Ik krijg er geen beweging in. De blaaskant lijkt qua uitzicht wat op de handle '(de cilinderstang), zelfs ook spleet rondom alsof het ook uitschuifbaar is, maar allicht design want draaien/duwen is vruchteloos.Balhoofd 1 schreef: ↑20 dec 2017 22:29 moet je de kop misschien een kwartslag draaien, of kan dat niet?
Ik had hem, spijts dat moeilijk te vatten door kunnen kijken, ook geprobeerd, en de lucht komt er gewoon aan beide kanten uit. Als ik met een vinger de andere opening afdek dan kan ik druk pompen in de band maar dat lukt natuurlijk niet meer zodra die wat oploopt.
Niet dat er veel aan verloren is, ik vind deze pompjes her en der voor kleine prijsjes (halve euro zelfs), het is gewoon dat ik de normale werking wel zou willen begrijpen.
Gisteren bvb kocht ik een ander zulk pompje met een ingebouwde manometer, dat die ventielkeuze auto/dunlop mogelijk bleek te maken door de op te spannen rubber ring om te draaien, de ene kant was groot gat, de andere klein. Hij zat bij kopen in de auto kant, en ik wilde hem vervangen door de dichting van een kapot (stuk gebroken) pompje, zo ontdekte ik het.
Maar oppompen lukte evenmin, het bleek niet luchtdicht te kunnen aangesloten worden. Het zag er gloednieuw / ongebruikt uit, compleet met montagebenodigheden en reserve plastieken onderdelen bevestigt via af te breken kunststof lipjes.
Dat moedigde me aan om te zoeken waarom aansluiten niet ging, en bleek dat het hendeltje intern contact maakte met een verbindingsstukje waarvan 1 kant (met + vormige opening) paste op de hendel stift, en dat zat dus omgekeerd.
Nadien werkte het pompje perfect, ik kon zelfs gemakkelijk tot 5 bar pompen, totnogtoe lukte het me nooit > 3.5 bar te steken met die kleine pompjes. Je kon ze niet meer op hun plaats houden, ze lieten lucht ontsnappen, enz.
Deze met de twee blaaskanten (sks) waarover het hier gaat, heeft een rood en een zwartkleurig kartelwieltje om de dichtingen op te spannen, rood aan ene zijde, zwart aan andere zijde. Als ik die eraf schroef en de dichtingen eruithaal, dan zie ik aan de rode auto zijde een + vormige opening, aan de zwarte zijde een ronde opening. Daartussen een cilindrische opening, waarin niks zit. Het lijkt er dus sterk op dat een onderdeeltje zoals bij het nieuw gekochte pompje hierboven ontbreekt. De werking blijft dan wel nog steeds moeilijk te begrijpen.