Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
MarkVeenstra
25 jul 2017 08:00
fiedoo schreef: ↑24 jul 2017 23:23
als het toch allemaal geen verschil maakt kunnen die oortjes er dan toch lekker uit?
Klopt, maar ik verwacht geen grote veranderingen in het koersverloop. Terwijl het argument tegen oortjes vaak is: "de koers wordt dood gemaakt door de oortjes."
Inderdaad, nu kan een peloton heel precies aangestuurd worden. Dat zal minder worden, dus de uitvoering wordt ruwer. Maar natuurlijk vooral aan de voorzichtige kant (iets eerder de kopgroep binnen hengelen of wat langer op 20 a 30sec laten rijden ipv 2 minuten). Koersverloop an sich veranderd niet.
Je moet gewoon geen wonderen verwachten mbt koersverloop, door de oortjes af te schaffen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
25 jul 2017 08:14
fiedoo schreef: ↑25 jul 2017 07:51
ik vraag mij af of Mikel Landa zonder gebruik van oortjes ook zo gedisciplineerd zou gereden hebben?
Mikel demarreert, heeft 50 m en hallo hier je sportdirecteur. Wil je eventjes snel terug bij Froome blijven aub?
Echt goed voor de koers zoiets.
En wanneer is dat volgens jouw gebeurd? Op de Izoard? Landa mocht daar gewoon vol rijden, maar was duidelijk niet beter dan de 3 heren die boven hem stonden in het klassement.
Die oortjes maken echt niet het verschil voor het koersverloop en al helemaal niet specifiek i.c.m. de beelden in de auto. We hebben een aantal jaar gehad waar enkel in de WT koersen met oortjes gereden mocht worden in al die andere koersen was de koers precies hetzelfde. Als er een paar sterke ploegen er een sprint van willen maken dan komt er gewoon een sprint, simpel als dat.
Als je bergop rijdt en je zit dicht tegen je max aan dan ga je niet demarreren omdat het publiek dat zo leuk vind. Als je dat soort zaken wilt zien moet je voor iedere bergetappe iemand uitloten, die er een nieuwe zak bloed in mag hangen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16901
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
25 jul 2017 08:58
Ik denk dat de makkelijkste manier voor minder controle is om naar echt kleinere ploegen te gaan. Één renner eraf gaat niet veel zoden aan de dijk zetten. B.v. 30 ploegen van 5 renners wordt al heel wat anders.
Campagnolo Ultra Dork
-
Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
Tracing_NL
25 jul 2017 08:59
eens met amclassic. Ten eerste is de nieuwe technologie niet meer tegen te houden. In principe kan een renner zelfs een telefoon in zijn zak steken om even de koers te streamen. Kan hij ook precies de verschillen zien
Verder zullen we moeten accepteren dat er toch een vorm van nivellering heeft plaatsgevonden sinds de dopingbestrijding (met name bloeddoping) wat serieuzere vormen heeft aangenomen. In de derde week zie je dat iedereen qua niveau achteruit gaat. Dat is niet zo leuk voor de koers, maar de beroemde opleving na de tweede rustdag (koeriers reden vroeger af en aan
) is tegenwoordig een stuk minder spectaculair. In vroeger tijden zou bijvoorbeeld Bardet een schroeiende demarrage op de izoard hebben geplaatst waarbij hij in de bochten bij moest remmen om niet uit de bocht te vliegen. Nu zie je dat hij alle zeilen bij moet zetten om te volgen en in Marseille bijna achteruit terug naar beneden reed op dat heuveltje. Idem voor Barguil: In vroeger tijden zou iemand als hij de volledige kopgroep der favorieten op 5 minuten hebben gereden. Nu pakt hij 30 seconden.
Je zult als kijker moeten accepteren dat deze nivellering niet zo heel leuk is, maar wel logisch. Verder zijn er ploegen als Sky die de sport niet romantisch benaderen maar als business model. Dus een aantal kopmannen wegkopen en inzetten als knecht om de koers te neutraliseren. Zolang zij de enigen zijn die dat doen zul je dit koersverloop hebben. Dit verandert pas als er vijf van deze ploegen zijn (AG2R kwam dit jaar al iets dichterbij en ik hoop Sunweb volgend jaar), want dan gaat deze vlieger niet meer op.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16901
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
25 jul 2017 09:07
Hoe vaak is de Tour de afgelopen 30 jaar eigenlijk gewonnen door een ploeg die niet in de top 3 zit qua budget?
Ik heb idee dat de tactiek van Sky en US Postal weliswaar wat anders (saaier)nis dan bij de andere overwinningen maar het resultaat hetzelfde: degene met het meeste geld heeft veruit de meeste kans om te winnen.
Campagnolo Ultra Dork
-
lb117
- Forum-lid
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 11 aug 2016 16:52
lb117
25 jul 2017 09:32
Tracing_NL schreef: ↑25 jul 2017 08:59
eens met amclassic. Ten eerste is de nieuwe technologie niet meer tegen te houden. In principe kan een renner zelfs een telefoon in zijn zak steken om even de koers te streamen. Kan hij ook precies de verschillen zien
Verder zullen we moeten accepteren dat er toch een vorm van nivellering heeft plaatsgevonden sinds de dopingbestrijding (met name bloeddoping) wat serieuzere vormen heeft aangenomen. In de derde week zie je dat iedereen qua niveau achteruit gaat. Dat is niet zo leuk voor de koers, maar de beroemde opleving na de tweede rustdag (koeriers reden vroeger af en aan
) is tegenwoordig een stuk minder spectaculair. In vroeger tijden zou bijvoorbeeld Bardet een schroeiende demarrage op de izoard hebben geplaatst waarbij hij in de bochten bij moest remmen om niet uit de bocht te vliegen. Nu zie je dat hij alle zeilen bij moet zetten om te volgen en in Marseille bijna achteruit terug naar beneden reed op dat heuveltje. Idem voor Barguil: In vroeger tijden zou iemand als hij de volledige kopgroep der favorieten op 5 minuten hebben gereden. Nu pakt hij 30 seconden.
Je zult als kijker moeten accepteren dat deze nivellering niet zo heel leuk is, maar wel logisch. Verder zijn er ploegen als Sky die de sport niet romantisch benaderen maar als business model. Dus een aantal kopmannen wegkopen en inzetten als knecht om de koers te neutraliseren. Zolang zij de enigen zijn die dat doen zul je dit koersverloop hebben. Dit verandert pas als er vijf van deze ploegen zijn (AG2R kwam dit jaar al iets dichterbij en ik hoop Sunweb volgend jaar), want dan gaat deze vlieger niet meer op.
Goede analyse, heb na deze tour ook goede hoop dat Sunweb (treintje, Ten Dam Kelderman Poels en bv een Jan Hirt of Barguill) dus met 2 goede versterkingen ook minstens zo sterk kan zijn als AG2R. en vlak ook Movistar niet uit die kunnen ook een serieuze ploeg opstellen.
-
Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
Tracing_NL
25 jul 2017 11:44
klopt,
wat dat betreft hebben Movistar en BMC wel pech gehad dit jaar dat hun kopmannen in de eerste week uitvielen. Beiden hebben/hadden in aanleg wel een sterke ploeg.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
-
dc
- Forum-lid
- Berichten: 1342
- Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08
dc
25 jul 2017 14:12
Ernie C. schreef: ↑25 jul 2017 09:07
Hoe vaak is de Tour de afgelopen 30 jaar eigenlijk gewonnen door een ploeg die niet in de top 3 zit qua budget?
Dat is een goeie vraag. Ik denk dat er maar een paar ploegen in aanmerking komen
- ADR 1989 (zonder twiijfel de zwakste ploeg in de laatste 30 jaar)
- Mercatone Uno 1998 (geen top drie, maar wel een sterke ploeg).
- BMC 2011 (geen top drie, maar wel een sterke ploeg).
Opvallend genoeg zijn dat waarschijnlijk de drie spannendste TdF overwinningen van de laatst 30 jaar, ook omdat het de winnaar zelf was die het verschil moest maken. Lemond die al wieltjes-zuigend als zwakkere renner Fignon verschalkt, Pantani die de onklopbare Ulrich velt en Evans die in zijn eentje Saxo-bank weerstond door dapper te koersen.
-
ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
ophetkantje
25 jul 2017 14:18
Perreiro had zeker ook geen sterk ploeg. Verder is dit juist het voorbeeld (overigens met respect voor de renner), waarom ik wat huiverig ben voor een gebrek aan controle. Je zult in de eerst dagen maar een ontsnapping hebben die 30 minuten wegrijdt en geen sterke ploeg in koers om dat nog recht te zetten, dan heb je pas een saaie tour.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
dc
- Forum-lid
- Berichten: 1342
- Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08
dc
25 jul 2017 14:30
Pereirro won de TdF niet, hij kreeg hem kado.
En hoewel de tourploeg niet zo sterk was, was de ploeg an sich absoluut kont-schoppend sterk met een Karpets en vooral Valverde in zijn rangen.
2006: TDF winst, 2e Vuelta, rit Giro, rit Vuelta, LBL, WP. winst world Tour. Dat zijn krankzinnig goede uistlagen, waar maar weinig ploegen ooit bij in de buurt zijn gekomen.
Betreft je angst: Phonak werd door de andere ploegen niet geholpen in de dag waar Pereirro omhoog sprong omdat ze zo arrogant sterk deden. Het was niet echt een geval van een machtsvacuum, het was gewoon een bizarre TdF.
-
Quarantanove
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Quarantanove
25 jul 2017 19:03
Ernie C. schreef: ↑25 jul 2017 00:46
Ploegleiders in koers ook afschaffen, dan ben je meteen van dat terugkomen achter de wagens af. Gewoon neutrale motoren inzetten voor de wielen en een paar auto's voor reserve fietsen.
Dat laatste is dan ook overbodig want dan komt er bijna geen enkele renner meer terug na een pechgeval.
-
Quarantanove
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
Quarantanove
25 jul 2017 19:06
Ernie C. schreef: ↑25 jul 2017 08:58
Ik denk dat de makkelijkste manier voor minder controle is om naar echt kleinere ploegen te gaan. Één renner eraf gaat niet veel zoden aan de dijk zetten. B.v. 30 ploegen van 5 renners wordt al heel wat anders.
Ook dat gaat niet veel veranderen want dan zetten de grote sponsors een satelietploeg op. Mooi voorbeeld is het marathonschaatsen waar zo'n beperking is zoals jij voorstelt maar daar heeft JillertAdema twee ploegen rond rijden waardoor het dubbele aantal rijders de boel controleren.