Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Platte pedalen?

Teleflubbie
Forum-lid

Gebruikersavatar Teleflubbie 13 mei 2020 22:19

Ik rij ook (nog) met platte pedalen op de racefiets (DMR V12).

Toen ik 2 jaar geleden voor het eerst op een racefiets stapte, vond ik het wel een prettige gedachte om eerst even zo te wennen.

Had aanvankelijk ook last van mijn knieen en dan is het heel erg prettig om af en toe je voeten even paar milimeter van positie te kunnen veranderen, wat direct verlichting gaf.

Inmiddels fiets ik heel veel km, maar eigenlijk nooit de behoefte gehad om over te stappen naar SPD pedalen. Grip is fantastisch en mijn voeten zijn nog nooit van de pedalen afgegleden. Maar ik sta eigenlijk zelden op de pedalen.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 14 mei 2020 08:18

Het maakt uiteraard nogal uit over welke pedalen en schoenplaatjes je het hebt. Het ontwerp van Speedplay is er bijvoorbeeld grotendeels op gericht om je hiel zoveel mogelijk zijdelings te kunnen bewegen. Juist om blessures te voorkomen/mitigeren. Ook Time RXS staat bekend om relatief veel ‘float’. En Shimano heeft verschillende kleuren schoenplaatjes die variëren in hoeveel bewegingsruimte je hebt.

Los van dit alles: je kunt nooit optimaal pedaleren als je niet aan je pedalen kunt trekken. Dus vastzitten aan je pedalen levert winst op.
t.a.f.k.a.e.h.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 mei 2020 08:51

evilhomer schreef: 14 mei 2020 08:18.....Los van dit alles: je kunt nooit optimaal pedaleren als je niet aan je pedalen kunt trekken. Dus vastzitten aan je pedalen levert winst op.
Nou,....... dat ideaal pedaleren en trekken aan je pedalen. Dat is vaker niet waar dan wel waar. Alleen als je een sprint aantrekt, of een supersteile bult opfietst, zo steil dat je gevoel hebt de pedalen nauwelijks rond te krijgen en je frame uit elkaar begint te trekken,..... dan heb je echt wat aan die klikpedalen. Ook bij een cadans van 110 zijn klik pedalen onmisbaar. Ik zou in een wedstrijd niet zonder willen rijden.

Maar,....... in nagenoeg alle andere omstandigheden. Gewoon klimmen en op het vlakke fietsen met een normale cadans (80-100), dan maakt het niks uit welke pedalen je gebruikt. Ik heb nog nooit een onderzoek gezien dat wat anders dan dit verhaal aantoonde. Iedereen zit alleen maar te douwen op die pedalen, en echt niks anders dan dat. Mensen die denken dat ze voortdurend aan hun pedalen zitten te trekken op het vlakke met een cadans van 95 of of een klim met een cadans van 75. Dat is gewoon niet waar. Je denkt maar wat, Ik dacht dat vroeger ook, maar ik weet inmiddels wel beter. Ik ben gewoon met met platform pedalen en een gravel bike met bagage over de Iseran heen gefietst. En echt geen moment die klikpedalen gemist.
Live fast; die young. mijn blog

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 14 mei 2020 09:01

rob74 schreef: 14 mei 2020 08:51 Ik heb nog nooit een onderzoek gezien dat wat anders dan dit verhaal aantoonde.
Ik herinner mij een onderzoek uit de periode midden jaren 80 toen de Look pedalen de fietswereld op zijn kop zette.
Uit dat onderzoek bleek dat de winst vooral zat in het feit dat je brein en dus ook je beenspieren niet constant bezig zijn met je voet goed op het pedaal houden. Ik meen dat het om 5 tot 10% efficiëntere inzet van energie ging.
Strakke toeclips doen hetzelfde maar dat zit weer niet prettig en brengt meer risico's mee dan een clippless pedal.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 mei 2020 12:50

Het kan persoonlijk zijn, maar ik heb gewoon meer over die fiets te vertellen als ik goed vastzit. Vooral in noodsituaties met een verraderlijke, listige ondergrond of een verkeersituatie die zich ineens voordoet. Je kunt de fiets 'hier en nu' optillen, omgooien, rechtop zetten en een andere kant uitsturen

br@m
Forum-lid

br@m 14 mei 2020 13:14

Vgoegah reed ik met gymschoenen (sneakers) en de klassieke metalen racepedalen met toeclips. Gaat prima, als je de riempjes aantrekt zoals het hoort kun je ook aan de pedalen trekken.

Groot nadeel vond ik dat op langere ritten de pedalen echt pijn deden in mijn voetzolen, zeer onprettig. De zolen van sneakers zijn gewoon te dun en te zacht. Ook het op tijd lossen van je toeclip riempjes is wel een puntje van aandacht als je onverwacht moet stoppen.

Fiets nu al vele jaren met Look klikpedalen en race-schoenen met harde zool en vind dat in alle opzichten een verbetering. Losklikken gaat makkelijker dan met toeclips, ik neem altijd de rode of grijze plaatjes die wat beweegruimte geven. Op lange ritten ga je de zool van je schoen alsnog voelen maar dat is bij mij veel minder pijnlijk dan wat ik hierboven beschreef over sneakers.

Met moderne race-schoenen op klassieke pedalen fietsen lijkt mij onverstandig, omdat je met de gladde kunststof zolen zonder plaatje geen enkele grip hebt.

Ik heb trouwens ook een filmpje van GCN gezien waarin ze een pas in Italie beklommen met de race fiets, deels met klikpedalen en deels met sneakers op platformpedealen. Ik meen me toch wel te herinneren dat de klikpedalen beter werkten al was het verschil niet groot.

mmgull
Forum-lid

mmgull 14 mei 2020 15:25

Spd sl vs spd maakt dat veel uit?

marsman
Forum-lid

marsman 14 mei 2020 16:08

mmgull schreef: 14 mei 2020 15:25 Spd sl vs spd maakt dat veel uit?
Ik vind dat het nauwelijks verschil maakt op een racefiets. Bij wat langere ritten iets meer last van een drukpunt, omdat spd natuurlijk een wat kleiner contactoppervlak heeft met het pedaal. Ik ben ooit begonnen met spd pedalen op de racer. Ook wel met goedkope schoenen. Kan ook nog wel verschil maken. Ik vind spd voor mensen die het beste van 2 werelden willen (gemakkelijk lopen op de spd schoenen maar toch ingeklikt zitten) echt een goede optie.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 mei 2020 17:21

mmgull schreef: 14 mei 2020 15:25 Spd sl vs spd maakt dat veel uit?
Spd is voor op de MTB of als je veel naast je racefiets wil lopen.
Spd-sl is voor op de racefiets.

Op een MTB zit je veel beweeglijker op je fiets dan op een racefiets waar je urenlang min of meer in dezelfde positie zit.
Met racepedalen, van Shimano, Look, Time, Speedplay is je contactoppervlak tussen je schoen en het pedaal groter en dus draaglijker voor je voeten.

Alhoewel er genoeg forumleden zijn die omwille van het gemak om met MTB schoenen te lopen de nadelen van MTB pedalen op een racefiets in koop nemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 mei 2020 17:25

Lcsmet schreef: 14 mei 2020 17:21 Alhoewel er genoeg forumleden zijn die omwille van het gemak om met MTB schoenen te lopen de nadelen van MTB pedalen op een racefiets in koop nemen.
Precies. Je merkt er niets van als je met SPD ("MTB") pedalen rijdt op een racefiets.

hagi
Forum-lid

hagi 14 mei 2020 19:23

Als je goede stijve schoenen hebt met carbon zool voel je niks van dat je met spd pedalen rijdt.
Rij zelf met mijn spd race pedaal en combi met s works mountain bike schoen zonder probleem een rit van 300 km

velopierre
Forum-lid

velopierre 14 mei 2020 20:24

Wat ik bijna nergens lees is dat de Q-factor van spd pedalen iets groter is. Dat kan een voordeel zijn als je voeten iets uit elkaar staan (duck feet). In mijn geval kan ik met spd mijn schoenplaatjes goed afstellen en met standaard spd sl net niet. Er zijn ook spd sl pedalen met een verlengde as.

Plaats reactie