Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

nieuwe laptop

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 07 apr 2010 13:13

Ik heb een MacBook Pro van m'n werk en ben zo ontzettend blij met de verbetering in performance. Ik had hiervoor echt van alles (IBM, HP, Acer, Toshiba) de laptops op zich werken best aardig, het besturingssysteem is echter een nachtmerrie. Bij een nieuwe installatie werkt alles wel aardig maar na een paar maanden begint het al minder te worden. Ik had al een Mac Desktop dus ik wist waar ik aan zou beginnen. MacOS is voor de meesten even wennen maar erg logisch, en juist voor grafische toepassingen (foto's) erg geschikt. Als je per se toch een windows applicatie nodig hebt start je virtual machine op (werkt zelfs nog sneller op m'n Mac dan op m'n thinkpad).
Nou zou je over kunnen stappen op Linux varianten op je laptop maar dat vraagt toch wat meer kennis en inzicht van besturingssystemen, en het is maar net waar je interesses liggen.

Voor wat betreft de garantie, bij Apple kun je garantie kopen per jaar, dus als jij 3 jaar wil kun je 3 jaar krijgen. http://www.apple.com/nl/support/products/proplan.html

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 07 apr 2010 13:21

wel eens op de best buy guide van www.tweakers.net gekeken? of op www.hardware.info? andere handigew website is www.notebookcheck.nl dat lijken me betere websites dan het fietsforum voor dit soort vragen...

overigens ben ik prima te spreken over xxodd (www.xxodd.nl of http://www.notebooktotaal.nl/), dan kun je zelf je computer samenstellen
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 07 apr 2010 13:26

Ik heb ook een Dell, en die houdt het toch al een jaar of 5 uit zonder performantieverlies.
Ik heb een vrij 'zwakke' processor (1.6Ghz), maar dat heb ik goedgemaakt door 1 Gb RAM geheugen (vrij goed in die tijd, tegenwoordig is het alweer meer). Ook de snelheid van de harde schijf en de snelheid van de schijf naar en van het moederbord is belangrijk, daar heb ik in geïnvesteerd.

Dit zijn mijn handelingen/ervaringen/tips ervaring om dat ding 5 jaar goed te laten werken:
- open slechts 1 account op je laptop
- surf alleen met firefox icm noscript (nu is dat een minder groot issue, de nieuwe explorer is een stuk verbeterd)
- af en toe een screendump van de task manager, om te zien of er geen vuile dinges ongemerkt CPU of geheugen opslokken.
- harde schijf verdelen in meerdere schijven
- nooit meer dan 70% harde schijf volzetten
- af en toe defragmenteren, en dan een keer of 3 na mekaar.
- geen emails met attachment opendoen van mijn eigen moeder.
- geen spelletjes installeren
- geen rotzooi downloaden via allerlei torrent dinges.

Ik heb geen antivirusprogramma's (die vertragen heel de boel), en heb ook nooit last gehad van virussen.

Maar mocht ik er NU eentje kopen, dan was het wel een apple, alleen al om de schermkwaliteit (en ik weet dat je fotografeert, Daniel, dus dat ga je zeker waarderen!). Mijn ouders hebben een Apple desktop, en die is grafisch supersnel en voor multimedia een genot om te gebruiken. In vergelijking daarmee zijn de conventionele laptops toch vaak een beetje verleden tijd.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 07 apr 2010 13:35

Ik heb ook vaak prima verhalen gehoord over Dell.
Heb er alleen geen ervaring mee.

Apple rules, laten we dat voorop stellen.

Maar als Windows machine heb ik een jaar of 5 terug een Vaio gekocht.
Het ding staat werkelijk dag en nacht aan, is vaak gestuiterd en ik doe er eigenlijk nooit onderhoud aan qua schijfopruiming oid.
Maar hij blijft prima en snel werken.
De accu is het zwakke punt bij (mijn) Sony, die was na anderhalf jaar overleden.

Sta wel een beetje verbaasd over AMClassic's HP.
Ik heb altijd prima ervaringen gehad met HP.
Qua printer en windows desktop wil ik nooit meer iets anders, het werkt gewoon zoals het hoort.

Ik zou in ieder geval uit de buurt blijven van Acers, Packerd Bell's en dat soort merken.
Die pletteren hun pc's meestal flink vol met de meest onzinnige uitbreidingen op het besturingssysteem wat handig zou moeten zijn, maar wat het totaal niet is.

FacebookS3RSSite

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 apr 2010 13:42

't Jammere is dat ze vaak laptops vol met zooi gooien inderdaad, waardoor het meteen al een trage bak is. Het snelste is eigenlijk de schijf te formatteren en alles er opnieuw op, maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet ;)

Microsoft en Apple maken beide prima besturingssystemen, als je nog meer computers hebt zou ik dat hetzelfde houden. Als een goede monitor vereist is moet je dat ff goed uitzoeken, in laptops zitten zelden goede schermen (met PVA/MVA/IPS techniek).

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 apr 2010 13:56

[quote="Foosho"]'t Jammere is dat ze vaak laptops vol met zooi gooien inderdaad, waardoor het meteen al een trage bak is. Het snelste is eigenlijk de schijf te formatteren en alles er opnieuw op, maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet ;).[/quote]

Dat is niet zo moeilijk en denk dat de meeste van ons dat wel kunnen (als men wil):
1. Drivers noteren van je apparaten en kopiëren naar usb stick
2. format c:3. installeer bijv Windows 7 of Linux (bijv Ubuntu). Zowel Windows 7 als Ubuntu doet bijna alles zelf en vergt weinig kennis
4. drivers terug zetten
5. google gebruiken als iets niet lukt
What makes the boat go faster?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 apr 2010 14:28

[quote="Livio Livius"]Dat is niet zo moeilijk en denk dat de meeste van ons dat wel kunnen (als men wil):
[...][/quote]
En vergeet niet te controleren of je de Windows CD incl. key er bij geleverd hebt :)

Op zich is 't niet lastig idd, enige computerkennis is toch wel nodig (drivers installeren/zoeken, evt. kleine probleempjes) en dat ontbreekt als ik zo om me heen kijk behoorlijk vaak ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 apr 2010 18:37

Ik weet dat Apple grafisch erg sterk is, maar ik zit enorm tegen die prijs op te hikken.
1500 euro voor een 15" scherm en verder normale systeemconfig slaat IMHO nergens op. En op de basis notebook van 13" zit niet eens een SD cardreader....
Een systeem mag best wat extra kosten als er iets extra tegenover staat. Apple heeft absoluut zijn plussen, maar die 1500,- zit mij toch wel heel erg dwars moet ik zeggen.

Mijn windows-alternatief is een Sony. Hoor ik wel meer goede geluiden over. Nog eens even uitvogelen waar ze die hier in de buurt zoal verkopen. (mediamarkt weet ik in elk geval)


Enne; dit is het cafe, daar mag veel off topic ;)
Less is bore

postmannl
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 sep 2009 23:44

postmannl 07 apr 2010 19:07

Mediamarkt Zwolle heeft komende zaterdag een Sony Vaio in de aanbieding. Leuk apparaat voor leuk geld.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 07 apr 2010 20:14

[quote="Daniel1975"]...maar ik zit enorm tegen die prijs op te hikken. ...[/quote]

Van Superrecord ga je geen meter harder rijden en dat heb je ook, net als je nieuwe Dogma in September.

Ja, 1500 is een bak geld. Maar het is het zooooo waard. Die cardreader hebben ze er uit gehaald omdat je hem toch zelden gebruikt, en anders neem je gewoon zo'n hub dingetje.

Met 13"pro en een goed extern scherm doe je imho de beste koop.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 apr 2010 20:41

Weetje Daniel, ondanks dat ik apple fan ben heb ik een pc, wat je zegt dat het veel geld is een apple, dat klopt. Bij mij komt het dan neer op prioriteit, ik vind fietsen belangerijker dan mijn pc. Ik had bijna een nieuwe computer gekocht een maand geleden, maar heb ervoor gekozen om een nieuw zadel te kopen en mijn reis naar de Alpe te betalen. Ik denk dat hetzelfde wel op kan gaan en jouw keuze voor een duurdere mac of een pc. Hoe belangerijk is die computer en het mooie van een mac voor je? Niet, ga dan voor de pc en koop iets moois voor je fiets. Snappie?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 apr 2010 20:57

[quote="Daniel1975"]Mijn windows-alternatief is een Sony. Hoor ik wel meer goede geluiden over. Nog eens even uitvogelen waar ze die hier in de buurt zoal verkopen. (mediamarkt weet ik in elk geval)[/quote]

Weet je wat ik het straffe vind? Er wordt in het begin van het topic een vraag gesteld.
Iedereen lult er zo maar wat rond.

Op het einde koop je toch wat je zelf wil.
Succes met je aankoop, welk merk het ook mag wezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie