Ik heb een Bianchi Infinito CV disc (Ultegra 8020). Ik wil de upgrade maken naar Di2 (8070). Dat betekent dus o.a. nieuwe shifters. Ik vraag me af wat de beste manier is om deze over te zetten, lettend op de olie in het systeem.
Moet ik eerst alle olie uit het systeem verwijderen, de shifters vervangen en dan het hele systeem volledig opnieuw re-bleeden? Of is er dus een slimmere manier die minder tijd kost? De remmen werken nu immers goed en in theorie verandert er alleen bovenin het systeem wat bij de shifters.
Note: De kabel gaat direct vanaf de shifters naar de remklauwen. Er zit dus geen tussenstuk in dat twee kabels verbind zoals bij deze fiets [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=gQ_oIAPuQR8[/youtube]
(vanaf min 8.48)
Ultegra 8020 naar 8070 disc
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
En afknippen is idd niet nodig als ze zo in de nieuwe shifter passen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Afknippen hoeft niet nodig te zijn, alleen is er dan een kans aanwezig dat het geheel niet optimaal afdicht. Hiervoor dien je dus een stukje af te knippen en de kabel te voorzien van nieuwe insert en olijfje.
In de shifters zit een resevoir ?
En afknippen kan leuk worden als je leidingen juiste lengte zijn, kan je leidingen volledig gaan vervangen...
Heb ik dus niet gedaan bij vervangen van een shifter. (ivm garantie op shifter vanwege lekken)
Bedankt voor jullie reacties. Moet ik de olie eerst helemaal uit het systeem laten lopen voordat ik de kabel bij de shifters los draai? Of kan ik, als ik de kabel hoog houdt de olie in het systeem laten zitten?
Het afknippen had ik niet over nagedacht en de meningen lijken daarover verdeelt. Ik dacht dat ik ze gewoon weer in de nieuwe shifters kon draaien.
Het afknippen had ik niet over nagedacht en de meningen lijken daarover verdeelt. Ik dacht dat ik ze gewoon weer in de nieuwe shifters kon draaien.
Niet nodig, zou er alleen even doekje omheen wikkelen oid zodat het niet op de grond druppelt als je bezig bent.
En houd de shifters, de oude, omhoog bij losdraaien.
En zit namelijk een behoorlijke hoeveelheid olie in de shifter.
Die wil je niet over je voorrem schijven en blokken laten knoeien.
Dus voorwiel en voorblokken eruit als je begint