Waar ben ik naar op zoek ? Heb weinig ervaring in het kopen van fietsen. Probeer uit te vissen of een maat 54 in orde is voor (zonder schoenen) 180-181 groot met een BBL van 82 cm. Als ik wat opzoek heeft de standaard mens van 180 een iets langere BBL en dus een iets korter bovenlijf.
De fiets in 54 lijkt me ook wat kort te zijn, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik de zithouding niet gewoon ben.
Wil je nu zeggen dat ik het verschil tussen een 54 en 56 nauwelijks ga merken in zitpositie ?
TREK Checkpoint ALR 4 - Framemaat
Een nieuwe Amerikaanse trend om idioot grote frames te verkopen. Specialized doet het b.v. ook. Kijk eens naar de tabel van de Canyon Endurace CF. daar zeggen ze dat een frame met 1cm meer stack en dezelfde reach geschikt is voor 1,78m-1,84m. Zeker met relatief korte benen is meestal de kleinere maat beter.
Campagnolo Ultra Dork
Kijk eens naar de Canyon inflite cf.Ernie C. schreef: ↑30 apr 2018 21:02 Een nieuwe Amerikaanse trend om idioot grote frames te verkopen. Specialized doet het b.v. ook. Kijk eens naar de tabel van de Canyon Endurace CF. daar zeggen ze dat een frame met 1cm meer stack en dezelfde reach geschikt is voor 1,78m-1,84m. Zeker met relatief korte benen is meestal de kleinere maat beter.
Toch een nieuw model crosser, daar is een maat M ook weer geschikt voor 1.78-1.84 en die heeft zelfs een langere reach dan een checkpoint 58 die voor 179-186 is.
Dus de Duitsers doen dus ook al mee op de trend?
En hoe comfortabel is die? Die is extreem lang gebouwd. De stack is ongeveer gelijk met de 54 Trek. Ook zit je met die M aan de onderkant van de aanbevolen zadelhoogte. De Endurace is veel beter vergelijkingsmateriaal voor dit doeleinde. Ik zou voor alle Trek racemodellen een 60 moeten hebben volgens hun maar zou zelf altijd voor de 58 gaan.
Kijk ook even naar de stand over hoogte van de 56, die is 80,8cm. Dat is ballen op de stang op een cross/mtb parcoursje. De 56 is imho echt alleen geschikt om zeer comfortabel mee te toeren. Je krijgt dan zonder spacers een drop van ongeveer 5cm. Dat lijkt mij vrij minimaal. Wil je hetzelfde zitten op de 54 dan kom je uit op 2cm spacers en een stuurpen van cm langer. Dat is ook geen schande en je hebt wel de mogelijkheid om sportiever te zitten. Alleen als een drop van 4cm of minder wenselijk is en het enige off road dat je van plan bent een zandpaadje is komt de 56 in beeld.
Ik ben het wel met je eens dat de reach van de 54 wat aan de korte kant is voor ts maar een maat groter nemen is waarschijnlijk niet de oplossing. Dan liever een langere stuurpen of zelfs een andere fiets maar dat laatste lijkt mij niet direct nodig.
Kijk ook even naar de stand over hoogte van de 56, die is 80,8cm. Dat is ballen op de stang op een cross/mtb parcoursje. De 56 is imho echt alleen geschikt om zeer comfortabel mee te toeren. Je krijgt dan zonder spacers een drop van ongeveer 5cm. Dat lijkt mij vrij minimaal. Wil je hetzelfde zitten op de 54 dan kom je uit op 2cm spacers en een stuurpen van cm langer. Dat is ook geen schande en je hebt wel de mogelijkheid om sportiever te zitten. Alleen als een drop van 4cm of minder wenselijk is en het enige off road dat je van plan bent een zandpaadje is komt de 56 in beeld.
Ik ben het wel met je eens dat de reach van de 54 wat aan de korte kant is voor ts maar een maat groter nemen is waarschijnlijk niet de oplossing. Dan liever een langere stuurpen of zelfs een andere fiets maar dat laatste lijkt mij niet direct nodig.
Campagnolo Ultra Dork
Ik ben 180 en zit op een Emonda maat 56. Ik heb nog 2 kleine spacertjes onder m'n stuur. Ik zou m'n zit bepaald niet bejaard willen noemen, maar er zijn zat lui die dieper zitten. Mijn benen zijn wel aan de lange kant. En de geometrie van de Checkpoint en Emonda zijn ook niet echt hetzelfde.
Nee, heb uiteindelijk een Domane gekozen, maar ook in 58.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Cold_ schreef: ↑29 apr 2018 16:34 .........Ik ben (zonder schoenen) 180-181 groot met een BBL (zelf gemeten zonder schoenen op de correcte manier) van 82 cm. Via de algemeen aangenomen formule is de framemaat 82 x 0,66 : 54,1 (afgerond 54 cm).
In de fietswinkel beweren ze, na opmeting van de BBL dat een framemaat 54 nodig is.
............;;
Met een BBL van 82 cm lijkt een Domane in maat 58 cm mij echt wel te groot.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Tenzij je een serieus gezondheidsprobleem hebt. Maar als je stuur en zadel nagenoeg even hoog moeten staan mag je je gerust afvragen of een racefiets de beste manier is van sportief fietsen.
Aan de andere kant is het juist weer leuk dat de extreem korte en hoge bouw van de Domane het voor die kleine groep ook mogelijk maakt om op een echte racefiets te rijden.
Helaas is de verkoop van een grote maat Domane vaak wel het gevolg van het klakkeloos overnemen van de cijfertjes die uit het Bikefitting.com systeem komen rollen. Dat staat nog bij redelijk wat fietsenmakers (al heb ik de indruk dat het minder aan het worden is) en houdt niet zo van drop.
Aangezien ts nergens heeft gerept over eventuele klachten ga ik uit van een advies voor een gezond persoon.
Aan de andere kant is het juist weer leuk dat de extreem korte en hoge bouw van de Domane het voor die kleine groep ook mogelijk maakt om op een echte racefiets te rijden.
Helaas is de verkoop van een grote maat Domane vaak wel het gevolg van het klakkeloos overnemen van de cijfertjes die uit het Bikefitting.com systeem komen rollen. Dat staat nog bij redelijk wat fietsenmakers (al heb ik de indruk dat het minder aan het worden is) en houdt niet zo van drop.
Aangezien ts nergens heeft gerept over eventuele klachten ga ik uit van een advies voor een gezond persoon.
Campagnolo Ultra Dork
Dank u wel iedereen voor de goede raad. Dan ga ik het op de 54 houden, voorlopig zo even rijden en nadien misschien net iets aanpassen met een langere stuurpen.
De topic starter was ik voor de maat 54 checkpoint. Ben gezond en zonder klachten, dus iets sportiever zitten lijkt me goed mogelijk.
Cold_
De topic starter was ik voor de maat 54 checkpoint. Ben gezond en zonder klachten, dus iets sportiever zitten lijkt me goed mogelijk.
Cold_