Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
18 jan 2021 19:10
havana schreef: ↑18 jan 2021 17:03
Ook in NL zie je een shift richting een mobiliteitsvergoeding i.p.v. een leaseauto.
.........
In België, als het van Groen afhangt zijn de dagen van de firma wagen geteld en komt er een belastinghervorming voor in de plaats.
Groen gaat dan even voorbij, voor wie er een heeft, dat de firmawagen een deel van het loon is.
https://www.youtube.com/watch?v=qMuIa72M7ro
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28019
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
18 jan 2021 19:14
Hoeveel bijtelling betalen jullie in België?
In NL ben je zo een paar honderd euro netto kwijt als je je lease Golfje privé wil rijden.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
18 jan 2021 19:19
Mijn schoonzoon betaald voor een Peugeot 508 diesel aut iets meer dan 100 Euro/maand van zijn netto loon.
All-in, inclusief tankkaart en onbeperkte km's.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28019
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
18 jan 2021 19:21
Dat is echt 4x zo weinig als in NL
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
18 jan 2021 19:41
Die Peugeot diesel zou vanaf dit jaar wel fors (+25%) duurder worden.
Daarentegen een Skoda Octavia Break hybride (cataloguswaarde zonder korting ongeveer 43000 Euro) zou nu op
123,93 Euro netto komen. Al heb ik daar van hem nog geen bevestiging van gekregen.
Fiscale gegevens
VAA : 123,93 € / maand (1.487,12 € / jaar)
Speciale werkgeversbijdrage sociale zekerheid (CO2 bijdrage) :27,54 € / maand (330,48 € / jaar)
Fiscale aftrekbaarheid : 100 %
Edit, bedragen aangepast.
Laatst gewijzigd door
Lcsmet op 19 jan 2021 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
hayes
hayes
18 jan 2021 20:01
Lcsmet schreef: ↑18 jan 2021 19:10
havana schreef: ↑18 jan 2021 17:03
Ook in NL zie je een shift richting een mobiliteitsvergoeding i.p.v. een leaseauto.
.........
In België, als het van Groen afhangt zijn de dagen van de firma wagen geteld en komt er een belastinghervorming voor in de plaats.
Groen gaat dan even voorbij, voor wie er een heeft, dat de firmawagen een deel van het loon is.
https://www.youtube.com/watch?v=qMuIa72M7ro
De vraag is natuurlijk waarom de staat een deel van het loon van een werknemer moet mee betalen/subsidiëren? Waarom wordt van mijn loon dan geen deel vrijgesteld voor de werkgever?
En neen, ik ben niet jaloers, want dat is dan altijd het eerste argument.
Waarom auto's subsidiëren in een land dat al zowat hét file-land van Europa is?
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
18 jan 2021 20:08
Lcsmet schreef: ↑18 jan 2021 19:41
Die Peugeot diesel zou vanaf dit jaar wel fors (+25%) duurder worden.
Daarentegen een Skoda Octavia Break hybride (cataloguswaarde zonder korting ongeveer 42000 Euro) zou nu op ongeveer 78 Euro netto komen. Al heb ik daar van hem nog geen bevestiging van gekregen.
Als dit echt zo is hoef je niet naar Monaco als zijnde belastingparadijs
Bij ons is het voor een brandstofauto gewoon 22% van de cataloguswaarde die bij je inkomstenbelasting wordt opgeteld.
Dus versimpeld weergegeven:
Auto van 40K x 22% = €8.800 wat fictief bovenop je jaarsalaris wordt geteld.
Dat valt allemaal in de hoogste belastingschijf van 49.5%.
Dus 8.800 x 0,495 / 12 = €363,- netto per maand wat die auto van 40k je dus kost.
In de meeste gevallen is dat wel inclusief brandstof en heb je dus verder nul kosten zelf.
Less is bore
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
18 jan 2021 20:15
En dan is de Nederlandse cataloguswaarde van een andere grootorde dan in België dankzij de BPM.
Maar goed zo heeft België op papier één van de hoogste belastingtarieven, maar verschil het onder de streep niet zoveel als je in eerste instantie zou denken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
18 jan 2021 20:27
amclassic-fan schreef: ↑18 jan 2021 20:15
..........Maar goed zo heeft België op papier één van de hoogste belastingtarieven, maar verschil het onder de streep niet zoveel als je in eerste instantie zou denken.
Ik heb geen zogenoemde firmawagen en samen met mij zijn er vele anderen die wel effectief een van de hoogste belastingtarieven van de wereld betalen.
En als je dan ziet wat we daar maar voor terugkrijgen, 6 parlementen en een heel pak politici.
In theorie zou België zeven parlementen en zeven regeringen moeten tellen: 3 gemeenschappen + 3 gewesten + 1 federale overheid = 7 parlementen en regeringen.
Toch hebben we ‘maar’ zes parlementen en zes regeringen
Bron:
Vlaams parlement
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
18 jan 2021 20:45
Lcsmet schreef: ↑18 jan 2021 19:41
Edit, bedragen aangepast.
Laatst gewijzigd door
Lcsmet op 19 jan 2021 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
raven14
- Forum-lid
- Berichten: 3590
- Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25
raven14
18 jan 2021 21:21
Lcsmet schreef: ↑18 jan 2021 19:10
In België, als het van Groen afhangt zijn de dagen van de firma wagen geteld en komt er een belastinghervorming voor in de plaats.
Groen gaat dan even voorbij, voor wie er een heeft, dat de firmawagen een deel van het loon is.
https://www.youtube.com/watch?v=qMuIa72M7ro
Dat is dan ook naar de geest niet waarvoor bedrijfswagens bedoeld zijn.
Ik ben zeker geen groene jongen maar een inkomstenbelastingsvereenvoudiging (met daarbij een verlaging van de marginale aanslagvoeten) dringt zich in ons land echt wel op. Maar vanaf er over het afnemen van bepaalde voordeeltjes wordt gesproken zet quasi heel conservatief België zijn voeten in het zand, zelfs al is dat een onderdeel van een gebalanceerd voorstel.
Wie hier met gezond verstand de situatie bekijkt, beseft dat de salariswagen een kwalijk gevolg is van de zoektocht naar het verlagen van de reële belastingsdruk. Men zou dat veel beter rechtstreeks in de marginale aanslagvoeten en het bepalen van de schijven (nu valt vanaf 40k alles in de hoogste schijf van 50%) voor iedereen doorvoeren, en dan tegelijk al dat gerommel in de marge om de druk toch draaglijk te houden, afschaffen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
18 jan 2021 23:01
Ik zou het cht geen gerommel in de marge willen noemen.
Hoe ga je voor iemand met een firmawagen dit compenseren in zijn belastingen?
Het voorstel van groen is om de firmawagen af te schaffen en dat voordeel te verdelen onder iedereen.
Dit is gewoon communisme.
Niets meer maar zeker niets minder.
I know myself like no one else
Nothing to defend