TheUnexpected schreef: ↑02 jul 2019 09:20
Even wat dingen uit de wereld halen. Ik heb mijn literatuur bibliotheken van de universiteit er op na geslagen en even rond gespeurd op de academische kant van het internet.
Al heel snel zijn er twee papers te vinden die de voordelen van het gebruik van klikpedalen ontkrachten. Met name de theorie dat men een trekkende beweging kan maken waarmee er inderdaad effectiever (lees meer kracht wattages op het pedaal komen) getrapt kan worden klopt. Maar dat de kosten (energie van de rijder) hoog zijn en daarmee het effectief reduceren met als resultaat dat het niet efficiënter is.
Verder is het in mijn optiek een onvolledig verhaal. De onderzoekers isoleren de “downward-stroke” vs. “upwardstroke” waarbij het duidelijk is dat de downward stroke efficiënter is qua rijders energie (net mechanical efficiency) en dat het een upward stroke dus relatief inefficiënt is. Helaas meet deze niet de aanvullende mogelijkheid voor een upward stroke en de effectiviteit van de combinatie:
Hiermee bedoel ik: Als ik 42 km/h rij op uitsluitend de downward stroke waarbij ik maximaal gebruik maak van de kracht in mijn benen is dat de hoogste snelheid die ik kan bereiken. Maar juist door de upward stroke tussentijds toe te kunnen voegen, kan ik (hoewel tegen een hogere prijs, niet efficiënt) wel mijn snelheid verhogen en wel een sprint winnen of boven komen op een colletje en het gat dicht rijden (effectief gebruik).
Maar goed: Wat is er dan onderzocht? De efficiency van klikpedalen (hoe goed is de energie overbrenging door klikpedalen?) . Nou deze is niet bijzonder hoog, niet per se hoger dan gewone pedalen.
Een antithese die hier tegenin gaat zegt: Ja, het is niet efficiënter qua energie op papier. Maar qua effectiviteit zijn er niet te meten voordelen die het gebruik van klikpedalen verantwoorden. Dit zijn:
- Kortstondig surplus in wattages (zij het tegen een hogere prijs)
- Betere positionering van de voeten
- Meer controle op de fiets
Ik voeg nog even het verschil tussen efficiency en effectiviteit toe, omdat deze termen veel door elkaar worden gebruikt maar wezenlijk veel verschillen:
Effectiviteit = gaat om de juiste dingen doen.
Efficiëntie = de dingen juist doen
Effectiviteit gaat over je doelen halen en bereiken wat je voor ogen hebt. “Effectief zijn”. Efficiëntie daarentegen gaat over hoe goed je dingen uitvoert, niet of je het doel haalt, maar dat de wijze waarop je een doel wil behalen zo makkelijk en goed werkt als mogelijk.
Conclusie: de voordelen zijn niet wetenschappelijk te meten en onderbouwen in een kwantitatief onderzoek, maar in een kwalitatief onderzoek zou door argumentatie het voordeel mogelijk bekrachtigd kunnen worden.