Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 jan 2021 19:33

Joseba schreef: 14 jan 2021 18:46 omdat ik in een positie verkeer waar ik amper geraakt word door maatregelen.
RVV schreef: 14 jan 2021 19:09 Goh
An sich niet verbazingwekkend dat je dan minder last hebt inderdaad. Je kan je ook afvragen hoe het komt dat ik in die positie verkeer en anderen niet. Hoop dat je het niet gooit op (on)geluk, toeval, pech, kan iedereen overkomen etc. Er liggen namelijk ook gewoon bewuste keuzes aan ten grondslag.

Keezx schreef: 14 jan 2021 19:21 De woorden wake up kwamen niet bij je op?
Doe ik ook elke ochtend nog, bijzonder prettig zelfs.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 jan 2021 19:42

NicoNB schreef: 14 jan 2021 18:58
hopjes schreef: 14 jan 2021 18:47 @53x11
Ik ben het vaak met je eens maar in deze ook wel met joseba. Het heeft echt weinig zin om je te druk te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.
“All that is necessary for evil to succeed is that good men do nothing.” Edmond Burke

Of een recentere variant uit de TV serie Boston Legal.
All it takes for evil to succeed is for good people to say “it's a business”
https://www.independent.co.uk/voices/to ... 10361.html

Maar het bekt natuurlijk wel lekker.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 jan 2021 19:44

Joseba schreef: 14 jan 2021 19:33
Joseba schreef: 14 jan 2021 18:46 omdat ik in een positie verkeer waar ik amper geraakt word door maatregelen.
RVV schreef: 14 jan 2021 19:09 Goh
An sich niet verbazingwekkend dat je dan minder last hebt inderdaad. Je kan je ook afvragen hoe het komt dat ik in die positie verkeer en anderen niet. Hoop dat je het niet gooit op (on)geluk, toeval, pech, kan iedereen overkomen etc. Er liggen namelijk ook gewoon bewuste keuzes aan ten grondslag.

Keezx schreef: 14 jan 2021 19:21 De woorden wake up kwamen niet bij je op?
Doe ik ook elke ochtend nog, bijzonder prettig zelfs.
Zoals vrienden ontmoeten?

Laat maar reageer maar niet.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 jan 2021 19:46

Er zijn zat mensen die veel meer geraakt worden dan ik, maar een combinatie van een zeer sterke drang naar autonomie, de zorgen voor de toekomst van mijn eigen kinderen en het feit dat ik er blijkbaar nogal sterke principes op na hou voor wat betreft vrijheid maakt dat ik me keer op keer op loop te naaien.
Ergens heb ik nog een soort ijdele hoop dat ik door het laten horen van een geïnformeerd tegengeluid in mijn omgeving (inclusief dit forum) nog een paar mensen extra aan het denken kan zetten.
Dat is wellicht ook wat naïef.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 jan 2021 19:49

Joseba schreef: 14 jan 2021 19:42
NicoNB schreef: 14 jan 2021 18:58
hopjes schreef: 14 jan 2021 18:47 @53x11
Ik ben het vaak met je eens maar in deze ook wel met joseba. Het heeft echt weinig zin om je te druk te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.
“All that is necessary for evil to succeed is that good men do nothing.” Edmond Burke

Of een recentere variant uit de TV serie Boston Legal.
All it takes for evil to succeed is for good people to say “it's a business”
https://www.independent.co.uk/voices/to ... 10361.html

Maar het bekt natuurlijk wel lekker.
Matige repliek om een punt te maken. De quote dient blijkbaar aan iemand anders toegeschreven te worden, de betekenis en lading is toch heel vergelijkbaar lijkt me.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 14 jan 2021 19:50

Joseba schreef: 14 jan 2021 18:51
daniel1975 schreef: 14 jan 2021 18:45 @joseba: de burger heeft plichten als je daar op doelt. Die kom ik ook grotendeels na. Dus dan wens ik ook dat mensen die structureel de regels met voeten treden worden aangepakt, niet de 90% die de regels best volgt.
Eens, maar hoe doe je dat? Want iedereen die ik spreek houd zich keurig aan de regels. En als ze het niet doen is er een "ja, maar", argument of is de regel überhaupt "onzinnig". Ook hier op dit forum. Wie zijn dan die mensen (en wat doen ze volgens jou) die er voor zorgen dat het hele volk de sjaak is?
Ik denk dat als mensen zich beter informeerden en sterker in hun schoenen zouden staan dat dan die regels wat minder snel overal doorheen gedrukt worden. Vandaar dat het zo enorm belangrijk is dat dingen benoemd worden en de juiste cijfers naar buiten komen.

Als men meer buiten was blijven sporten en bewegen, men niet gelijk overal vanaf 1 dec mondkapjes op had gehad, niet zo in een wij-goed en zij-fout hokjes waren gaan zitten, meer weerstand tegen al die nieuwe regels.... dan was er meer discussie ontstaan en minder snel ook om een avondklok gevraagd. Ik pleit zeer zeker niet voor een opstand, maar ik vind het ook nogal naïef om zomaar alle regels te accepteren. Let eens op hoe snel nu ineens bepaalde zaken mogelijk gemaakt worden, geld vrij gemaakt kan worden, wetten veranderd. Iets waar je niet achter staat, dat kun je slaafs volgen of zoveel mogelijk omzeilen. Ga de discussie aan, het is dan wel zaak dat je naar buiten toe goed je weerwoord kunt geven anders kom je nogal stompzinnig over.

Het beleid zwabbert aan alle kanten, dat zie je overal aan... Ik denk niet dat het corona probleem alleen maar ligt aan de mensen die zich niet aan de regels houden. Het probleem zou simpel zijn als de overtreders van de corona regels alleen maar domme, naïeve, eigenwijze, egoïstische mensen zijn. Volgens mij is dat niet het geval.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jan 2021 19:54

Joseba schreef: 14 jan 2021 19:33
Joseba schreef: 14 jan 2021 18:46 omdat ik in een positie verkeer waar ik amper geraakt word door maatregelen.
RVV schreef: 14 jan 2021 19:09 Goh
An sich niet verbazingwekkend dat je dan minder last hebt inderdaad. Je kan je ook afvragen hoe het komt dat ik in die positie verkeer en anderen niet. Hoop dat je het niet gooit op (on)geluk, toeval, pech, kan iedereen overkomen etc. Er liggen namelijk ook gewoon bewuste keuzes aan ten grondslag.

Keezx schreef: 14 jan 2021 19:21 De woorden wake up kwamen niet bij je op?
Doe ik ook elke ochtend nog, bijzonder prettig zelfs.
Bewuste keuzes waarvan een deel per toeval goed zijn uitgepakt ;)

Er zijn genoeg mensen die voor 2020 bewuste keuzes hadden gemaakt die zonder corona prima hadden uitgepakt maar nu met een flinke schuld zitten.

Hier in een klein dorpje in Limburg met voldoende en zeker inkomen raakt 99% van de problemen in de wereld mij niet. Dat lijkt mij geen vrijbrief om overal maar onverschillig over te worden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 jan 2021 20:09

Ernie C. schreef: 14 jan 2021 19:54 Bewuste keuzes waarvan een deel per toeval goed zijn uitgepakt ;)

Er zijn genoeg mensen die voor 2020 bewuste keuzes hadden gemaakt die zonder corona prima hadden uitgepakt maar nu met een flinke schuld zitten.

Hier in een klein dorpje in Limburg met voldoende en zeker inkomen raakt 99% van de problemen in de wereld mij niet. Dat lijkt mij geen vrijbrief om overal maar onverschillig over te worden.
Zeker mee eens, ben ook helemaal niet van "succes is een keuze". En onverschillig word ik ook zeker niet.

Maar er zijn ook een heleboel mensen die voor 2020 bewuste keuzes hebben gemaakt die ook zonder corona een bijzonder groot risico in zich droegen slecht af te lopen of weinig tegenslag konden verdragen. Maar die het nu wel hebben over "karma".
Daar heb ik iets minder compassie mee als dat mag.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 jan 2021 20:12

En kunnen we kappen met die kinderachtige kleurtjes? Quote dan alleen het deel waar je op wil reageren?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 jan 2021 20:23

hopjes schreef: 14 jan 2021 19:50 Het beleid zwabbert aan alle kanten, dat zie je overal aan... Ik denk niet dat het corona probleem alleen maar ligt aan de mensen die zich niet aan de regels houden. Het probleem zou simpel zijn als de overtreders van de corona regels alleen maar domme, naïeve, eigenwijze, egoïstische mensen zijn. Volgens mij is dat niet het geval.
Een goede nuancering op mijn wat boude stelling dat de "overtreders" ons voor een deel in deze situatie hebben gebracht.
Ik overtreed ook wel eens een regeltje of verzoekje links en rechts; 1 persoon teveel met kerst, met sommige collega's gewoon samen in 1 auto, ik ga gewoon in een andere regio mountainbiken en sta buiten zonder twijfel met een groepje mensen te praten.
Maar altijd wel met een gedachte en een afweging: is dit verantwoord (door bijv in de buitenlucht te staan), kan ik de andere persoon ook vertrouwen in deze case, etc.
En wat ik van jou lees sta je er precies hetzelfde in. Met gezond verstand kan er best veel. Ik heb prive 1 ziek persoon op bezoek gehad (40 uur voor zijn eerste klachten), toen hebben wij ook even een paar dagen alles gecancelled tot we na dag 5 een negatieve test hadden.

Waar ik meer op doelde zijn de oelewappers die zo nodig op zaterdagmiddag moeten shoppen (of soms alleen maar door de winkelstraat slenteren), die feestjes organiseren hutjemutje op elkaar, de groep van 6-7 ouwetjes die ik zondag op de Posbank uit 2 autos zag stappen voor een wandeling.
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 jan 2021 20:49

Joseba schreef: 14 jan 2021 20:12 En kunnen we kappen met die kinderachtige kleurtjes? Quote dan alleen het deel waar je op wil reageren?
Owh dat was helemaal niet kinderachtig bedoeld. Is er dan een regel waarop het moet of niet mag? Want dit is niet gedaan om irritatie op te roepen.

Voor wat betreft compassie van jouw kant.. wel of niet is voor mij niets waard.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 jan 2021 21:04

Corona paradox....

Iedereen die zich keurig aan de regels heeft gehouden en corona heeft opgelopen heeft zich niet aan de regels gehouden.

En dit zie je gewoon elke dag om je heen. Ook in dit topic.. de mond vol hebben van regels maar ondertussen het zelf niet zo nauw nemen met de regels. De regels worden vooral ingevuld zoals deze het beste uitkomen.

Gesloten