Welk smeermiddel gebruik jij ?
boenwas , mooi opwarmen tot het vloeibaar is ketting erin en laten uitdruipen even met de poetsdoek erover en klaar is kees.
komt uit de oude doos
je kan ook de ketting met scrijnwerkerspotlood inkleuren geen vettigheid en het is ook uit de oude doos en het is prima
dit werd gebruikt om te koersen vroeger en lekker goedkoop
grtz
komt uit de oude doos
je kan ook de ketting met scrijnwerkerspotlood inkleuren geen vettigheid en het is ook uit de oude doos en het is prima
dit werd gebruikt om te koersen vroeger en lekker goedkoop
grtz
Ja ja, dat was nog uit die goeie oude tijd voordat de derailleur werd uitgevonden en de ketting met een schakelstang naar een ander pignon werd gedwongen.a226183 schreef: ↑21 mar 2018 12:36 boenwas , mooi opwarmen tot het vloeibaar is ketting erin en laten uitdruipen even met de poetsdoek erover en klaar is kees.
komt uit de oude doos
je kan ook de ketting met scrijnwerkerspotlood inkleuren geen vettigheid en het is ook uit de oude doos en het is prima
dit werd gebruikt om te koersen vroegen en lekker goedkoop
grtz
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Daarom ook mijn vraag of iemand al ervaring heeft met Cyclon Wax. Ik ben daar wel benieuwd naar en hoop dat er iemand daarop kan reageren.
Van Squirt werd ik zoals gezegd verdrietig. Zonder daar heel uitvoerig op in te gaan vond ik dat de ketting wel aardig schoon bleef maar de smering heel erg tegen viel, snel piepen en onderdelen zoals derailleurwieltjes troep verzamelaars werden.
Vandaar dat ik dus nieuwsgierig ben of de beweringen rondom Cyclon Wax reclame praat zijn of dat er iets van waar is.
Wasachtige smeermiddelen zijn allemaal goed in het ketting schoonhouden, maar minder goed in het langdurig smeren, dat zal echt niet veel verschillen.
Dat komt naar mijn mening omdat een smeermiddel, wil het langer dan 1 ritje blijven smeren, minimaal dikvloeibaar moet zijn om permanent terug te kunnen vloeien waar het moet zijn: tussen pennetjes en busjes
Smeermiddelen worden voortdurend weggeperst en als het niet terug kan vloeien blijft het maar kort werken.
Er zijn ook wasachtigen waar olie aan toegevoegd wordt om het vloeibaarder te maken, maar dat gaat direct ten koste van de reinheid, aan olie blijft nu eenmaal meer hangen.
Ik ben momenteel weer terug bij waar ik ruim 40 jaar geleden mee begon: uitwassen van de fiets af en daarna motorolie, omdat ik even niks anders in huis had en het is toch nog enigszins verrassend hoe goed het eigenlijk werkt.
Na pakweg 500 km is het nog steeds niet uitgewerkt en de vervuiling valt me 100% mee.
Wel zwart uiteraard, als je daar niet tegen kan is het niks voor je....
Dat komt naar mijn mening omdat een smeermiddel, wil het langer dan 1 ritje blijven smeren, minimaal dikvloeibaar moet zijn om permanent terug te kunnen vloeien waar het moet zijn: tussen pennetjes en busjes
Smeermiddelen worden voortdurend weggeperst en als het niet terug kan vloeien blijft het maar kort werken.
Er zijn ook wasachtigen waar olie aan toegevoegd wordt om het vloeibaarder te maken, maar dat gaat direct ten koste van de reinheid, aan olie blijft nu eenmaal meer hangen.
Ik ben momenteel weer terug bij waar ik ruim 40 jaar geleden mee begon: uitwassen van de fiets af en daarna motorolie, omdat ik even niks anders in huis had en het is toch nog enigszins verrassend hoe goed het eigenlijk werkt.
Na pakweg 500 km is het nog steeds niet uitgewerkt en de vervuiling valt me 100% mee.
Wel zwart uiteraard, als je daar niet tegen kan is het niks voor je....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Vooralsnog blijf ik dus weg van wasachtige producten. Maar je weet maar nooit, het kan zijn dat ze zomaar een nieuw product hebben ontwikkeld met veel potentie. Ervaringen horen is dus niet verkeerd.
Overigens heb ik afgelopen winter op mijn winterfiets Morgen Blue extra dry lube gebruikt. Daar staat wel dat dit voor MTB en cyclo cross is maar beviel prima op de racefiets met de Zeeuwse slikken en andere vooral natte rotzooi op weg.
Overigens heb ik afgelopen winter op mijn winterfiets Morgen Blue extra dry lube gebruikt. Daar staat wel dat dit voor MTB en cyclo cross is maar beviel prima op de racefiets met de Zeeuwse slikken en andere vooral natte rotzooi op weg.
Zelf ervaring met de verschillende smeermiddelen, op het strand de mountainbike & natuurlijk de racer. Wat mij opvalt is dat een wax als Squirt een van de beter waxen is in droge condities. (denk aan zonnig weer en droge weg). Tijdens het rijden zal er niet veel vuil aan de Squirt komen. Een echte aanrader voor zandige omstandigheden. Maar waar je bij Squirt op moet letten is dat je 5 lagen elk 2 uur van elkaar aan moet brengen op ALLEEN de ketting. Let ook op dat alles goed schoon is anders blijkt het niet te werken (lol?).
Naast de wax van Squirt ook de wax van Morgan Blue gebruikt. Van uit gegaan van de zelfde manier van aanbrengen. Maar wat was dat een drama. 1x mee gefietst en nooit meer. Gigantische veel vuil aan en toch een super vieze ketting.
Wat zowel bij Squirt en de wax van Morgan blue opviel is dat het opdroogt in zwarte viezigheid. (lijkt dus dat je ketting altijd smerig is). De zwarte "troep" is zeer moeilijk te verwijderen. Uiteindelijk lukte het goed te verwijderen met Mucoff chaincleaner....
Wax is wel goed maar ik zou het alleen gebruiken op de MTB/Strandfiets (persoonlijke voorkeur).
Naast de Waxen gebruik ik natuurlijk ook normale oliën. Zelf opzich wel fan van de Cyclon Wet & dry weather lube. Ja het word vies maar dat hoort bij een ketting... Werkte goed op een rit van 150km. Maar toch blijf ik bij het smeer middel waar mee ik begon (goed te verwijderen met mucoff chaincleaner). De Morgan Blue raceoil (spuitbus) & de morgan blue extra dry lube. Beetje Morgan Blue raceoil op het casette. Even afvegen met een doek. Klein beetje smeren op de ketting. Even goed over het hele casette schakelen en het werkt perfect. (makkelijk te verwijderen met Morgan Blue of mucoff chaincleaner)
Werd Squirt niet zo een troep dan had ik het altijd gebruikt. Ook een keer nat geregend met Squirt... zag het zo van de ketting het wegdek oplopen.
Naast de wax van Squirt ook de wax van Morgan Blue gebruikt. Van uit gegaan van de zelfde manier van aanbrengen. Maar wat was dat een drama. 1x mee gefietst en nooit meer. Gigantische veel vuil aan en toch een super vieze ketting.
Wat zowel bij Squirt en de wax van Morgan blue opviel is dat het opdroogt in zwarte viezigheid. (lijkt dus dat je ketting altijd smerig is). De zwarte "troep" is zeer moeilijk te verwijderen. Uiteindelijk lukte het goed te verwijderen met Mucoff chaincleaner....
Wax is wel goed maar ik zou het alleen gebruiken op de MTB/Strandfiets (persoonlijke voorkeur).
Naast de Waxen gebruik ik natuurlijk ook normale oliën. Zelf opzich wel fan van de Cyclon Wet & dry weather lube. Ja het word vies maar dat hoort bij een ketting... Werkte goed op een rit van 150km. Maar toch blijf ik bij het smeer middel waar mee ik begon (goed te verwijderen met mucoff chaincleaner). De Morgan Blue raceoil (spuitbus) & de morgan blue extra dry lube. Beetje Morgan Blue raceoil op het casette. Even afvegen met een doek. Klein beetje smeren op de ketting. Even goed over het hele casette schakelen en het werkt perfect. (makkelijk te verwijderen met Morgan Blue of mucoff chaincleaner)
Werd Squirt niet zo een troep dan had ik het altijd gebruikt. Ook een keer nat geregend met Squirt... zag het zo van de ketting het wegdek oplopen.
Ik heb sterk de indruk dat er al jaren niks nieuws mee op de markt komt, het is ofwel olie , ofwel was ofwel een mix en de eigenschappen zijn ook een mix.
Veel keus , maar geen wondermiddelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Helemaal waar
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Raar die opmerkingen over squirt en nat.
Vorige week een cyclo gereden en meermaals door overstroomde baantjes moeten rijden.
Was zelfs een lang stuk bij waar het kettingblad door het water ging.
(ze hebben daar nadien wel een omweg ingelast)
De ganse rit geen geknars en gepiep hoor (rit van 155km)
Met de wax lube van soudal dat ik voordien gebruikte had ik gegarandeerd prijs.
Vorige week een cyclo gereden en meermaals door overstroomde baantjes moeten rijden.
Was zelfs een lang stuk bij waar het kettingblad door het water ging.
(ze hebben daar nadien wel een omweg ingelast)
De ganse rit geen geknars en gepiep hoor (rit van 155km)
Met de wax lube van soudal dat ik voordien gebruikte had ik gegarandeerd prijs.
idd; zo 1 ritje geen probleem; ik reed vanochtend 2 uur door regen naar het werk op squirt; ik gok dat straks ik wel mag genieten van meer geknars... Was vorige week zo; vermoedelijk straks terug...
mijn manier: als ik een goede reden heb om de ketting te ontvetten, gaat er nadien squirt op. Nadeel tov andere producten is dat ik meer regelmatig smeermiddel moet aanbrengen. Het voordeel van die propere ketting heb ik graag. En dan komt de dag dat ik wil rijden en vergeten ben squirt aan te brengen en ik weet dat het gaat kraken. Dan gaat de ketting verder met olie smeermiddelen. En dan blijft het daarbij totdat ik weer eens wil ontvetten...
Dus om 1 rit met de uitwendig schone ketting te rijden ga je een inferieur en relatief duur spul erop gooien en daarna nasmeren met olie?
Snijdt geen hout.
Kan je beter de eerste keer meteen olie erop doen en na de rit de buitenplaatjes afvegen.
Snijdt geen hout.
Kan je beter de eerste keer meteen olie erop doen en na de rit de buitenplaatjes afvegen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig