Shifters met indicator versnelling advies
Mijn vrouw rijdt op een fiets met Campagnolo Mirage 10speed.
Grote probleem is:
1. Ze heeft de kracht niet in haar linkerhand om naar het grote blad te schakelen.
2. Ze zou heel graag een indicator op de shifter zien die aangeeft in welke versnelling je zit (veel gezien bij mountainbikes)
Vooral punt 1. Is belangrijk, want nu rijdt ze alles op het binnenblad.
Kan iemand een goed alternatief aanraden? Wat moet er in dat geval vervangen worden?
Grote probleem is:
1. Ze heeft de kracht niet in haar linkerhand om naar het grote blad te schakelen.
2. Ze zou heel graag een indicator op de shifter zien die aangeeft in welke versnelling je zit (veel gezien bij mountainbikes)
Vooral punt 1. Is belangrijk, want nu rijdt ze alles op het binnenblad.
Kan iemand een goed alternatief aanraden? Wat moet er in dat geval vervangen worden?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Punt 1. Is waarschijnlijk te wijten aan de leeftijd of de staat van onderhoud van de campagnolo mirage voorderailleur de shifterkabels of de shifter zelf. Of het is gewoon versleten. Mirage is al weer een tijdje oud. Maar een campa voorderailleur zou echt nauwelijks kracht moeten kosten.
Punt 2. Een shift indicator race schakelverstellers vind je echt nergens meer. Dat ging rond die tijd al op de fietscomputer. bij Shimano met flightdeck en bij Campagnolo met Ergobrain. En volgens mij nu nog alleen op een 3x7 shimano tourney shifters. Mirage 10 speed is niet compatible met Ergobrain. Maar mocht je een 10 speed campagnolo ( record / chorus / centaur ) set met nog werkende Ergobrain computer en kabels / hardware kunnen vinden. Dan kan het.
Een heel dure optie zou di2 of sram axs elektronisch schakelen zijn. Hierdoor kost schakelen natuurlijk geen kracht meer. En kan je met integratie van een compatible fietscomputer ( Garmin / Wahoo/ etc ) wel daarop het geschakelde verzet zien.
GEVONDEN! https://link.marktplaats.nl/m1586530101
Punt 2. Een shift indicator race schakelverstellers vind je echt nergens meer. Dat ging rond die tijd al op de fietscomputer. bij Shimano met flightdeck en bij Campagnolo met Ergobrain. En volgens mij nu nog alleen op een 3x7 shimano tourney shifters. Mirage 10 speed is niet compatible met Ergobrain. Maar mocht je een 10 speed campagnolo ( record / chorus / centaur ) set met nog werkende Ergobrain computer en kabels / hardware kunnen vinden. Dan kan het.
Een heel dure optie zou di2 of sram axs elektronisch schakelen zijn. Hierdoor kost schakelen natuurlijk geen kracht meer. En kan je met integratie van een compatible fietscomputer ( Garmin / Wahoo/ etc ) wel daarop het geschakelde verzet zien.
GEVONDEN! https://link.marktplaats.nl/m1586530101
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Kies voor een 1x10 of 1x11 set up met een groot bereik. Dan hoef je voor nooit te schakelen.
Of je moet echt hoge snelheden halen,
Of je moet echt hoge snelheden halen,
Bedankt voor de reacties. Denk inderdaad dat eea wat verouderd is, want ook ik vind m lastig schakelen. Die marktplaats link is mooi gevonden zeg! Dat zijn dan dus andere shifters, met computer incl. Dan nog verse kabels en hopen dat de voor derailleur nog een beetje werkt.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Leuke oplossing voor bij de 7800 waslijnen. Dit gaat natuurlijk niet omdat bij campa de kabels wel netjes onder het stuurlint doorlopen. Je kan ze dus toch niet zien op de plek waar je buitenkabel wel zichtbaar is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
....je kan toekomen met enkel nieuwe shifterkabels. Eventueel de voorderailleur vervangen. Shifters zijn het duurste onderdeel, maar die bepalen veelal niet hoe zwaar het schakelen is.
Zoals al eerder gesteld door the student, vervang eerst enkel de kabels van de voorderailleur en bij goed afstellen zou het al veel vlotter moeten schakelen. Als zelfs een mannenhand het zwaar schakelen vindt, is er heel wat verbetering mogelijk. Al heeft een gemiddelde kleinere vrouwenhand al wel eens problemen de hefboom van de schifter goed te gebruiken omdat ze niet zo laag kan grijpen.
Ik zou het gewoon onderhoud noemen bij de oudere shifters (die nog wel even kunnen meegaan).
Zoals al eerder gesteld door the student, vervang eerst enkel de kabels van de voorderailleur en bij goed afstellen zou het al veel vlotter moeten schakelen. Als zelfs een mannenhand het zwaar schakelen vindt, is er heel wat verbetering mogelijk. Al heeft een gemiddelde kleinere vrouwenhand al wel eens problemen de hefboom van de schifter goed te gebruiken omdat ze niet zo laag kan grijpen.
Ik zou het gewoon onderhoud noemen bij de oudere shifters (die nog wel even kunnen meegaan).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je kunt eens beginnen met de kabel bij de voor-derailleur los maken. Schakelt het dan nog heel zwaar dan zit de oorzaak in de kabel of de shifter. Haal je vervolgens de kabel er verder tussen uit, dan weet je of de kabel de oorzaak is.