Schuddende fiets in afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 29 jul 2013 13:27
- Locatie: Wijchen
Als je je kont omhoog doet en je gaat sturen voelt het allemaal niet zo stabiel meer aan.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik had er niet uitgehaald dat er ook gestuurd moest worden, en dat het schudden voortkwam uit het sturen. druk zetten op je pedalen is nooit een slecht idee in mijn ogen, je hoeft je kont daarvoor niet geheel van het zadel te halen, maar als je dat wel doet kan je je zadel ook nog klemmen tussen je dijbenen (mocht je in deze houding willen sturen).Frankfiets schreef:Als je je kont omhoog doet en je gaat sturen voelt het allemaal niet zo stabiel meer aan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Al eens gedacht aan versleten balhoofdslager. Of speling? Lijkt mij veel waarschijnlijker dan al die structurele problemen. Lagers slijten en soms ontstaat er wat speling in een balhoofdslager. Lijkt mij de eerste uit te voeren check.
Metaalmoeheid uit zich in een - uiteraard! - metalen frame door de vorming van scheuren.a226183 schreef:Ik heb wel al eens ondervonden metaalmoeheid van het frame in alu stalen frame met carbon weet ik het niet
Maar kan verschillende oorzaken zijn
Grtz Marc
Deze scheurvorming is niet de oorzaak van resonantie; uiteraard zullen krachten in het frame, resonantie-veroorzaakt of niet, wel aanleiding geven tot verdere scheurgroei en uiteindelijk bezwijken.
Metaalmoeheid in een koolstofvezelversterkt epoxy frame kan, uiteraard, niet. Eventuele beginnende vermoeiingsscheurtjes (die overigens wel in niet gewapende kunststoffen kunnen voorkomen) worden door de vezelstructuur van de carbon-wapening gestopt.
4 dagen geleden is tijdens een snelle afdaling een fietsvriend ernstig gewond geraakt. Hij ligt in het ziekenhuis en heeft ondanks zijn helm zijn schedel gebroken en een hersenbloeding opgelopen. Daarnaast zijn zijn linker schouder en bijna alle linker ribben gebroken. Gelukkig heeft de tweede CT scan wat verbeteringen laten zien.....
Aangezien ik ong 30 meter als laatste van de groep achter hem zat ben ik de enige die het heeft zien gebeuren. Naast dat het echt verschrikkelijk is om dit te zien, riep het tijdens het ongeluk en een paar uur erna ook vragen bij mij op hoe dit kon gebeuren.
Terwijl we ong 70km/u op een rechte weg naar beneden reden begon zijn stuur licht te trillen, ik zag hem naar beneden kijken en het stopte of werd een beetje minder na ong 5 seconden. Daarna kwam het weer terug maar de trillingen werden heel snel veel erger. Na ong 10 seconden (denk ik) werd het zo erg dat de fiets onder hem vandaan klapte en hij tegen het asfalt werd gesmakt. Hij kwam wss als eerste op zijn hoofd en schouders terecht en was meteen buiten bewustzijn.
Toen ik avonds op internet zat te zoeken over trillen van een stuur, kom ik al snel op Speed Wobble uit. er zijn youtube filmpjes, GCN heeft er een filmpje over en veel artikelen. Maar de oorzaak kan kennelijk divers zijn.
Deze vriend reed op een Canyon Aeroad met vrij hoge wielen (denk 6-7cm) en had net voor de tocht zijn cassette vervangen. Zouden hoge wielen op hoge snelheid dit kunnen doen ontstaan. Er was ook wind en ik had zelf ook wel last van onbalans door de wind (5cm hoge wielen).
Vragen, vragen, vragen,,, Ik zal wss nooit een 100% verklaring krijgen, maar misschien dat jullie hier ook ervaringen mee hebben en meer bekend zijn met het fenomeen Speed Wobble. Verder denk ik dat het goed is dat iedere wielrenner weet wat hij/zij het beste kan doen als dit gebeurt; GCN en andere websites besteden hier aandacht aan (misschien ook iets voor Fiets Magazine?)
Aangezien ik ong 30 meter als laatste van de groep achter hem zat ben ik de enige die het heeft zien gebeuren. Naast dat het echt verschrikkelijk is om dit te zien, riep het tijdens het ongeluk en een paar uur erna ook vragen bij mij op hoe dit kon gebeuren.
Terwijl we ong 70km/u op een rechte weg naar beneden reden begon zijn stuur licht te trillen, ik zag hem naar beneden kijken en het stopte of werd een beetje minder na ong 5 seconden. Daarna kwam het weer terug maar de trillingen werden heel snel veel erger. Na ong 10 seconden (denk ik) werd het zo erg dat de fiets onder hem vandaan klapte en hij tegen het asfalt werd gesmakt. Hij kwam wss als eerste op zijn hoofd en schouders terecht en was meteen buiten bewustzijn.
Toen ik avonds op internet zat te zoeken over trillen van een stuur, kom ik al snel op Speed Wobble uit. er zijn youtube filmpjes, GCN heeft er een filmpje over en veel artikelen. Maar de oorzaak kan kennelijk divers zijn.
Deze vriend reed op een Canyon Aeroad met vrij hoge wielen (denk 6-7cm) en had net voor de tocht zijn cassette vervangen. Zouden hoge wielen op hoge snelheid dit kunnen doen ontstaan. Er was ook wind en ik had zelf ook wel last van onbalans door de wind (5cm hoge wielen).
Vragen, vragen, vragen,,, Ik zal wss nooit een 100% verklaring krijgen, maar misschien dat jullie hier ook ervaringen mee hebben en meer bekend zijn met het fenomeen Speed Wobble. Verder denk ik dat het goed is dat iedere wielrenner weet wat hij/zij het beste kan doen als dit gebeurt; GCN en andere websites besteden hier aandacht aan (misschien ook iets voor Fiets Magazine?)
Cycling is Fun, looking at numbers is Not!
Dit is behoorlijk heftig, ook voor jouw als getuige van de gebeurtenis. Sterkte en hopelijk herstelt je maat spoedig.
Ik heb had het op mijn bmc met de goedkope standaard shimano wielen ook. Zelfs als een vrachtwagen me voorbij reed was het precies of heel mijn fiets was een stuk zwabberend karton. Sinds ik andere wielen heb op die fiets heb ik het nooit meer gehad. Balhoofdlager is ook wel vervangen toen dus daar kan het ook aan gelegen hebben.
KeesKoets schreef: ↑02 aug 2020 13:34 4 dagen geleden is tijdens een snelle afdaling een fietsvriend ernstig gewond geraakt. Hij ligt in het ziekenhuis en heeft ondanks zijn helm zijn schedel gebroken en een hersenbloeding opgelopen. Daarnaast zijn zijn linker schouder en bijna alle linker ribben gebroken. Gelukkig heeft de tweede CT scan wat verbeteringen laten zien.....
Aangezien ik ong 30 meter als laatste van de groep achter hem zat ben ik de enige die het heeft zien gebeuren. Naast dat het echt verschrikkelijk is om dit te zien, riep het tijdens het ongeluk en een paar uur erna ook vragen bij mij op hoe dit kon gebeuren.
Terwijl we ong 70km/u op een rechte weg naar beneden reden begon zijn stuur licht te trillen, ik zag hem naar beneden kijken en het stopte of werd een beetje minder na ong 5 seconden. Daarna kwam het weer terug maar de trillingen werden heel snel veel erger. Na ong 10 seconden (denk ik) werd het zo erg dat de fiets onder hem vandaan klapte en hij tegen het asfalt werd gesmakt. Hij kwam wss als eerste op zijn hoofd en schouders terecht en was meteen buiten bewustzijn.
Toen ik avonds op internet zat te zoeken over trillen van een stuur, kom ik al snel op Speed Wobble uit. er zijn youtube filmpjes, GCN heeft er een filmpje over en veel artikelen. Maar de oorzaak kan kennelijk divers zijn.
Deze vriend reed op een Canyon Aeroad met vrij hoge wielen (denk 6-7cm) en had net voor de tocht zijn cassette vervangen. Zouden hoge wielen op hoge snelheid dit kunnen doen ontstaan. Er was ook wind en ik had zelf ook wel last van onbalans door de wind (5cm hoge wielen).
Vragen, vragen, vragen,,, Ik zal wss nooit een 100% verklaring krijgen, maar misschien dat jullie hier ook ervaringen mee hebben en meer bekend zijn met het fenomeen Speed Wobble. Verder denk ik dat het goed is dat iedere wielrenner weet wat hij/zij het beste kan doen als dit gebeurt; GCN en andere websites besteden hier aandacht aan (misschien ook iets voor Fiets Magazine?)
Heel erg, als ik zoiets voel zou ik toch wel mijn snelheid drastisch verlagen maar ik heb ook vlug schrik tijdens afdalingen.
Het kan Mss wel aan de hoge wielen gelegen hebben. Zoals iemand hier al zei kun je dit uitlokken door korte stuurbewegingen te maken links en rechts. Mss had hij last van zijwind en was hij constant korte stuurbewegingen aan het maken om te corrigeren waardoor de speedwobble begon.
Hoge wielen icm hoge snelheden en veel wind zijn nooit een goeie combinatie.
Brrrr. Dat is slecht nieuws. Hopelijk komt hij er 100% door.
Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is, dat kan aan heel wat zaken liggen. Maar als zoiets begint, is het beste wat je kan doen, gewoon relax blijven op je fiets, en op de raakpunten fiets/fietser zo los mogelijk zijn: geen extra druk op zadel of pedalen, niet het frame vastklampen met je knieën, en idem met je handen aan het stuur. Het is waarschijnlijk niet makkelijk want door de stress ben je geneigd het omgekeerde te doen.
Preventief: je zou eigenlijk tegen hoge snelheid zonder handen moeten kunnen 'coasten' zonder dat je fiets de neiging krijgt tot dit gedrag. Indien dat niet zo is, dan moet de fiets nagekeken worden. Maar het kan ook aan jezelf liggen doordat je asymmetrisch krachten op de fiets laat werken...
Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is, dat kan aan heel wat zaken liggen. Maar als zoiets begint, is het beste wat je kan doen, gewoon relax blijven op je fiets, en op de raakpunten fiets/fietser zo los mogelijk zijn: geen extra druk op zadel of pedalen, niet het frame vastklampen met je knieën, en idem met je handen aan het stuur. Het is waarschijnlijk niet makkelijk want door de stress ben je geneigd het omgekeerde te doen.
Preventief: je zou eigenlijk tegen hoge snelheid zonder handen moeten kunnen 'coasten' zonder dat je fiets de neiging krijgt tot dit gedrag. Indien dat niet zo is, dan moet de fiets nagekeken worden. Maar het kan ook aan jezelf liggen doordat je asymmetrisch krachten op de fiets laat werken...