Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

erikg4
Forum-lid

erikg4 05 mei 2010 17:38

mijn DA 9v ketting brak vandaag op de Eyserbosweg :(

eelcoz

eelcoz 05 mei 2010 17:53

chemist schreef:Ik zou zelf zeker geen 6700 ketting meer nemen, ook in de zomer bij regen bevat regenwater een bepaalde zoutconcentratie en de spanningscorrosie zoals beschreven in fiets zou daar ook in misschien verminderde mate kunnen optreden.

Ik ben graag "zeker" van het materiaal waarmee ik rijd, kortom shimano moet zijn huiswerk gewoon overdoen.

Precies. Het is raar dat bijvoorbeeld een 105-ketting die van mindere kwaliteit zou moeten zijn, wel tegen pekel kan. Dan is er toch gewoon sprake van een productiefout bij de Ultegra-kettingen. Eigenlijk zou er een terugroepactie moeten komen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 mei 2010 18:56

Erik G schreef:mijn DA 9v ketting brak vandaag op de Eyserbosweg :(

Dat is gewoon pech, staat los van deze gevallen. Wel balen natuurlijk :(
Less is bore

erikg4
Forum-lid

erikg4 05 mei 2010 20:29

zo zie je wel maar dat alles stuk kan, morgen een nieuwe halen, bling bling :)

bleutrek
Forum-lid

bleutrek 11 mei 2010 22:00

Hoi alle forum bezoekers,
Half fietsend nederland en fietsblad nummer 1 uit Nederland heeft nu naar de echte oorzaak omtrent de kettingbreuken gezocht, alleen de producent zwijgt in alle talen.
Een niet echt sportieve houding van een wereld marktleider toch?

Op pagina 4 van deze discussie heb ik ook een aantal mogelijke oorzaken genoemd.

Als deze blijft zwijgen en zijn verantwoordelijkheid niet neemt kunnen wij fietsers alleen maar bidden en hopen dat er niet iemand verongelukt?

campasuper
Forum-lid

campasuper 11 mei 2010 22:04

bleu trek schreef:Hoi alle forum bezoekers,

Als deze blijft zwijgen en zijn verantwoordelijkheid niet neemt kunnen wij fietsers alleen maar bidden en hopen dat er niet iemand verongelukt?

Of overstappen naar een ander merk ketting. ( Ik rijd zelf niet met Campa kettingen ).
Bidden en hopen dat er niemand verongelukt lijkt me niet de meest betrouwbare methode om klein of groot ongemak ( of nog erger ) te voorkomen. :rolleye:
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Rodrick
Forum-lid

Gebruikersavatar Rodrick 12 mei 2010 14:54

eelcoz schreef: Precies. Het is raar dat bijvoorbeeld een 105-ketting die van mindere kwaliteit zou moeten zijn, wel tegen pekel kan. Dan is er toch gewoon sprake van een productiefout bij de Ultegra-kettingen. Eigenlijk zou er een terugroepactie moeten komen.

De 105 ketting is niet onderzocht, dus kunnen we er niets over zeggen. Van een productiefout is geen sprake, eerder van een keuze van de ontwerper. De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.

foosho
Forum-lid

foosho 12 mei 2010 15:01

Rodrick schreef:De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.
Terecht? Vind ik niet.

Bepekelde weg is ook het werkterrein van een racefiets, al helemaal in NL waar ze bij het minste geringste meteen de hele weg vol zout kieperen.
Verder hoort imo zo'n ketting gewoon tegen de 'normale' smeermiddeltjes te kunnen die iedereen in z'n kast heeft staan en al helemaal niet in 2en te breken.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 12 mei 2010 15:05

Rodrick schreef:
eelcoz schreef: Precies. Het is raar dat bijvoorbeeld een 105-ketting die van mindere kwaliteit zou moeten zijn, wel tegen pekel kan. Dan is er toch gewoon sprake van een productiefout bij de Ultegra-kettingen. Eigenlijk zou er een terugroepactie moeten komen.

De 105 ketting is niet onderzocht, dus kunnen we er niets over zeggen. Van een productiefout is geen sprake, eerder van een keuze van de ontwerper. De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.

Jullie conclusie is: "Wie zoutloos rijdt en juist onderhoud pleegt, zal niet zo snel last hebben van scheurende schakels. Wel adviseren we je de ketting na elke rit te controleren op scheuren."

Dit staat wat mij betreft haaks op 'prima functioneren' en 'kwalitatief in orde'! Echt een heel slechte conclusie. Wat is 'niet zo snel'? Als je pretendeert een bepaald deskundig oordeel te vellen, is het wel een heel slechte conclusie als je het niet explicieter kan maken dan dit. Bovendien kun je je toch niet permiteren om inspectie aan een niet-deskundige consument over te laten? En na iedere rit een ketting inspecteren? Bizar!

Nog een vraagje: is de ketting normaal te ponsen wanneer de passing zo nauw is als jullie beschrijven?

berniev
Forum-lid

berniev 12 mei 2010 19:05

Rodrick schreef:De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.

Ik vind dat zeker niet normaal, een ketting moet gewoon in alle weersomstandigheden kunnen gebruikt worden. Onderhoud ook van belang maar in de gevallen waar het om een nieuwe ketting gaat klopt dit verhaal ook al niet meer.

simen
Forum-lid

simen 12 mei 2010 22:35

Onder Zeeuwse omstandigheden met flinke wind op de dijken langs het water kan dus zomaar je ketting sneuvelen door overwaaiend zout stuifwater!
Niet het eerste waar je aan denkt.

Afbeelding

foto: Gerard During(pzc)
Zij is ook tegen

campasuper
Forum-lid

campasuper 13 mei 2010 00:03

simen schreef:
Afbeelding

Niet te hopen dat die ene van achteren aangereden wordt ... :D
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie