Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoe breed zou deze velg zijn?

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 03 okt 2019 13:01

pida_2016 schreef: 03 okt 2019 12:31
Orlok schreef: 03 okt 2019 10:26
pida_2016 schreef: 02 okt 2019 20:21 Een rechte lijn zal immers altijd langer zijn dan een kromme lijn.
:shock:

Ok, dat was wellicht niet al te goed geformuleerd.
Wat ik bedoelde: Als je 2 lijnen hebt van exact dezelfde lengte, en je zet ze naast elkaar, dan zal een rechte lijn hoger reiken dan een kromme lijn.
M.a.w. Als de wangen van je band minder opbollen zal je band dus hoger komen te liggen op je velg.
Met pi werken is wat te eenvoudig, we hebben eerder een paraboolvergelijking nodig.
Als je band hoger op de velg komt te liggen want hij neemt bijvoorbeeld 1 mm in diameter toe dan betekent dit dat de omtrek in de lengte richting van de band 6,28 mm moet gaan rekken. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren ook al gezien de problemen die sommige van ons hebben om banden op hun velgen te monteren.

In theorie klopt het wel maar de praktijk zal anders zijn omdat niet iedere fabrikant cq. type band zijn banden hetzelfde heeft/is opgebouwd. "Druk" zich nu eenmaal in alle richtingen hetzelfde voortplant en de band zich daardoor anders gaat gedragen met 6 bar erin. De band zal onder die druk gaan uitrekken daar waar de elasticiteit het minste is totdat zijn uiteindelijk bedoelde vorm is bereikt.
M.i. zijn de wangen van de band het meest elastisch en zullen onder de druk dus meer gaan uitzetten dan de kant van het loopvlak.

M.a.w. het is dus aannemelijker dat in de praktijk een band eerder breder dan hoger wordt als de velgbreedte toeneemt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 03 okt 2019 13:14

Orlok schreef: 03 okt 2019 13:01 Als je band hoger op de velg komt te liggen want hij neemt bijvoorbeeld 1 mm in diameter toe dan betekent dit dat de omtrek in de lengte richting van de band 6,28 mm moet gaan rekken. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren ook al gezien de problemen die sommige van ons hebben om banden op hun velgen te monteren.
Bij het monteren gaat het om de hieldraad, de rest is rekbaarder....gaat dus niet op

Orlok schreef: 03 okt 2019 13:01 M.a.w. het is dus aannemelijker dat in de praktijk een band eerder breder dan hoger wordt als de velgbreedte toeneemt.
Dat klopt, maar voetstoots aannemen dat een band ook lager wordt als tie breder wordt blijkt in de praktijk vaak onjuist.
De ingebakken vorm speelt een rol , maar een kleine.
Men denkt dan meestal aan een autoband, maar die hebben een lage druk, een relatief brede velg (vergeleken met de fietsband) en een dikke wand met ingebakken rechthoekige vorm, een "getrokken "band wordt inderdaad iets lager.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 03 okt 2019 17:01

Keezx schreef: 03 okt 2019 13:14
Orlok schreef: 03 okt 2019 13:01 Als je band hoger op de velg komt te liggen want hij neemt bijvoorbeeld 1 mm in diameter toe dan betekent dit dat de omtrek in de lengte richting van de band 6,28 mm moet gaan rekken. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren ook al gezien de problemen die sommige van ons hebben om banden op hun velgen te monteren.
Bij het monteren gaat het om de hieldraad, de rest is rekbaarder....gaat dus niet
Klopt wat monteren betreft, maar het loopvlak rekbaarder? maar geen 6,28mm bij een toename van 1mm in diameter van de band door een bredere velg.

Ik rijd de 700x23 band op een 13c en 15c velg, de breedte is bij 13c 20mm en bij 15c 23mm, terwijl de omtrek van de band op 2105mm blijft steken, dus . . . . :roll:

Keezx schreef: 03 okt 2019 13:14
Orlok schreef: 03 okt 2019 13:01 M.a.w. het is dus aannemelijker dat in de praktijk een band eerder breder dan hoger wordt als de velgbreedte toeneemt.
Dat klopt, maar voetstoots aannemen dat een band ook lager wordt als tie breder wordt blijkt in de praktijk vaak onjuist.
De ingebakken vorm speelt een rol , maar een kleine.
Men denkt dan meestal aan een autoband, maar die hebben een lage druk, een relatief brede velg (vergeleken met de fietsband) en een dikke wand met ingebakken rechthoekige vorm, een "getrokken "band wordt inderdaad iets lager.
Het blijkt in de praktijk dat de band lager wordt naarmate de velgbreedte toeneemt tot zelfs zo erg dat in extremis de band plat komt te liggen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pida_2016
Forum-lid

pida_2016 03 okt 2019 21:30

Orlok schreef: 03 okt 2019 17:01
Het blijkt in de praktijk dat de band lager wordt naarmate de velgbreedte toeneemt tot zelfs zo erg dat in extremis de band plat komt te liggen. ;)
[/quote]

In extremis komt de band plat te liggen, dat klopt zeker.
Als je echter naar de gangbare velgbreedtes begint te kijken wordt het plaatje wel wat genuanceerder.
Bij velgbreedte 4c ofzo (niet gangbaar, i know :mrgreen: ) ligt je band het smalst en het minst hoog, omdat de omtrek dan het kleinst is. Vergroot je de interne velgbreedte, dan zal de band breder én hoger komen te liggen, tot je het omslagpunt bereikt, waarschijnlijk wanneer de interne velgbreedte groter wordt dan de eigenlijke bandbreedte. Vervolgens wordt hij enkel maar platter, tot in extremis.
In theorie toch... De praktijk is soms weerbarstig.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 03 okt 2019 21:43

pida_2016 schreef: 03 okt 2019 21:30 Vergroot je de interne velgbreedte, dan zal de band breder én hoger komen te liggen, tot je het omslagpunt bereikt, waarschijnlijk wanneer de interne velgbreedte groter wordt dan de eigenlijke bandbreedte. Vervolgens wordt hij enkel maar platter,
ja, er is een omslagpunt, dat ligt naar mijn schatting op pakweg 80% van de nominale bandbreedte.
Dat is bij een 25 mm band dus op 20 mm velgbreedte......
Leg je een 25 mm band van een 17C op een 21C velg (en dat kan) , dan wordt hij zeer waarschijnlijk niet hoger
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 03 okt 2019 21:59

pida_2016 schreef: 03 okt 2019 21:30
Orlok schreef: 03 okt 2019 17:01
pida_2016 schreef: 03 okt 2019 21:30 In extremis komt de band plat te liggen, dat klopt zeker.
Als je echter naar de gangbare velgbreedtes begint te kijken wordt het plaatje wel wat genuanceerder.
Bij velgbreedte 4c ofzo (niet gangbaar, i know :mrgreen: ) ligt je band het smalst en het minst hoog, omdat de omtrek dan het kleinst is. Vergroot je de interne velgbreedte, dan zal de band breder én hoger komen te liggen, tot je het omslagpunt bereikt, waarschijnlijk wanneer de interne velgbreedte groter wordt dan de eigenlijke bandbreedte. Vervolgens wordt hij enkel maar platter, tot in extremis.
In theorie toch... De praktijk is soms weerbarstig.
Wel breder maar niet hoger omdat de omtrek van de band niet zal veranderen omdat er gewoon geen rek zit in het gedeelte van het loopvlak. Bij een 23mm band blijft de omtrek van de band ongeacht of deze nu op een 13c of een 15c is gemonteerd op 2105mm . . . . . :roll:

pida_2016
Forum-lid

pida_2016 03 okt 2019 23:29

Orlok schreef: 03 okt 2019 21:59

Wel breder maar niet hoger omdat de omtrek van de band niet zal veranderen omdat er gewoon geen rek zit in het gedeelte van het loopvlak. Bij een 23mm band blijft de omtrek van de band ongeacht of deze nu op een 13c of een 15c is gemonteerd op 2105mm . . . . . :roll:
Wel iets hoger denk ik omdat de wangen van je band minder bol komen te staan. Rek heeft daar imo niks mee te maken.
Moeilijk te meten wellicht van 13c naar 15c (de praktijk is weerbarstig) maar wel van 13c naar 19c. Ik zal het je binnenkort weten te vertellen, ik ga mij een setje 19c laten bouwen, en van zodra het binnen is ga ik weten hoe een 25mm band zich gedraagt op een 13c én op een 19c.
Wordt vervolgd :)

Plaats reactie