Ik heb mijn cassette vervangen en nu lijkt het bereik van de derailleur veranderd.
Ik heb na het kleinste kransje nog een click over en ik krijg de ketting niet op het grootste kransje. Het lijkt er dus op dat het gehele bereik 1 kransje is verschoven.
Nou dacht ik gelezen te hebben dat een cassette-wissel niet per se invloed heeft op het schakelen?
Voordat ik met de stelschroeven in de weer ga: zie ik iets over het hoofd?
Ik ben van een 11-34 naar een 11-28 gegaan + een nieuwe ketting.
Bereik derailleur veranderd na andere cassette
Als de cassette hetzelfde merk& type is en je hebt niet gerommeld met spacers,, dan zou er niks veranderd moeten zijn.
Kransgroottes hebben geen invloed op laterale afwijkingen.
Kransgroottes hebben geen invloed op laterale afwijkingen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dank! Heb het reeds voor elkaar. Ik moest echt een heel eind aan de kabelspanning draaien.
Merk is hetzelfde ben alleen van 105 naar Ultegra gegaan.
Enige rare detail is dat ik bij de 105 cassette altijd een heel dun spacertje moest gebruiken om hem echt klem vast te krijgen. De Ultegra zit zonder spacer meteen goed klem. Rare is dat het hier om een 11 speed gaat dus zonder spacer zou moeten.
Ik kreeg die spacer ooit bij een set Mavic wielen, dacht dat het zo hoorde bij Mavic. Maar rij nu sinds een paar ritten op Vision wielen en ook daar kreeg ik die 105 cassette zonder spacer niet klem. Blijft maf.
Nieuwe wielen + andere cassette = eigenlijk genoeg om deraileur net niet lekker te laten werken bedenk ik me nu.
Onjuist, de 11-34 heeft die spacer omdat die ook zonder spacer op 10 speed body’s kan.
Kan dus zowel MTB als race gebruikt worden.
De cs-hg-700-11 en hg-800-11 zijn dus een uitzondering
Kijk aan, nooit geweten. Ik ging er inderdaad van uit dat alle 11sp even breed zijn.
"...De cassette met een tandwielverhouding van 11/34 is even breed als een 11-speed mountainbike cassette/ race 10-speed cassette. Om deze cassette op een 11-speed body te monteren, wordt er een 1,85 mm brede spacer meegeleverd.
De overige Shimano 105 R7000 cassettes zijn breder en passen zonder spacer op een 11-speed body..."
Hoi ik heb precies hetzelfde probleem.
Kan het zijn dat een 11 speed cassette van een ander merk zich anders gedraagt?
Dat zou toch raar zijn.
Na diverse malen wisselen tussen bergcassette (origineel) en poldercassette blijkt keer op keer dat de bergcassette (shimano 105) probleemloos schakelt.
Beiden passen goed op de body.
De poldercassette (merk weet ik niet) is nagenoeg niet goed te krijgen.
Derailleur heeft lange kooi, zou ook universeel moeten zijn.
Ketting vernieuwen helpt overigens ook niet.
Kan het zijn dat een 11 speed cassette van een ander merk zich anders gedraagt?
Dat zou toch raar zijn.
Na diverse malen wisselen tussen bergcassette (origineel) en poldercassette blijkt keer op keer dat de bergcassette (shimano 105) probleemloos schakelt.
Beiden passen goed op de body.
De poldercassette (merk weet ik niet) is nagenoeg niet goed te krijgen.
Derailleur heeft lange kooi, zou ook universeel moeten zijn.
Ketting vernieuwen helpt overigens ook niet.
Ja, cassettes van verschillende merken kunnen toch iets verschillende dimensies hebben. En een derailleur met lange kooi, waarbij de ketting gelijk bleef, zal niet lekker schakelen op een cassette met max 21t of 23t. Derailleurs zijn NIET universeel! Merk en groep-afhankelijk.
Hoe kan het dat je niet het merk van de cassette weet? Zoveel zijn er niet! Kijk op de sluitring/moer!
Hoe kan het dat je niet het merk van de cassette weet? Zoveel zijn er niet! Kijk op de sluitring/moer!