Haha ja ook een bijzondere ja.buzz schreef: ↑23 dec 2019 18:44 Grappig is ook als je daar vanaf Schoorl a/Zee over het verharde fietspad (Dr. van Steinweg en Verspyckweg) naar Bergen a/Zee rijdt. En dan met name tussen zonsondergang en zonsopkomst. Op het Schoorlse deel (SBB) is dat toegestaan, maar níet op het Bergense deel (PWN). Feitelijk is het in de genoemde tijdsperiode dus een doodlopend fietspad!![]()
Het grote verkeersregelstopic (NL)
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Een 'Voorde' is volgens wikipedia een 'doorwaadbare plaats'. Op de locatie waar die borden staan ligt een 'omgekeerde drempel, waar waarschijnlijk water de weg over kan steken. kijk maar naar de goot die van de ene kant naar de andere kant van de weg verschuift. Dus je zou er wel eens door het water kunnen rijden....
Nou, nee, ik denk dan eerder dat 'voorde' gewoonweg niet het juiste woord is voor een 'omgekeerde verkeersdrempel'. Hoe dan ook, op de betreffende Oorsprongweg in Schoorl (bovenstaande foto) zijn meerdere 'voorden' aangelegd, maar die zijn alleen bedoeld als verkeersremmers. Overigens is het verkeersbord erboven eigenlijk ook niet (helemaal) juist. Immers, dat driehoekige verkeersbord met twee zwarte bulten waarschuwt voor 'slecht wegdek' en daar is feitelijk geen sprake van,
In Alkmaar zijn eveneens een aantal 'voorden' aangelegd op voorrangsfietspaden, waar de fietser weliswaar voorrang heeft op alle verkeer van de kruisende wegen, maar de gemeente kennelijk toch besloten heeft om met name de Strava-fietsers een beetje af te remmen.
Hier nogmaals de (bijna) verticale drempels in Rijswijk...

In Alkmaar zijn eveneens een aantal 'voorden' aangelegd op voorrangsfietspaden, waar de fietser weliswaar voorrang heeft op alle verkeer van de kruisende wegen, maar de gemeente kennelijk toch besloten heeft om met name de Strava-fietsers een beetje af te remmen.

Hier nogmaals de (bijna) verticale drempels in Rijswijk...


-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
En toch.....buzz schreef: ↑24 dec 2019 00:17 Nou, nee, ik denk dan eerder dat 'voorde' gewoonweg niet het juiste woord is voor een 'omgekeerde verkeersdrempel'. Hoe dan ook, op de betreffende Oorsprongweg in Schoorl (bovenstaande foto) zijn meerdere 'voorden' aangelegd, maar die zijn alleen bedoeld als verkeersremmers.

Want waarom zou je een 'omgekeerde verkeersdrempel' ook nog een scheef op de rijrichting leggen.
En de drempels die jij bedoelt hebben ook gewoon een naam: "brommerdrempel".
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6283
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
ik vind die omgekeerde drempels juist erg leuk om zo hard mogelijk over heen te gaan
. Fiets laten bewegen, kont los van t zadel.
Anyhoe, langs de rotte (stuk van/naar A12) zitten ze ook, om onduidelijke redenen.
In Delfgauw ook.., inderdaad in een voorrangsfietspad, met daarbij een dubbele slinger, paaltjes in het midden en een bord waarbij je geadviseerd wordt ook nog oogcontact te maken met het autoverkeer (die bij de oversteek een stopbord en stopstreep hebben)....
Afgezien van de regels, die zijn duidelijk, maar de middelen om het doel (fietsers veilig in de voorrang te houden), zijn wel erg omvangrijk en in mijn ogen juist gevaar verhogend. Maar het remt wel snelle racefietsers, speedpedelecs en overige brommers.
Het gaat dus om het bord onder het waarschuwingsbord, de slinger die volgt, de omgekeerde drempel die volgt en de paaltjes in het fietspad. En alle maatregelen van beide kanten:
google maps

Anyhoe, langs de rotte (stuk van/naar A12) zitten ze ook, om onduidelijke redenen.
In Delfgauw ook.., inderdaad in een voorrangsfietspad, met daarbij een dubbele slinger, paaltjes in het midden en een bord waarbij je geadviseerd wordt ook nog oogcontact te maken met het autoverkeer (die bij de oversteek een stopbord en stopstreep hebben)....
Afgezien van de regels, die zijn duidelijk, maar de middelen om het doel (fietsers veilig in de voorrang te houden), zijn wel erg omvangrijk en in mijn ogen juist gevaar verhogend. Maar het remt wel snelle racefietsers, speedpedelecs en overige brommers.
Het gaat dus om het bord onder het waarschuwingsbord, de slinger die volgt, de omgekeerde drempel die volgt en de paaltjes in het fietspad. En alle maatregelen van beide kanten:
google maps
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat stuk bij de Rotte is bij de molens toch? Daar snap ik het in de zomer nog wel eens, op drukke dagen zijn er daar nog wel eens veel overstekers. Dus poging drukke fietsverkeer daar in elk geval te remmen.
Bij Delfgauw zijn ze met het hele pakket aan maatregelen wat overkill. Maar goed, vaak genoeg in de remmen gemoeten nog voor auto's die niet duidelijk genoeg stoppen. Dus het zal ergens goed voor zijn.
Bij Delfgauw zijn ze met het hele pakket aan maatregelen wat overkill. Maar goed, vaak genoeg in de remmen gemoeten nog voor auto's die niet duidelijk genoeg stoppen. Dus het zal ergens goed voor zijn.
#HoeMoeilijkKanHetZijn
@Afrit13: Ben bang dat je (bij nader inzien) helemaal gelijk hebt. 
De Schoorlse voorde lijkt zo wel het deftige stiefbroertje van de met kasseien geplaveide varianten die (voorheen) op Col de Sarenne aangelegd waren. Was best lastig fietsen als daar water overheen stroomde...



De Schoorlse voorde lijkt zo wel het deftige stiefbroertje van de met kasseien geplaveide varianten die (voorheen) op Col de Sarenne aangelegd waren. Was best lastig fietsen als daar water overheen stroomde...


- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4473
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
P.S. In bovenstaande post van @Supergrover staan de teksten niet bij de juiste auteurs. Hieronder wel...

Supergrover schreef: ↑24 dec 2019 21:17Bij ons in Maarssen liggen er ook een aantal van die dingen (idd om sjezen op het fietspad te verminderen) maar die zijn minder steil. Man, wat een springschansen daar in Rijswijk zeg...
Hierbij een verkeerssituatie die wel vaker in Nederland voorkomt en nogal eens tot de nodige discussies leidt. In dit geval vindt het in Egmond a/Zee plaats, op de kruising van Boulevard-Zuid met links de Trompenbergstraat en rechts de in-/uitgang van een parkeerterrein. Zie Google-Streetview en onderstaande 2 afbeeldingen...
Motorrijder en wielrenner rijden op de Boulevard-Zuid zuidwaarts langs een parkeerterrein...

Fietser en automobilist rijden vanaf het parkeerterrein via de uitgang en willen linksaf slaan...

De grote vraag is uiteraard... Wie heeft er voorrang?!
P.S. Op de 2e afbeelding doen de wandelaar op de fietsstrook en de verkeerspaal zonder bord niet ter zake.
Motorrijder en wielrenner rijden op de Boulevard-Zuid zuidwaarts langs een parkeerterrein...

Fietser en automobilist rijden vanaf het parkeerterrein via de uitgang en willen linksaf slaan...


P.S. Op de 2e afbeelding doen de wandelaar op de fietsstrook en de verkeerspaal zonder bord niet ter zake.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Wannneer is iets een 'parkeerterrein'? Blauw bord met een witte P? Staat dat hier? En is daarmee dan de voorrang geregeld? Of is dat pas geregeld als het de uirit van een parkeerterrein vormgegeven is als een uitrit? In bovenstaande situatie is het geheel juist compleet ingericht als gelijkwaardig kruispunt.
Dus graag een onderbouwing dmv wetsartikelen ipv 'iets roepen'...
Dus graag een onderbouwing dmv wetsartikelen ipv 'iets roepen'...