Ook wel eens meegemaakt! Ti zadelrails die brak toen ik de fiets optilde om 'm achterin de auto te laden.
Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Nog niet echt verprutst, omdat ik niet te hard wil slaan op mijn Powerway R36 voornaaf. Een van de keramische voorwiel lagers loopt niet meer zoals het hoort en deze wil ik vervangen. Ik krijg dit lager met geen mogelijkheid eruit. Uiteindelijk toch nog gelukt door de inwendig as bus opzij te werken en op de binnenzijde van het lager kunnen tikken.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Had wat speling op het voorwiel (rem aantrekken en fiets naar voren/achter zorgde voor een kraak).
Dus voorbouw los en stelschroef in de voorvork wat aangedraaid. Iets te hard want hoorde een aardig krakje en toen draaide de stelschroef dol. Hij grijpt dus niet meer aan op de voorvork.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xVKMXEd ... J&index=17
Niet al te best, maar hebben jullie een idee wat er kapot is?
Dus voorbouw los en stelschroef in de voorvork wat aangedraaid. Iets te hard want hoorde een aardig krakje en toen draaide de stelschroef dol. Hij grijpt dus niet meer aan op de voorvork.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xVKMXEd ... J&index=17
Niet al te best, maar hebben jullie een idee wat er kapot is?
100% carbon vork?
In de vork zit een expander; die draai je 'vast' in de voorvork (je draait de expander breder zodat die vaster zit).
Nadien draai je de stelschroef in de expander. En je kan met de stelschroef de lagers zo aandraaien dat de speling weg is op lagers zodat je vork 'vast' in het frame zit en toch ronddraait. Nadien zet je met de stuurpen alles vast (op zich zou je de stelschroef terug kunnen losdraaien; stuurpen houdt alles vast.).
Maar ook: de stelschroef moet je niet zeer vast zetten.... voor niks nodig. Enkel de speling moet weg.
Wat je hoort piepen is de expander verwacht ik. Dus stelschroef eruit en je expander eens losdraaien en terug vast (en zet hem eventueel op de goede hoogte terug).
Normaal is er ergens aangegeven hoe vast die expander moet vastgevezen worden. Dat is niet zo heel vast; je leven hangt er ook niet van af....
Ik heb al eens geweten dat de expander te hoog kwam zodat het afstellen niet meer lukt; dan kan je idd veel kracht zetten op de stelschroef zonder dat vorkspeling weg komt. En eventueel komt de expander door het hard aandraaien nog meer omhoog...
Walter
In de vork zit een expander; die draai je 'vast' in de voorvork (je draait de expander breder zodat die vaster zit).
Nadien draai je de stelschroef in de expander. En je kan met de stelschroef de lagers zo aandraaien dat de speling weg is op lagers zodat je vork 'vast' in het frame zit en toch ronddraait. Nadien zet je met de stuurpen alles vast (op zich zou je de stelschroef terug kunnen losdraaien; stuurpen houdt alles vast.).
Maar ook: de stelschroef moet je niet zeer vast zetten.... voor niks nodig. Enkel de speling moet weg.
Wat je hoort piepen is de expander verwacht ik. Dus stelschroef eruit en je expander eens losdraaien en terug vast (en zet hem eventueel op de goede hoogte terug).
Normaal is er ergens aangegeven hoe vast die expander moet vastgevezen worden. Dat is niet zo heel vast; je leven hangt er ook niet van af....
Ik heb al eens geweten dat de expander te hoog kwam zodat het afstellen niet meer lukt; dan kan je idd veel kracht zetten op de stelschroef zonder dat vorkspeling weg komt. En eventueel komt de expander door het hard aandraaien nog meer omhoog...
Walter
Niet zozeer verprutst bij het sleutelen, maar toch verprutst: ik kwam erachter dat in de rails (Ti) van mijn o zo fijne Selle Italia SLR zadel (met carbon dek) twee scheurtjes zitten, op de plek waar de rails geklemd worden. Is zoiets te repareren? Of is de rail separaat te vervangen? Of is het einde zadel...?
Verprutst nee, leermoment ja.
Had al enkele maanden een felle keiharde tik ergens uit het balhoofd. Fietsmaatjes hoorden het ook duidelijk. Al meerdere keren de hele boel schoongemaakt, ingevet, nóg beter ingevet, lagers vervangen, goed (op moment) alle boutjes en topcap vastgezet. Speling van het balhoofd opnieuw en opnieuw gecontroleerd. Expander goed ingevet, nóg beter ingevet. Topcap, spacers, alles goed ingevet. Ook steekassen ingevet, steekas vaster gezet. Etc etc.
Het moest wel ergens uit het balhoofd komen. Vooral bij pittige hobbels, drempels, veeroosters kwam er telkens een felle tik, maar ook soms op het moment dat ik 1 hand van het stuur haalde of gewicht verplaatste. Zonder twijfel zat het probleem ergens aan de voorkant van de fiets.
Gek werd ik ervan, horendol, het werd echt een soort obsessie. Tot ik gisteren opeens dezelfde tik hoorde toen ik de fiets bij de zadelpunt optilde. Zadel verwijderd van de pen (bij een Trek Emonda schuift het zadel over de pen heen), ingevet met carbonpasta, en weg is de tik!
Misschien dat iemand dit ooit leest en er op deze manier iets aan heeft
Had al enkele maanden een felle keiharde tik ergens uit het balhoofd. Fietsmaatjes hoorden het ook duidelijk. Al meerdere keren de hele boel schoongemaakt, ingevet, nóg beter ingevet, lagers vervangen, goed (op moment) alle boutjes en topcap vastgezet. Speling van het balhoofd opnieuw en opnieuw gecontroleerd. Expander goed ingevet, nóg beter ingevet. Topcap, spacers, alles goed ingevet. Ook steekassen ingevet, steekas vaster gezet. Etc etc.
Het moest wel ergens uit het balhoofd komen. Vooral bij pittige hobbels, drempels, veeroosters kwam er telkens een felle tik, maar ook soms op het moment dat ik 1 hand van het stuur haalde of gewicht verplaatste. Zonder twijfel zat het probleem ergens aan de voorkant van de fiets.
Gek werd ik ervan, horendol, het werd echt een soort obsessie. Tot ik gisteren opeens dezelfde tik hoorde toen ik de fiets bij de zadelpunt optilde. Zadel verwijderd van de pen (bij een Trek Emonda schuift het zadel over de pen heen), ingevet met carbonpasta, en weg is de tik!
Misschien dat iemand dit ooit leest en er op deze manier iets aan heeft
Hopelijk (nog) niet verprutst.
Mijn voorwiel Fulcrum 4 liep niet meer soepel.
Dus de stelbout wat losser gezet. Resultaat: spint fantastisch. Vanavond hoorde ik bij het aanzetten geluidjes aan het voorwiel, mijn vrees was terrecht: nu te veel speling op de lagers.
Dat wordt weer bijregelen!
Mijn voorwiel Fulcrum 4 liep niet meer soepel.
Dus de stelbout wat losser gezet. Resultaat: spint fantastisch. Vanavond hoorde ik bij het aanzetten geluidjes aan het voorwiel, mijn vrees was terrecht: nu te veel speling op de lagers.
Dat wordt weer bijregelen!