Hoe je een ketting moet reinigen hangt eigenlijk af van de staat waarin deze zich bevindt (vuil, smerig of schandalig vuil en smerig).
Een licht bevuilde ketting kan je nog wel met een doek zuiver wrijven maar kettingen die vol aangekoekt smeer en zand zitten krijg je nog alleen proper door ze grondig te ontvetten.
Dat ontvetten moet dus grondig gedaan. Bij mij gaat dat als volgt:
-Bio-ontvetter op de ketting terwijl ze nog op de fiets ligt om de grootste smeerlapperij eraf te krijgen en dan met dikke waterstraal afspuiten. Met compressor naspuiten.
-Ketting eraf en in de ontvetter (echte industriële ontvetter) laten weken. Misschien dat lampolie of petroleum of mazout ook werkt maar dat weet ik niet.
-Met borsteltje (ik gebruik meestal een oude tandenborstel) alle schakels proper maken.
-Ketting uit de ontvetter en afspoelen onder de kraan.
Daarna spuit ik de ketting droog met de compressor en laat ik ze nog een tijdje hangen om te drogen.
Als ik dan met de ketting beweeg is daar geen kraakje meer te horen dus alle zand is eruit weg. Dan liefst zo snel mogelijk terug smeren. Dat doe ik tegenwoordig met was (

).... Omdat alle smering weg is moet je de eerste keer zeer rijkelijk smeren met een flesje op de binnenkant van de rolletjes (ook als je olie gebruikt). Geen spuitbussen gebruiken op de ketting.
Dat laat ik enkele uren of langer intrekken en daarna veeg ik het overtollige (=wat aan de buitenkant hangt) er af en klaar is Kees...
Natuurlijk heb ik tussendoor ook de tandwielen, cassette en derailleurs volledig proper gemaakt.
Let wel, dit is hoe IK het doe en misschien vinden jullie dat niks maar dat is jullie goed recht