Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Is het bereik van een nieuwe voorderailleur groter dan dat van een oude?

pida_2016
Forum-lid

pida_2016 06 okt 2018 14:37

Hallo,

Ik ben een oude stadsfiets (3X7 versnellingen) aan het renoveren.
Ik monteerde een nieuwe trapas (118 mm ipv 116) en een nieuwe crank (sunrace fcm500 tripel, 24/34/42)
Blijkbaar staat de crank nu iets te veel naar buiten want ik kan niet meer naar het grootste voorblad schakelen.
Erg veel scheelt het niet, want onbelast (met de fiets op de fietsstand) lukt schakelen wel, maar wanneer ik op de fiets zit lukt het niet.
Ketting is nieuw, kettinglengte is volgens mij ok.
De voorderailleur is nog altijd de originele shimano C 101, een antiek model dat aan de trapas is bevestigd ipv aan het frame. Er valt niks aan te regelen behalve natuurlijk de stelschroefjes.
What to do...
Ik zou een iets kortere trapas kunnen monteren, maar daar heb ik voorlopig geen zin in.
Ik zou een nieuwe crank kunnen kopen die 1 of 2 mm dieper zit, maar daar heb ik al helemaal geen zin in.
Nu hoor (en zie) ik dat het bereik van die oude voorderailleurs beperkt is.
Een nieuwe voorderailleur zou ik wel zien zitten, een Tourney TY300 bijvoorbeeld.
Mijn vraag: Kan ik er zo maar van uitgaan dat het bereik van een nieuwe derailleur groter is dan dat van de oude? Ik moet max 2 mm meer bereik hebben om naar het grootste voorblad te kunnen shiften.
En moet ik dan de shifter (op het stuur) ook vervangen?

Dank bij voorbaat ;-)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 06 okt 2018 16:13

Nieuwere derailleurs hebben een groter bereik dan oude, dat is juist. In dit geval zal dat niet aan die 1 mm van de trapas liggen, maar aan de andere crank, die minder verdiept is geconstrueerd. Dat scheelt al gauw enkele mms. En daar komen die nieuwe derailleurs van pas. Echter Tourney kan ik niet aanbevelen. Het goedkoopste van het goedkope. Voorderailleurs kosten bijna niks voor wat ze presteren. Mijn advies is tenminste Alivio. Maar deze zijn inmiddels voor 9v en dat betekent een smallere kooi voor de smallere ketting. Anders even zoeken naar wat oudere voorraad voor 8v. Ik neem aan dat je gewone derailleurketting 6,7,8v hebt. Ook is de vraag of je de derailleur nog onder een kettingscherm moet monteren, in dat geval dus met lage beugel (topswing). Downswing is stijver en sterker. Indien je de montageplaat achter de rechtercup weg kunt laten, win je ook al 2 mm. Dus derailleur met klem om de buis.
Ik denk dat je geen nieuwe shifter nodig hebt.

Raymond62
Forum-lid

Raymond62 06 okt 2018 17:20

En je hebt het schroefje voor de "buitenste begrenzing" (H) al helemaal uitgedraaid?
(En de kabelspanning iets hoger gezet?)

pida_2016
Forum-lid

pida_2016 07 okt 2018 09:44

Raymond62 schreef: 06 okt 2018 17:20 En je hebt het schroefje voor de "buitenste begrenzing" (H) al helemaal uitgedraaid?
(En de kabelspanning iets hoger gezet?)
Ja, maar daar red ik het niet mee.
Ik denk dat het bereik van die oude shifters net voldoende is om te doen wat ze moeten doen. Bij de minste verandering kom je dan al in de problemen. Je kunt er ook weinig aan doen omdat hij achter de trapas zit bevestigd.
Bij een model met klem op de buis kun je ev. wel wat aanpassen, zoals Klimmer al suggereerde.
Ik ga in ieder geval op zoek naar een Alivio 8v met buisklem.
Bedankt jongens :)

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 07 okt 2018 12:12

Oude shifters kunnen veel. Alleen is het model oude shifter dat jij hebt een doodlopende weg in de ontwikkeling geweest, een van de vele lumineuze ideeën van Shimano die niet zo lumineus bleken te zijn. Klassieke klemderailleurs zijn vele handiger.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 07 okt 2018 14:09

Het door elkaar gebruiken van shifter en derailleur voor hetzelfde is nogal verwarrend.

pida_2016
Forum-lid

pida_2016 07 okt 2018 15:07

klimmer schreef: 07 okt 2018 14:09 Het door elkaar gebruiken van shifter en derailleur voor hetzelfde is nogal verwarrend.
Klopt :oops:
Shifter: Die dingen links en rechts op het stuur (of geïntegreerd in je remgrepen) waarmee je de voor-of achterderailleur aanstuurt.

Plaats reactie