Shimano 5800 50/34 naar 50/39
Ben ik ook benieuwd naar.
De voorderailleur heeft een minimale en maximale uitslag die kunt instellen. Ook in de hoogte verstelbaar.
Dat heeft volgens mij geen invloed hierop.
Wel kun je natuurlijk de voorderailleur zo instellen dat als hij van het buitenbladje naar binnen komt, hij met 1 tikje zeg maar zo ver terug gaar dat hij wel op binnenblad moet.
Had ik ook geprobeerd maar dan heb je geen 2 tikjes meer op het buitenblad zeg maar. Die heb je mijns inziens wel nodig.
Anders hoor je bij bepaalde versnellingen weer een constante ratel van de voorderailleur.
Naar mijn mening werkt het dus echt heel slecht met de 5800 11speed.
Maar ik lees ook meerdere waarbij het wel goed gaat.
Ik fiets ondertussen gewoon meer op de 50 en ik moet zeggen dat went eigenlijk best snel.
Optrekken op het binnenblad en snel door naar buiten.
Hoewel ik het ook toch liever met de 39 deed op het vlakke. Vooral bij harde tegenwind.
De voorderailleur heeft een minimale en maximale uitslag die kunt instellen. Ook in de hoogte verstelbaar.
Dat heeft volgens mij geen invloed hierop.
Wel kun je natuurlijk de voorderailleur zo instellen dat als hij van het buitenbladje naar binnen komt, hij met 1 tikje zeg maar zo ver terug gaar dat hij wel op binnenblad moet.
Had ik ook geprobeerd maar dan heb je geen 2 tikjes meer op het buitenblad zeg maar. Die heb je mijns inziens wel nodig.
Anders hoor je bij bepaalde versnellingen weer een constante ratel van de voorderailleur.
Naar mijn mening werkt het dus echt heel slecht met de 5800 11speed.
Maar ik lees ook meerdere waarbij het wel goed gaat.
Ik fiets ondertussen gewoon meer op de 50 en ik moet zeggen dat went eigenlijk best snel.
Optrekken op het binnenblad en snel door naar buiten.
Hoewel ik het ook toch liever met de 39 deed op het vlakke. Vooral bij harde tegenwind.
- jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
Een poging deze oude draad nieuw leven in te blazen. Ik heb ruim een jaar probleemloos 50-39 gereden, maar sinds een paar weken valt de ketting af en toe tussen de bladen. Kabel vervangen, opnieuw afgesteld: geen succes. Mocht er iemand een goede tip hebben: graag!
- jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
Als in een bladbout?
- jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
Gecheckt, alles prachtig vast. Ik zal de afstelling nog eens helemaal opnieuw doen.
- jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
Nogmaals alles opnieuw afgesteld. Ketting blijft er tussen vallen. Nu toch maar even de 34 gemonteerd: functioneert probleemloos. Toch maar op zoek voor een 6800 53t blad voor het vlakke...?
Heeft er hier iemand al zijn crankstel/frame naar zijn grootjes gefietst omdat de ketting tussen de bladen gevallen was?
Ik kan me voorstellen dat je de eerste tijd dat je een 50/39 erop heb liggen je nog voorzichtig schakelt (en wellicht heel rustig doortrapt), maar als dat een tijd goed gaat denk je er op een gegeven moment niet meer bij na. Totdat de ketting er toch een keertje tussenvalt en je doortrapt.
Ik ben in de markt voor een nieuwe racefiets, en ze worden allemaal met compact geleverd. Toch wel een beetje armoe. Gisteren sprak ik de fietsenmaker, en die raadde het ook af (ik heb nog niks gekocht hé). Ik vroeg hem of er andere merken kettingbladen / crankstellen bestaan die 50/39 (of iets in die trant) wel ondersteunen. Had hij ook geen antwoord op. Kan ook altijd nog met mijn 26" ATB blijven fietsen, die heeft 44/32/22.
Ik kan me voorstellen dat je de eerste tijd dat je een 50/39 erop heb liggen je nog voorzichtig schakelt (en wellicht heel rustig doortrapt), maar als dat een tijd goed gaat denk je er op een gegeven moment niet meer bij na. Totdat de ketting er toch een keertje tussenvalt en je doortrapt.
Ik ben in de markt voor een nieuwe racefiets, en ze worden allemaal met compact geleverd. Toch wel een beetje armoe. Gisteren sprak ik de fietsenmaker, en die raadde het ook af (ik heb nog niks gekocht hé). Ik vroeg hem of er andere merken kettingbladen / crankstellen bestaan die 50/39 (of iets in die trant) wel ondersteunen. Had hij ook geen antwoord op. Kan ook altijd nog met mijn 26" ATB blijven fietsen, die heeft 44/32/22.
Met een jeugdrenner in huis al heel wat combinaties in huis gehad.
Vorig jaar veel met 48t - 39t / 34t combinaties gereden. Ook 46t- 39t/34t (en misschien waren het wel een 36 of 38t.... geen idee meer) allen op sram red cranks.
Ervaring is vooral dat hoe dichter de versnellingen bij elkaar hoe sneller en juister het schakelde. En Idd soms valt de ketting er wel eens tussen. Maar als het gebeurt dan lijkt het eerder of de ketting zweeft tussen de bladen. Ze pakt niet op het kleinste blad maar zakt ook niet dieper weg. Dikwijls met achteraan even op te schakelen pakt ze wel. Dus iets stuk maken lukt niet echt.
Bij sram soms moeilijk om een niet sram blad correct bij de verdoken vijs achter crankarm geplaatst te krijgen (er moet een spacer tussen de bladen en die lijkt niet altijd 100% de perfecte afstand te geven bij niet sram bladen). Bij tussen vallen ben ik er altijd van uit gegaan dat daar het probleem zat.
Walter
Vorig jaar veel met 48t - 39t / 34t combinaties gereden. Ook 46t- 39t/34t (en misschien waren het wel een 36 of 38t.... geen idee meer) allen op sram red cranks.
Ervaring is vooral dat hoe dichter de versnellingen bij elkaar hoe sneller en juister het schakelde. En Idd soms valt de ketting er wel eens tussen. Maar als het gebeurt dan lijkt het eerder of de ketting zweeft tussen de bladen. Ze pakt niet op het kleinste blad maar zakt ook niet dieper weg. Dikwijls met achteraan even op te schakelen pakt ze wel. Dus iets stuk maken lukt niet echt.
Bij sram soms moeilijk om een niet sram blad correct bij de verdoken vijs achter crankarm geplaatst te krijgen (er moet een spacer tussen de bladen en die lijkt niet altijd 100% de perfecte afstand te geven bij niet sram bladen). Bij tussen vallen ben ik er altijd van uit gegaan dat daar het probleem zat.
Walter
Ik rijd al 2,5 jaar naar volle tevredenheid met 6800 di2 46/34. Geen centje pijn tot nu toe, ketting is er nog nooit tussen gevallen (laatst leek het wel of er een kleine vertraging op zat, maar dat heeft wellicht met slijtage te maken) die 34 gebruik ik hooguit een paar honderd km per jaar overigens. 46 is voor mij perfect voor het vlakke (altijd rechte ketting). Grootste nadeel: de looks.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
Dit is zowat de hele waarheid. Heb ook een 39 zitten ipv een 34 en inderdaad, 999 keer gaat het goed, de 1000ste keer niet.
Dat het niet 100% optimaal werkt kan je direct zien als je de ketting van de 50 naar de 39 verlegd. Die loopt niet altijd even mooi over als dat het geval is bij een 34. En hoe verder je achteraan de grenzen opzoekt, hoe slechter het is. Met de middelste kransjes is er geen probleem maar met de ketting op de 2 kleinste kroontjes loop je altijd risico dat de ketting er bij overgang van 50 naar 39 tussen loopt, zeker als je net veel kracht zet of in een putje rijdt en de ketting wat op en need wipt. Ik let daar altijd wel op om zo niet te schakelen maar soms...
Op 3 jaar heeft mijn ketting reeds 2x tussen binnen- en buitenblad vastgezeten. 1x serieus, binnenblad was verbogen en de ketting kon er maar met veel moeite van tussen gewrikt worden.
Ideaal is het dus zeker niet maar het rijdt wel fijn en het kleine risico neem ik er wel bij.