Het grote domme vragen topic
Hebben alle Campa/Fulcrum naven een ratel in de vrijloop? Ik heb nu een goedkoop setje, maar ben benieuwd of bijvoorbeeld de Racing 3 ook ratelt. Ik heb liever stille naven.
Het beste is dan om er zoveel dik vet in de body te stoppen dat de palletjes in de body niet meer tegen de naafrand tikken, want dat zorgt n.l. voor die ratel.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
De wind helemaal op kop, gebeurt niet vaak. Vaak krijg je hem schuin van voren. Stel het N4, en ik rijd precies naar het noord-westen, heb ik dan te maken een windkracht tegen van ongeveer 2?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Deze "domme" vraag is (in allerlei varianten) jarenlang een tentamenvraag biomechanica geweest voor 1e jaars bewegingswetenschappers. (Vaak fout gemaakt trouwens, dus zo dom zal de vraag niet zijn..)
Het antwoord: ja, zelfs van pure zijwind heb je last. De reden is dat de wind die je voelt (en waar je dus tegenin moet trappen) een optelsom (vectorsom) is van de wind en jouw rijwind. Omdat de kracht die je moet zetten ongeveer kwadratisch toeneemt met de snelheid van die optelsom, zorgt zelfs pure zijwind ervoor dat je meer kracht moet zetten dan bij windstil weer.
Op basis van je snelheid kun je uitrekenen vanaf welke windhoek je voordeel van de wind gaat krijgen. Hoe harder je gaat, hoe meer die in de rug moet staan.
Het antwoord: ja, zelfs van pure zijwind heb je last. De reden is dat de wind die je voelt (en waar je dus tegenin moet trappen) een optelsom (vectorsom) is van de wind en jouw rijwind. Omdat de kracht die je moet zetten ongeveer kwadratisch toeneemt met de snelheid van die optelsom, zorgt zelfs pure zijwind ervoor dat je meer kracht moet zetten dan bij windstil weer.
Op basis van je snelheid kun je uitrekenen vanaf welke windhoek je voordeel van de wind gaat krijgen. Hoe harder je gaat, hoe meer die in de rug moet staan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?