DT Swiss 350 ratchet probleem
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28 mar 2021 16:55
Beste medefietsers,
Ik heb een week geleden een Dt Swiss pr1600 achterwiel met 350 naaf gekocht.
Dit ter vervanging van mijn Campagnolo Calima achterwiel.
De ratchet beviel me op het eerste moment en greep goed aan maar als ik op redelijk ruwe kasseien reed sloeg de ratchet een paar keer over. Ik ben zeker dat het niet mijn ketting en tandwielen zijn dus moet het wel de ratchet zijn.
Als ik erover nadenk denk ik dat het aan de veren ligt die door de trillingen even terugschieten waardoor de ratchets overslaan. Dus volgens mij zijn de veren niet sterk genoeg of ben ik fout?
Zijn er hier sterkere veren voor verkrijgbaar of een andere oplossing?
Anders zou ik ze retourneren als dat mogelijk is en misschien kijken voor de 370 naaf dit wel met een 3 pawl body. Zou de afdichting dan wel nog hetzelfde zijn als de 350?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een week geleden een Dt Swiss pr1600 achterwiel met 350 naaf gekocht.
Dit ter vervanging van mijn Campagnolo Calima achterwiel.
De ratchet beviel me op het eerste moment en greep goed aan maar als ik op redelijk ruwe kasseien reed sloeg de ratchet een paar keer over. Ik ben zeker dat het niet mijn ketting en tandwielen zijn dus moet het wel de ratchet zijn.
Als ik erover nadenk denk ik dat het aan de veren ligt die door de trillingen even terugschieten waardoor de ratchets overslaan. Dus volgens mij zijn de veren niet sterk genoeg of ben ik fout?
Zijn er hier sterkere veren voor verkrijgbaar of een andere oplossing?
Anders zou ik ze retourneren als dat mogelijk is en misschien kijken voor de 370 naaf dit wel met een 3 pawl body. Zou de afdichting dan wel nog hetzelfde zijn als de 350?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Standaard 18 tands of ribbels dus redelijk vrije slag.Ik rij met 36 en dus kleinere vrije slag 54 is ook nog mogelijk maar dan heb je hele dunne spiebaantjes dus sneller slijten en overslaan.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Nog nooit meegemaakt, ik heb DT Swiss 350 en 240 achternaven. Als het een tweedehandswiel is zou ik durven opperen dat het vet in de ratchet verdroogd kan zijn. Dit kan je zelf snel nakijken: einddop eraf en cassettebody van de naaf trekken, geen gereedschap nodig (zie https://www.youtube.com/watch?v=RbAmWqcamXw ). Maar ik gok op een ketting en cassette probleem: nieuwe cassette wegens overschakeling naar Shimano hub en toch oude ketting blijven gebruiken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28 mar 2021 16:55
Mijn ketting en cassette zijn nog niet versleten en zijn perfect afgesteld. Met mijn vorig wiel nooit last van gehad op de kasseien. Mijn wiel is nieuw gekocht bij Mantel.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat heb je gedaan bij het wisselen?Andrescycling schreef: ↑08 nov 2021 13:34 Mijn ketting en cassette zijn nog niet versleten en zijn perfect afgesteld. Met mijn vorig wiel nooit last van gehad op de kasseien. Mijn wiel is nieuw gekocht bij Mantel.
Kun je hier stap voor stap toelichten; dus van het uithalen van het oude wiel tot het nieuwe wiel vastzetten?
Wellicht dat het iets simpels is wat je misschien over het hoofd ziet.
Less is bore
Laatst een bericht hier voorbij gekomen met een vergelijkbaar probleem (los van de kasseien). Uiteindelijk zijn de ratchet veren vervangen door de fietsenmaker. Geen idee of dit het probleem opgelost heeft, je moet even zoeken naar het topic en de TS een bericht sturen.
Topic was van een paar weken terug
Topic was van een paar weken terug
Als het een nieuw wiel, dezelfde cassette en ketting is dan gok ik op een afstelprobleem bij de derailleur. Tov je oude wiel is de positie van de cassette misschien iets meer naar links of rechts, dus derailleur bijregelen.
Een veer verkeerd zoals marsman zegt zou kunnen maar dan heb je daar wel vaker last. 't Is wel snel vastgesteld, dus even de moeite doen om de naaf open te doen.
Ik rij echt veel offroad met die naven en nog nooit zijn ze overgesprongen. Meer nog, door de constructie van de ratchet zijn ze juist minder gevoelig voor op- en neergaande trillingen dan hubs met pallen. Dus overstappen op een 370-naaf lijkt me zeker geen verbetering.
@DOOR: ging dat niet over een nieuwe 240 EXP naaf? Daar is een terugroepactie voor geweest.
Een veer verkeerd zoals marsman zegt zou kunnen maar dan heb je daar wel vaker last. 't Is wel snel vastgesteld, dus even de moeite doen om de naaf open te doen.
Ik rij echt veel offroad met die naven en nog nooit zijn ze overgesprongen. Meer nog, door de constructie van de ratchet zijn ze juist minder gevoelig voor op- en neergaande trillingen dan hubs met pallen. Dus overstappen op een 370-naaf lijkt me zeker geen verbetering.
@DOOR: ging dat niet over een nieuwe 240 EXP naaf? Daar is een terugroepactie voor geweest.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28 mar 2021 16:55
Ik heb eerst mijn buiten en binnenband gewisseld. Daarna heb ik een spacer op de body geplaatst want het is een 10 speed cassette, Vervolgens heb ik mijn cassette verwisseld en ten slotte de quick release vastgezet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28 mar 2021 16:55
Dit bleek niet nodig te zijn, ik zal het vanavond nog eens controleren.