Jans schreef: ↑06 okt 2019 15:44
Keezx schreef: ↑06 okt 2019 13:49
Dat geldt als je je in zwart hult....
Een geel hesje is misschien niet zo gek in de winter.
+1
Fietsers lijken nog steeds niet te begrijpen hoe slecht je in het zwart te zien bent.
Dat is natuurlijk waar, maar hoeveel kleding fabrikanten doen een goede poging om wat reflecterend materiaal in hun kledij te stoppen? Bitter weinig me dunkt. Een geel hesje met reflecterende strepen is al een goed begin, maar het geeft ook een vals gevoel van veiligheid aan de fietsers.
Ik heb nu sinds een paar jaar volledig reflecterende jassen. Een duurdere Proviz (gebruik op de koersfiets), en een goedkope versie van Alie. Die laatste heb ik bewust een paar maten groter gekocht. Die kan ik dan boven een gewone, meestal donkere jas aantrekken. Maar ik besef ook dat niet iedereen daarmee wil gezien worden. Nochtans ben je met dergelijke jas enorm goed zichtbaar in het (scherm)donker. Ik merk nog steeds op dat automobilisten trager gaan rijden als ze me zien aankomen. Ik heb nu ook een rugzak in dergelijk materiaal aangekocht. Liever teveel zichtbaar ...
En dan heb je nog steeds het heikele punt, en dat is verlichting. Als ik de vele piepkleine lichtjes zie (of nog beter, amper zie), dan weet je dat dit gewoon gevaarlijk is. Kinderen en jongeren beseffen dit misschien minder. Maar het is aan ouders om dat regelmatig te controleren.
Waarom de fietspaden in België zo belabberd zijn, is de schuld van de vele politici die decennia lang geen enkel oog hadden voor ruimtelijke ordening. Iedere stad/gemeente maakte plannen, zonder aanpalende steden of gemeentes te contacteren. Zo maakte dorp A een mooi fietspad, dat abrupt stopte aan de dorpsgrens. Als "alternatief kregen we dan het intussen beruchte "moordstrookje".
Ook de lintbebouwing is in Vlaanderen een catastrofe. In Nederland kan je nog een paar kilometer rijden, zonder een huis te zien. In Vlaanderen is het omgekeerd, daar moet je kilometers rijden om een kleine strook zonder huizen te zien. Werkelijk alles wordt dichtgemaakt. De bouwgrond is langs dergelijke wegen een stuk goedkoper, en dat is voor de doorsnee Belg hét ultieme lokmiddel om dat te gaan bouwen. Men zegt niet voor niets dat een Belg met een baksteen in de maag is geboren. Let wel, ik heb zelf het geluk gehad om te kunnen bouwen, maar "mocht" dat doen in een verkaveling aan de rand van de stad.
Men is nu aan een veel te late inhaalbeweging bezig, maar gezien de desastreuze ruimtelijke ordening, is dat een werk van zeer lange adem. Men moet grond onteigenen, wat tijd en véél geld kost.
Maar het mag gezegd, wat men aanpakt, gaat de goede richting uit. Ik woon te Brugge, daar is men de laatste 10 jaar meer en meer bezig om fietsen aantrekkelijk te maken. Gelukkig maar ...