Ik ben een oude stadsfiets (3X7 versnellingen) aan het renoveren.
Ik monteerde een nieuwe trapas (118 mm ipv 116) en een nieuwe crank (sunrace fcm500 tripel, 24/34/42)
Blijkbaar staat de crank nu iets te veel naar buiten want ik kan niet meer naar het grootste voorblad schakelen.
Erg veel scheelt het niet, want onbelast (met de fiets op de fietsstand) lukt schakelen wel, maar wanneer ik op de fiets zit lukt het niet.
Ketting is nieuw, kettinglengte is volgens mij ok.
De voorderailleur is nog altijd de originele shimano C 101, een antiek model dat aan de trapas is bevestigd ipv aan het frame. Er valt niks aan te regelen behalve natuurlijk de stelschroefjes.
What to do...
Ik zou een iets kortere trapas kunnen monteren, maar daar heb ik voorlopig geen zin in.
Ik zou een nieuwe crank kunnen kopen die 1 of 2 mm dieper zit, maar daar heb ik al helemaal geen zin in.
Nu hoor (en zie) ik dat het bereik van die oude voorderailleurs beperkt is.
Een nieuwe voorderailleur zou ik wel zien zitten, een Tourney TY300 bijvoorbeeld.
Mijn vraag: Kan ik er zo maar van uitgaan dat het bereik van een nieuwe derailleur groter is dan dat van de oude? Ik moet max 2 mm meer bereik hebben om naar het grootste voorblad te kunnen shiften.
En moet ik dan de shifter (op het stuur) ook vervangen?
Dank bij voorbaat