Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Platte pedalen?

klimski
Forum-lid

klimski 13 mei 2020 15:37

Hoi allen,

Ik ben op zoek naar nieuwe race schoenen. Maar nu zag ik laatst een filmpje van GCN waarin ze platte pedalen vergeleken met clips en het maakte (in het lab) niks uit. Dus dacht is: zijn er race-fietsers in ons midden die platte pedalen gebruiken, en zo ja, waarom? Lijkt mij persoonlijk eigenlijk heel lekker fietsen. Ben benieuwd naar ervaringen.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

marsman
Forum-lid

marsman 13 mei 2020 15:41

Heb je een link naar dat artikel? Ik denk dat normale clips vooral bij sprinten ed zeker wel een meerwaarde hebben. Ook bij een juiste techniek (duwen en trekken, vooral bij het klimmen) is het beter. Ander nadeel is dat je ook op gewone schoenen bent aangewezen. Raceschoenen hebben een veel betere krachtoverbrenging. Ook heb je altijd een vast punt waarop je bent ingeklikt in de pedalen. Lijkt me ook voor blessures beter.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 13 mei 2020 15:56

Er zullen vast fietsers zijn die graag flat pedals gebruiken. Je hebt ook goede mtb schoenen voor flat pedals met versteviging. En in de mtb wereldje zijn er genoeg. En ik wil hier zeker geen welles nietus discussie gaan voeren. Wil je flats gebruiken dan moet je dat gewoon doen.

Misschien is het het volgende filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=CVUnngkENeA

Maar hier maken klikpedalen bij beide ongeveer 30s op een klimmetje van 9-10 minuten verschil. Dus...

In een iets ouder filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=AkMCYYNTWUY

Ongeveer hetzelfde resultaten, grote power verschillen in de sprints. :roll:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 mei 2020 16:06

klimski schreef: 13 mei 2020 15:37 Hoi allen,

Ik ben op zoek naar nieuwe race schoenen. Maar nu zag ik laatst een filmpje van GCN waarin ze platte pedalen vergeleken met clips en het maakte (in het lab) niks uit. Dus dacht is: zijn er race-fietsers in ons midden die platte pedalen gebruiken, en zo ja, waarom? Lijkt mij persoonlijk eigenlijk heel lekker fietsen. Ben benieuwd naar ervaringen.
Ik heb op GCN wel al meer filmpjes gezien waar ik me vragen stel bij de manier waarop dingen uitgetest worden en welk conclusie er daar dan uitgetrokken worden. Leuke televisie hoor dat wel.

cvdl
Forum-lid

cvdl 13 mei 2020 17:02

Voorlopig gebruik ik gewoon sneakers of five-tens op flats. Five-tens of soortgelijk schoenen hebben een wat stuggere zool.

Alleen als ik ga fietsen kom ik vaak plaatsen tegen waar ik ook even wil rondlopen.
Misschien dat ik binnenkort overga op spd met mtb schoenen waar je normaal een stukje kan lopen.

Vooralsnog heb ik nog niet het idee dat ik iets mis. Ik fiets voornamelijk pleziertochtjes op vlakke wegen variërend van 25 tot 100km met een gemiddelde van 23-25km/u. Snelheid is dus niet belangrijk.

Als je puur erop uit ga om te fietsen, dan lijkt me dat spd of spd-sl wel beter zijn.

velopierre
Forum-lid

velopierre 13 mei 2020 18:18

Mijn ervaring is dat het vooral gaat uitmaken bij hogere snelheden. Bijvoorbeeld boven de 25 km/h. Het wordt dan moeilijk om je voeten goed op de pedalen te houden.
Als je wat meer wilt lopen dan is spd handig. Wil je optimaal wielrennen dan is spd sl het beste. Spd sl schoenen zijn ook veel lichter.
Het in en uitklikken raak je snel aan gewend. En je kunt de veerspanning ook instellen.

codex
Forum-lid

codex 13 mei 2020 18:46

https://www.fietsonline.com/ergotec-ped ... HsQAvD_BwE

Deze gebruik ik. Fijne met stroeve oppervlakte.Het hele jaar door.Zelfs met lichte regen goede grip.
Ik fiets zelf al jaren met flatpedals.

Nadelen zijn:
-bij hard fietsen ga je wat "wippen/beetje schuiven"met je voeten/zeg maar 27km>
-je kan niet uit het zadel bij een beklimming. (kans op wegglijdenvan je voet bij stevig aanzetten).
-looks
-je fiets heb je iets minder onder controle, doordat je niet vast zit geklikt.Je kan moeilijker de fiets corrigeren met een ruk aan het stuur of ergens over heen wippen.
-bij stevige regen heb je wel wat kans op slippen, daarom zijn pins op de flatpedals een optie of een schuuroppervlakte zoals de Ergotec 831 pedalen.

Voordelen zijn:
-je kunt met gewone schoenen fijn lopen
-geen drukpunten onder je voetzool door dat je gewone schoenen met normale zool gebruikt.Ik gebruik ook Five Ten mtb schoenen.(met een hele stevige zool).
Of spd pedalen schoenen met het losse zoolstukje (wat uitschroefbaar is )onder je zool er gewoon in laten zitten.
-je stapt zo af bij drukte in de stad, stoplichten en onderweg.
-fietst in het algemeen.....gewoon een stukje relaxter. :)
-stuk minder kans op vallen bij een plotselinge ingreep.Bij stevig remmen,uitwijken van overige verkeersdeelnemers( en vogels en dieren)e.d. ...of door een berm rijden met hoog gras bij het uitwijken ed. Je kan immers zo een voet aan de grond zetten. Ook bij wegglijden bij steentjes op de weg of bij een glibberig stuk weg met modder e.d.

verder ben ik het helemaal eens met de reaktie van cvdl.
Ik fiets ook op die manier. ;)

buddo
Forum-lid

buddo 13 mei 2020 19:30

velopierre schreef: 13 mei 2020 18:18 ...Wil je optimaal wielrennen dan is spd sl het beste. .
Ik neem aan dat je bedoelt "spd sl of een ander kliksysteem voor de racefiets"... want beweren dat spd sl het beste is, is volgens mij zeker niet bewezen en dan zou de markt voor Look, Time, etc wel gelijk weg zijn....

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 13 mei 2020 19:43

Heb op de woon-werk fiets al jaren deze pedalen:

https://www.12gobiking.nl/shimano-pd-m324-spd-pedalen

Rijd soms met gewone schoenen, maar vaak ook met mtb schoenen.
Heb maar een paar fietsschoenen en rijdt op de racer dus ook met spd pedalen, dan geen combi pedalen.

MTB schoenen om beter te kunnen lopen wanneer je van de fiets af bent. Als je dat gestrompel op die raceschoentjes soms ziet.....
Daarbij heb ik niet het idee dat ik met de mtb schoenen op de racer langzamer ben omdat je de krachten minder over zou kunnen brengen.

Mijn ervaring is wel dat wanneer ik boven de ca. 25 km/h rijd, mijn voet nogal eens van het pedaal afglijdt. Daarom gebruik in de vlakke kant van de combipedaal eigenlijk alleen wanneer ik zeer relaxed fiets of de woon werk fiets gebruik voor dagelijks stadsgebruik zeg maar.

Aangezien ik ook nog aan spinning doe, waarop ook spd pedalen zitten, kan ik alles met één paar schoenen af.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

stakie75
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar stakie75 13 mei 2020 20:29

Fiets sinds 3 weken met flat pedals, aangezien ik mijn achillespees ingescheurd heb. Merk wel verschil met SPD-SL pedalen. Dat fiets toch effectiever, zeker met klimmen en aanzetten.
Voor mij met deze blessure de ideale oplossing nu, maar zeker niet permanent. Kijkend vanuit een relax, cruising POV, zijn platte wel fijner omdat je je voet makkelijk kunt verplaatsen.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk het er niet uit vind zien mezelf met sportschoenen en platte pedalen op een racefiets.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 13 mei 2020 20:50

In sommige MTB kringen zeer populair tesamen met baggy broeken en houthakkershemden. Je gaat er niet harder van.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 mei 2020 21:35

Ik kan er nog aan toevoegen dat vast gefixeerde voeten niet persee altijd ergonomisch gunstiger zijn dan beweeglijk, integendeel....
Zo is er het verhaal dat Jaques Aquetil* tijdens lange tijdritten z'n voeten af en toe naar achter schoof, zodat hij de belasting op de spieren wisselde en z'n voor die tijd enorme verzet langer rond kon draaien.
* 9x winner Grand Prix des Nations.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie