Bij een dubbel of triple zitten de grotere bladen verder naar buiten dan het enkele blad bij een "one-by" en kom je dus inderdaad veel minder snel in de problemen.
De echte hardcore XC fietsen zullen overigens inderdaad wel een 38 kwijt kunnen (alhoewel er op mijn Canyon uit 2015 ook slechts met moeite een 36 paste, en dat was destijds hun topmodel XC hardtail), op een ietsje meer trail georiënteerde fiets is dat al een ander verhaal (zoals op mijn huidige SC Tallboy, waar slechts een 34 past). Omdat veel framebouwers willen dat er ook plus-size banden passen (2.6" of breder), komt de achtervork al snel naar buiten, en dat gaat dus niet lekker samen met een groot tandblad.
*Bij een non-boost frame kun je trouwens een beetje smokkelen, door een boost-tandwiel (dat 3 mm minder ver naar binnen staat) te monteren. Nadeel is dat de kettinglijn op de lichtere verzetten dan minder gunstig is.
**Voor iedereen met een VO2max onder de 80 ml/kg/min die een MTB gebruikt waar deze voor bedoeld is, is dit trouwens een volledige non-issue, gezien de gigantische range die de 12 speed cassettes hebben.
EDIT: op de fiets waar de oorspronkelijke vraag van TS over ging (Trek X-Caliber) lijkt trouwens slechts een 32T tandwiel te passen.
(Doorscrollen naar de Q&A onderaan de pagina)
2x11 XT of 1x12 SLX/XT?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dank voor alle berichten. Ik zal sowieso aardig wat kilometers asfalt mee moeten pikken om überhaupt een bos te bereiken. Een 32 voorblad bij 1x12 is dus een mogelijkheid. Moet je voor 1x12 geoefender zijn dan met 2x11? Meer kracht in de benen hebben?
nee
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Chainsuck kun je 100% voorkomen door je spullen goed schoon en gesmeerd te houden. Alleen bij extreem kloteweer en vervuiling van je aandrijflijn tijdens de rit wil ik het nog wel eens hebben.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
ik zou het niet doen een 32 is echt te klein.
Dat is zelf nog kleiner dan de 22/32 bij de oude triple op een 26.
En in die versnelling trek je de fiets teveel omhoog. ik reed max op de 22/28. Enige uitzondering zijn bv hele lange alpen klimmen, maar pas voor die twee weken per jaar je tandwiel even aan.
Sram heeft niet eens x sync 32 bladen volgens mij. Begint bij 34 en dat is echt wel het minimum.
Je kan het heel simpel uitrekenen 32/50, daar komt een getal uit. Hoe kleiner dit getal hoe lichter je trapt (op dezelfde fiets)
Voorkomen tijdens de eerste kilometers heb je gelijk in, daarna wordt alles vies en beginnen de problemen. In het verleden talloze oplossingen uitgevoerd, waren dus geen oplossingen, ging soms goed. 1x 12 is een echte oplossing!!
Ik heb dik 6000km gemaakt met m'n 29er mtb in de bossen rondom Apeldoorn en max 10x vastloper gehad. Ps ik pak de mtb als het regent, waait of onder de 5 graden is. Verder zit ik voornamelijk op de racer. Dus ik zie het probleem niet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het heeft te maken met vuil en daar kan je niets aan doen.
Maar een tweede veel belangrijkere is het voorblad. Vooral de Shimano bladen (en sram xx) waren te zacht waardoor de ketting als deze iets versleten is snel in de tanden blijf hangen.
Dat de oplossing ook 1x is komt dat de meeste chainsuck gebeurt bij schakelen van een groter naar een kleiner voorblad omdat dan de spanning tijdelijk afneemt. De derrie spanning bij 1x is veel constanter, je hebt geen extreme verandering van de achterderrie
Maar een tweede veel belangrijkere is het voorblad. Vooral de Shimano bladen (en sram xx) waren te zacht waardoor de ketting als deze iets versleten is snel in de tanden blijf hangen.
Dat de oplossing ook 1x is komt dat de meeste chainsuck gebeurt bij schakelen van een groter naar een kleiner voorblad omdat dan de spanning tijdelijk afneemt. De derrie spanning bij 1x is veel constanter, je hebt geen extreme verandering van de achterderrie
Er zijn hele volksstammen die in Nederland met een 32 voorblad rijden, en die gaan echt niet allemaal even langzaam. Bedenk dat 20 km per uur voor de meeste Nederlandse rondjes behoorlijk snel is. Zeker in combinatie met 29" bandjes kom je dus niet snel tekort. Je zou zelfs kunnen overwegen om gewoon met een 10 speed cassette te blijven rijden en voor die 32 te monteren. 1x rijden is IMHO heel veel fijner dan met een dubbel.
Mocht je vooral gravelpaadjes pakken, dan ben ik het met wasbeer eens, dan is 32 te klein.
EDIT: zie nu dat TS de fiets nog niet heeft. In dat geval zou ik denk ik doorzoeken naar een fiets waar wel 34 of 36 past
Mocht je vooral gravelpaadjes pakken, dan ben ik het met wasbeer eens, dan is 32 te klein.
EDIT: zie nu dat TS de fiets nog niet heeft. In dat geval zou ik denk ik doorzoeken naar een fiets waar wel 34 of 36 past
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mijn ding is vooral dat je zo veel op je kleine krasjes rijd en de relatief dure cassette daar snel van slijt.
Ik zou van een 32 ook niet echt trager gaan op een MTB baan in NL, Maar als ik met een 36 of 38 gewoon twee kransen groter kan rijden loopt de boel wel wat lekkerder.
Ik zou van een 32 ook niet echt trager gaan op een MTB baan in NL, Maar als ik met een 36 of 38 gewoon twee kransen groter kan rijden loopt de boel wel wat lekkerder.
Mee eens hoor, je tandwiel bij 1x12 kies je vooral zodanig dat je veel op de middenkransjes kunt rijden, niet op de extremen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?