Op 16 jarige leeftijd gestopt met school. Toen kon dat nog in België. Mocht ik het kunnen opnieuw doen, dan zou ik verder gestudeerd hebben. Maar goed, in het leven draait het soms anders uit.
Het eerste jaar was geen succes, want werkloos. Maar toen kreeg ik een job te pakken bij een overheidsdienst, meer bepaald bij een groendienst. En dat beviel me wel. Vooral omdat veel taken in de binnenstad van het mooie Brugge plaats vonden, en je veel voldoening kreeg voor je werk.
Maar toen viel er een brief in de bus, en mocht ik mijn land gaan verdedigen. 8 maanden lang dienstplicht. eerst een maand opleiding (lees = discipline leren) te Turnhout, nadien nog 7 maanden te Westhoven (Keulen). Al bij al geen slechte periode, maar het was toch niet direct mijn ding. Maar, ik leerde er wel sporten. En dat alleen al is positief.
Eenmaal terug in België, kon ik terug werk gaan zoeken. En ik mocht in januari 1984 van start in een groot ziekenhuis te Brugge. Eerst als brancardier (intern patiëntenvervoer). Leuke afwisselende job, patiënt A moet naar dokter B. Altijd contact met mensen, wat ik heel erg aangenaam vond. Zo heb ik die periode een zekere Greg(orius) Lemond mogen transporteren. Een hele vriendelijke gast, die zeer veel respect toonde voor ons.
Maar goed, na wat strubbelingen met een diensthoofd, werd ik weggestuurd (verbannen) naar de spoedgevallendienst. Blijkbaar had (heeft) deze dienst een beetje de naam van koppige mensen, en daar zou ik op mijn plaats zitten. En zo geschiedde.
In het begin deed ik daar ook patiëntentransport, maar de job van dispatching, die kreeg van vroeg af aan mijn interesse. Na verloop van tijd mocht ik dat eens proberen, onder supervisie van een collega. En na een hele tijd, mocht ik ,dat eens alleen doen. Met succes, want ik heb sindsdien geen andere job meer gedaan. Meer zelfs, ik heb mee helpen bouwen aan de moderne versie van de spoedgevallendienst. De PC deed zijn intrede, en ik was meteen gebeten om de intrede ervan te laten slagen (niet alleen natuurlijk). En zo mocht ik beetje bij beetje de dispatching naar een hoger niveau brengen. En ik best eigenlijk best fier op wat ik voor mekaar kreeg. Ik heb het ook niet op een presenteerblaadje gekregen. Mijn toen ouder collega's voelden niets voor de PC (voorzichtig uitgedrukt).
Intussen werk ik 35 jaar op spoed, en werk ik als enige man aan de dispatching. Mijn 7 vrouwelijke collega's heb ik allemaal de taak aangeleerd. En dat verliep niet altijd zonder slag of stoot
Wat houdt de job in? Ik stuur er op vraag van dienst 112 MUG teams uit (medische urgentie groep). Wij hebben hiervoor één snelle interventiewagen, een ambulance (met verpleegkundige en arts) en een (eigen) heli. De enige heli in Vlaanderen, zonder hulp van de overheid. We vliegen soms ook naar Zeeuws-Vlaanderen en zelfs Walcheren.
Alle interne transporten regelen we aan de centrale. Alle telefoongesprekken van en voor spoed, komen via ons. Wij sturen de lijn door aan de juiste persoon. Wij hebben een eigen programma waar we alle wachtdoende diensten ingeven. Dat is een hele karwei, maar onmisbaar voor de werking van het ziekenhuis. Dagelijks worden deze wachten gecontroleerd (meerdere keren per dag zelfs). Alle wijzigingen gaan ook direct in het systeem. Wij roepen ook het personeel op voor dringende operaties (buiten de diensturen). Ook andere diensten worden door ons opgeroepen voor allerhande calamiteiten.
In geval de heli wordt opgeroepen, is het onze taak het team de juiste coördinaten door te geven. Dus staan we hiervoor in nauw contact met de piloot. En laat het fietsen me hier veel helpen. Ik ken redelijk goed mijn weg in de ruime omgeving, en kan hierdoor behoorlijk vlot uitleggen waar ze heen moeten. Idem als dit met de MUG wagen en/of ambulance is.
Ik werk in een 3 ploegen systeem, waardoor ik veel tijd kan vrijmaken om te fietsen. En ik heb het geluk dat mijn jongere collega's graag nachtdiensten werken (ik niet). De laatste 5 jaar geen nacht meer gewerkt daardoor. We komen behoorlijk goed overeen op dat vlak.
Na 35 jaar, ga ik nog steeds met veel plezier gaan werken. Ook al krijgen we soms met hele moeilijke momenten te maken. Maar dan is een ritje met de fiets net goed. Kan ik mijn gedachten goed op een rijtje zetten. Maar gelukkig is dat maar een fractie van ons werk. Ik probeer het allemaal positief te bekijken.