijden op een 10% helling het meeste vermogen van de remmen vraagt. Boven de 75 km/h moet je dan juist weer bij trappen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 jul 2017 03:17

De linkerhelft van die grafiek is voor ons Savoldelli's sowieso niet interessant toch?
scepticus schreef: 11 jul 2017 01:02 Of zoals Cruiff zou zeggen: hoe minder je remt, hoe minder je hoeft te remmen. Maar das logisch natuurlijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 15 jul 2017 09:58

NicoNB schreef: 14 jul 2017 22:47 Beetje off topic maar afdalen doe je zo., :D

Leuk filmpje met een passend muziekje.
En dan maar klagen dat de achterband zo snel vierkant wordt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 15 jul 2017 13:52

:mrgreen: Er is in ieder geval een fijn lijntje tussen snel en te snel, in het laatste geval kun je de frictie tussen lycra en asfalt gebruiken om toch nog tot stilstand te komen
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 16 jul 2017 11:33

Beste bve. Dank je voor de berekening. Zeer inzichtelijk en helder. Het gaat dus om de hoeveelheid energie die je via de remmen "vernietigt" en de hoeveelheid die je op andere manier "vernietigt". Waarbij "vernietigt" staat voor omzetten in warmte of in slijtage van remblokken. Slepend remmen verlegt de balans naar vernietiging door de remmen en afwisselend remmen verlegt de balans naar vernietiging door luchtweerstand. En dit verklaart daarmee ook waarom de profs wel met Carbon kunnen dalen in de bergen. Niet omdat ze zoveel beter sturen of remmen, maar omdat ze zoveel harder naar beneden gaan omdat ze wat minder rekening hoeven te houden met andere weggebruikers. En dus veel minder afhankelijk zijn van hun remmen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 jul 2017 12:35

Nee, dat kunen ze omdat ze met tubes rijden. Dan heb je niet de opstaande remvlakken zoals clinchers.
Ook zit een tube op de velg, een binnenband juist tussen de remvlakken.

Plaats reactie