Ik heb zonet eens zitten meten, bij het Specialites TA (Frans merk) alu 1/8ste (4/32ste) kettingblad, een 25000 km "op de teller", is het spelingsverschil op en neer duwen amper een halve cm. Bij het rvs 3/32ste Surly kettingblad, 2000 km op de teller, is dat 2 cm.
3.17 mm alu versus 2.2mm rvs, alu in theorie en praktijk op vlak van slijtage / meegaan veruit de beste keuze.
Het is ook zo te zien: de toppen van de alu tanden zijn enkel wat afgerond aan begin en eind. De rvs tanden prikken bijna.
Ergens ook te snappen, de tanden zijn "maar" 1mm dikker, maar contactoppervlak roller/tand is kwadratisch dus X % dikker = 2X% groter oppervlak en dus minder kracht per oppervlak = minder slijtage.
Ook los van dikte, op vlak van zoutresistentie kan alu de betere keuze zijn, want zoutresistentie (meer bepaald chloorionen) blijkt te komen door molybdeen, en een aantal inox soorten zijn zonder. Surly zegt op
http://surlybikes.com/parts/drivetrain/ ... chainrings dat 304 rvs is
https://www.hego.nl/welke-materiaalkeuz ... f-rvs-316/
"De grootste zwakte van 304 is de gevoeligheid voor chloriden en zuren waardoor corrosievorming (plaatselijk) kan ontstaan. Agressieve milieus, zoals zeewater en kustgebieden, kunnen hierdoor zeer ongeschikt zijn voor 304."
en
"In het algemeen geldt dat RVS 304 voor binnenshuis wordt gebruikt en RVS 316 voor buitenshuis. Deze regel is echter niet altijd van toepassing. In sommige gevallen kan 304 ook goed voor buitentoepassingen worden gebruikt waarbij het niet erg is dat er na verloop van tijd wat vliegroest merkbaar is."
Nochtans:
https://www.usarollerchain.com/40-316-S ... s-10ft.htm
... wordt het gebruikt voor aandrijvingsonderdelen.
En volgens de tabel in:
http://www.vangool.nl/staalkabel_staalk ... _Staal.pdf
... heeft 304 volgende mechanische eigenschappen, in N/mm2, hoger is beter:
- rekgrens 195
- treksterkte 500-700
en 316
- rekgrens 190
- treksterkte 610-710
Amper verschil.
Er is dus geen mechanische reden om 304 boven 316 te kiezen.
Wat blijft over: verschil kostprijs.
Volgens
http://www.meps.co.uk/Stainless%20Prices.htm
is het verschil 304 > 316 ongeveer +40%.
Dus een kettingblad of ketting die bij 304 bvb 10 euro kost, en bij 316 14 euro.
Je hebt er zoutresistentie voor, geen klein voordeel, want aandrijvingsonderdelen die door zout aangevreten zijn kun je doorgaans direct afschrijven. Zie ketting en stuifzout op amper een dag. 25 euro byebye. Dat is 6 keer dat prijsverschil 304 316. En nog belangrijker: je hebt de miserie niet ergens onderweg.
Dat rvs kettingblad van 1/8ste dient dus ook 316 rvs te zijn, 304 blijkt niet zoutresistent. Als het al moeilijk te vinden is in het mindere kwaliteit inox, dan zal het allicht nog lastiger worden in die betere kwaliteit.