Upgraden drive-train van 3x8 naar 1x11
Goedemiddag allemaal,
Onlangs ben ik de nieuwe eigenaar geworden van een Cube Aim Pro mountainbike uit 2020. Ik zou hierbij graag de drive-train willen ombouwen naar een single groep (3x8 naar 1x11). Ik heb al veel opgezocht, maar er is nog een ding wat ik niet helemaal begrijp, hopelijk kunnen jullie hier mee helpen.
Ik heb al een Shimano deore 11 speed casette, derailleur en ketting besteld (allen van de nieuwe m5100 serie), en ook een nieuwe Sunrace crank met narrow wide ketting blad van Sunrace.
Ik ga er alleen van uit dat mijn huidige shimano hyperglide casettebody niet geschikt is voor de diepere 11 speed casette. Klopt dat? Of zou dit gewoon goed moeten gaan?
In het geval dat ik de casettebody moet vervangen, hoe bepaal je dan welk type casettebody je moet nemen? Ik las hier en daar dat niet elke casettebody op elke naaf past. Volgens de CUBE spec list heb ik de volgende naaf: CUBE Alloy Light, 6-Bolt.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet, alvast bedankt!
Groet,
Frank
Onlangs ben ik de nieuwe eigenaar geworden van een Cube Aim Pro mountainbike uit 2020. Ik zou hierbij graag de drive-train willen ombouwen naar een single groep (3x8 naar 1x11). Ik heb al veel opgezocht, maar er is nog een ding wat ik niet helemaal begrijp, hopelijk kunnen jullie hier mee helpen.
Ik heb al een Shimano deore 11 speed casette, derailleur en ketting besteld (allen van de nieuwe m5100 serie), en ook een nieuwe Sunrace crank met narrow wide ketting blad van Sunrace.
Ik ga er alleen van uit dat mijn huidige shimano hyperglide casettebody niet geschikt is voor de diepere 11 speed casette. Klopt dat? Of zou dit gewoon goed moeten gaan?
In het geval dat ik de casettebody moet vervangen, hoe bepaal je dan welk type casettebody je moet nemen? Ik las hier en daar dat niet elke casettebody op elke naaf past. Volgens de CUBE spec list heb ik de volgende naaf: CUBE Alloy Light, 6-Bolt.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet, alvast bedankt!
Groet,
Frank
Laatst gewijzigd door Tankie24 op 12 nov 2020 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kleine nuance. Microspline heb je bij 12v alleen nodig als je een 10T kransje wil. Als je genoegen neemt met een 11T kun je van SRAM en Sunrace ook 12v cassettes krijgen die op een gewone 10/11v body passen.Het wordt pas anders vanaf 12 speed
Dan heb je bij Shimano de micro spline body nodig.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier niet echt over na heb gedacht! In de reviews van de Sunrace crank is bedoeld las ik dat hij door veel mensen gebruikt was om van hun double/triple MTB een single te maken. In welk opzicht zou dit een probleem kunnen zijn qua uitlijning?
In principe is het middelste blad nu een 34T en zet ik er nu een 32T op, dus ik zou niet verwachten dat de ketting "te laag zit" en tegen de liggende achtervork gaat aanlopen.
Wat betreft de uitlijning van boven af gezie; Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat dit goed zou gaan. Ik neem aan dat de lengte van de trapas hierbij de juiste lengte moet hebben zodat het blad netjes in het midden uitkomt?
Als je van een middenblad 34T naar een 32T gaat dan zal er niets misgaan. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je nieuwe enkele voorblad op de plek van het middenblad moet komen. Ga het huidige triple crankstel 'uitkleden' of ga je een nieuwe, enkel crankstel gebruiken?
Een oneby crank heeft net als een triple crank een bepaalde kettinglijn. Indien die gelijk of bijna gelijk zijn, zal er geen probleem zijn. Ik rijd al ruim twee jaar onebytwelve met een Shimano crank met Octalink V2 trapas, met een Raceface NW kettingblad 34t op de middenpositie. Kettinglijn blijft dan gelijk (ca. 45mm). 38t zal niet passen. De Deore triple crank zal met een NW blad hetzelfde presteren en heeft met bcd van 104mm een courantere maat. (Sunrace 96mm).
edit: afgaande op de Sunrace website hebben veel cranks een vierkante aansluiting voor een JIS trapas. Dan kun je (binnen grenzen) zelf de gewenste kettinglijn bepalen.
Ik ben wel nieuwsgierig waar in Nederland of Duitsland die Sunrace cranks te koop zijn.
edit: afgaande op de Sunrace website hebben veel cranks een vierkante aansluiting voor een JIS trapas. Dan kun je (binnen grenzen) zelf de gewenste kettinglijn bepalen.
Ik ben wel nieuwsgierig waar in Nederland of Duitsland die Sunrace cranks te koop zijn.
De huidige crank die ik had was een simpel instapmodel van Shimano Tourney, waarbij alle crankbladen een geheel vormde met de crank. De huidige bracketas was inderdaad een vierkante JIS, waardoor ik uitkwam bij deze crank van SunRace. Hij is te vinden op Giga-Bikes.nl en internet-bikes, en erg gunstig geprijsd en bijbehorende narrow-wide tandbladen van sunrace zijn ook verkrijgbaar op die website (totaal prijs crank en stalen NW 32t = 36 euro). Hoe de kwaliteit, is gaan we merken, maar voor mijn eerste MTB leek mij dit voorals nog prima.
Wat betreft de uitlijning, ik heb het NW kettingblad aan de binnenrkant van de crank bevestigd en hiermee is hij netjes uitgelijnd en komt hij in midden van de achtercasette uit (de crank heeft ruimte voor 2 tandbladen, binnen en buiten). Ketting staat iets wat schuin op het grote tandblad, maar hij schakelt erg soepel.
Mochten meer mensen dit willen proberen, ik heb de volgende onderdelen besteld voor het ombouwen van een Cube Aim Pro (uit 2020) met 3x8 Tourney/Acera groep:
- Sunrace Crankstel (21,65 euro) --> giga-bikes.nl
- SunRace kettingblad staal BCD 96 (11,95 euro) --> giga-bikes.nl
- Shifter: Shimano m5100 Deore 11 sp (26.43 euro) --> bikec-components.de
- Casette & ketting: Shimano DEORE CN-HG601+CS-M5100 11-speed Wear and Tear Set 11-51 ( 73.20 euro) --> bike-discount.de
- Achterderailleur: Shimano DEORE RD-M5100 11-speed Rear Derailleur SGS (40.66 euro) --> bike-discount.de
Prijzen exclusief btw. In totaal met verzendkosten ongeveer 190 euro uitgegeven. Voor mij ideaal, daar alle instapmodellen op dit moment lange wachttijden hebben en je op deze manier een goedkoop instap model van vorig seizoen kan upgraden tot vergelijkbar niveau.
Bedankt voor alle hulp!
Wat betreft de uitlijning, ik heb het NW kettingblad aan de binnenrkant van de crank bevestigd en hiermee is hij netjes uitgelijnd en komt hij in midden van de achtercasette uit (de crank heeft ruimte voor 2 tandbladen, binnen en buiten). Ketting staat iets wat schuin op het grote tandblad, maar hij schakelt erg soepel.
Mochten meer mensen dit willen proberen, ik heb de volgende onderdelen besteld voor het ombouwen van een Cube Aim Pro (uit 2020) met 3x8 Tourney/Acera groep:
- Sunrace Crankstel (21,65 euro) --> giga-bikes.nl
- SunRace kettingblad staal BCD 96 (11,95 euro) --> giga-bikes.nl
- Shifter: Shimano m5100 Deore 11 sp (26.43 euro) --> bikec-components.de
- Casette & ketting: Shimano DEORE CN-HG601+CS-M5100 11-speed Wear and Tear Set 11-51 ( 73.20 euro) --> bike-discount.de
- Achterderailleur: Shimano DEORE RD-M5100 11-speed Rear Derailleur SGS (40.66 euro) --> bike-discount.de
Prijzen exclusief btw. In totaal met verzendkosten ongeveer 190 euro uitgegeven. Voor mij ideaal, daar alle instapmodellen op dit moment lange wachttijden hebben en je op deze manier een goedkoop instap model van vorig seizoen kan upgraden tot vergelijkbar niveau.
Bedankt voor alle hulp!
Mooi en nauwkeurig overzicht en leerzaam!
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 feb 2017 17:58
Kun je ook vertellen of het ombouwen is gelukt, waar je tegen aan bent gelopen en wellicht een foto van het eindresultaat?