Canyon
Nou, dat helpt ook niet echt deze reacties.
Mijn 4,5 maand geleden bestelde fiets is er nog steeds niet en de levertijd is simpelweg onbekend.
Daar baal ik zo van dat ik overweeg een Canyon te kopen en dan komen jullie ineens eensgezind met de opmerking dat electronisch schakelen zo goed is. Een boterham minder eet ik er niet om maar het is wel 1.000 euro duurder dan mijn bestelde cube. Ik had gehoopt op een rationele nee maar jullie komen met een rationele ja.
Dat brengt me toch wel aan het twijfelen..
Mijn 4,5 maand geleden bestelde fiets is er nog steeds niet en de levertijd is simpelweg onbekend.
Daar baal ik zo van dat ik overweeg een Canyon te kopen en dan komen jullie ineens eensgezind met de opmerking dat electronisch schakelen zo goed is. Een boterham minder eet ik er niet om maar het is wel 1.000 euro duurder dan mijn bestelde cube. Ik had gehoopt op een rationele nee maar jullie komen met een rationele ja.
Dat brengt me toch wel aan het twijfelen..
Hoe staat het met de kwaliteit/werking tussen Rival AXS Etap groep en Mechanisch Ultegra?
Rival is toch de instap groep van SRAM (heb ik verder geen ervaring mee). Voor €500 meer t.o.v. de Rival heb je een Ultegra Di2 12spd.
De volgende vraag is dus of het de €500 meerprijs waard is om de Ultegra Di2 te kiezen ipv Rival AXS Etap?
Rival is toch de instap groep van SRAM (heb ik verder geen ervaring mee). Voor €500 meer t.o.v. de Rival heb je een Ultegra Di2 12spd.
De volgende vraag is dus of het de €500 meerprijs waard is om de Ultegra Di2 te kiezen ipv Rival AXS Etap?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
+1 voor het electronisch schakelen. Op mijn intussen 11 jaar oude Bianchi een nieuwe groep met Di2 laten installeren dik 2 jaar geleden. Vorig jaar dan een Canyon Grail met Di2 gekocht. Zou het zo opnieuw doen, ondanks de meerkost.
Dank allemaal voor de feedback. Die Ultegra Di2 vind ik dan wel weer erg prijzig. Dan praat je over 1200 euro plus tov een mechanische groepset. Nieuwe fiets is ook nog afhankelijk van een eventuele werkbonus en beschikbaarheid van fietsen. Ik heb vorig jaar redelijk groot onderhoud gepleegd aan mijn Giant TCR (cassette, voorblad, remblokken, ketting, balhoofdlager, stuurlint, banden, derailleur), dus die moet het sowieso nog wel een jaar redden in uiterste nood 

Ik denk dat je rekening moet houden met het feit dat er geen fietsen meer geleverd worden met mechanisch Ultegra 8000. Hier en daar heeft Canyon nog een incourante maat met die groep op voorraad, maar verder zullen de betaalbare fietsen met mechanisch 105 geleverd gaan worden. De rest wordt Di2 dan wel etap oid met dito prijskaartje.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

bakboord1 schreef: ↑07 mar 2022 12:54 Nou, dat helpt ook niet echt deze reacties.
Mijn 4,5 maand geleden bestelde fiets is er nog steeds niet en de levertijd is simpelweg onbekend.
Daar baal ik zo van dat ik overweeg een Canyon te kopen en dan komen jullie ineens eensgezind met de opmerking dat electronisch schakelen zo goed is. Een boterham minder eet ik er niet om maar het is wel 1.000 euro duurder dan mijn bestelde cube. Ik had gehoopt op een rationele nee maar jullie komen met een rationele ja.
Dat brengt me toch wel aan het twijfelen..
Ik kan je best een rationele nee geven hoor
En heeft het geholpen
Ik rijd al sinds 2012 met Di2, eerst met de Ultegra 6770, en nu met Dura Ace Di2 (een mix van 9070 en 9150).
Op mijn andere fietsen heb ik mechanische groepen: 105 7000 op de een, Dura Ace 9000 op de ander. Eerlijk gezegd vind ik dat het maar heel, heel weinig uitmaakt, ongeacht of je wedstrijden rijdt of een KOM-jager bent.
In beide gevallen was het een kwestie van goed afstellen en daarna nooit meer naar omkijken. Mechanisch vond ik gemakkelijker af te stellen dan Di2, en ik heb er ook minder kuren en storingen mee gehad. De verhalen over nooit meer terug willen gaan als je eenmaal 'om' bent kan ik niet beamen. Ik wissel vaak tussen mijn fietsen, en ik gebruik ze allemaal even graag. Het schakelen is daar geen factor in, en ik schakel veel.
Voor mij zijn een solide carbon frame (in sommige gevallen aluminium), een passend zadel en stuur, en de rijkwaliteiten van de wielset en banden de factoren die er toe doen. Niets daarvan hoeft duur te zijn. Een goede passing is het enige wat je nodig hebt om je kracht en talent over te brengen op het asfalt. Al het andere is leuk maar onnodig.
Dus nee, die Rival is het niet waard. Niet voor het rijplezier en ook niet voor de prestaties. Maar het is wel gewoon leuk om te hebben als je van techniek houdt. Daarom heb ik niet alleen fietsen met Shimano 105, maar ook Dura Ace. Omdat het mooi is, niet omdat het beter werkt of omdat ik er harder mee ga.
Op mijn andere fietsen heb ik mechanische groepen: 105 7000 op de een, Dura Ace 9000 op de ander. Eerlijk gezegd vind ik dat het maar heel, heel weinig uitmaakt, ongeacht of je wedstrijden rijdt of een KOM-jager bent.
In beide gevallen was het een kwestie van goed afstellen en daarna nooit meer naar omkijken. Mechanisch vond ik gemakkelijker af te stellen dan Di2, en ik heb er ook minder kuren en storingen mee gehad. De verhalen over nooit meer terug willen gaan als je eenmaal 'om' bent kan ik niet beamen. Ik wissel vaak tussen mijn fietsen, en ik gebruik ze allemaal even graag. Het schakelen is daar geen factor in, en ik schakel veel.
Voor mij zijn een solide carbon frame (in sommige gevallen aluminium), een passend zadel en stuur, en de rijkwaliteiten van de wielset en banden de factoren die er toe doen. Niets daarvan hoeft duur te zijn. Een goede passing is het enige wat je nodig hebt om je kracht en talent over te brengen op het asfalt. Al het andere is leuk maar onnodig.
Dus nee, die Rival is het niet waard. Niet voor het rijplezier en ook niet voor de prestaties. Maar het is wel gewoon leuk om te hebben als je van techniek houdt. Daarom heb ik niet alleen fietsen met Shimano 105, maar ook Dura Ace. Omdat het mooi is, niet omdat het beter werkt of omdat ik er harder mee ga.
Na deze reactie kan dit discussiepunt gesloten worden, spijker op zijn kop.alex2b2 schreef: ↑07 mar 2022 22:57 Ik rijd al sinds 2012 met Di2, eerst met de Ultegra 6770, en nu met Dura Ace Di2 (een mix van 9070 en 9150).
Op mijn andere fietsen heb ik mechanische groepen: 105 7000 op de een, Dura Ace 9000 op de ander. Eerlijk gezegd vind ik dat het maar heel, heel weinig uitmaakt, ongeacht of je wedstrijden rijdt of een KOM-jager bent.
In beide gevallen was het een kwestie van goed afstellen en daarna nooit meer naar omkijken. Mechanisch vond ik gemakkelijker af te stellen dan Di2, en ik heb er ook minder kuren en storingen mee gehad. De verhalen over nooit meer terug willen gaan als je eenmaal 'om' bent kan ik niet beamen. Ik wissel vaak tussen mijn fietsen, en ik gebruik ze allemaal even graag. Het schakelen is daar geen factor in, en ik schakel veel.
Voor mij zijn een solide carbon frame (in sommige gevallen aluminium), een passend zadel en stuur, en de rijkwaliteiten van de wielset en banden de factoren die er toe doen. Niets daarvan hoeft duur te zijn. Een goede passing is het enige wat je nodig hebt om je kracht en talent over te brengen op het asfalt. Al het andere is leuk maar onnodig.
Dus nee, die Rival is het niet waard. Niet voor het rijplezier en ook niet voor de prestaties. Maar het is wel gewoon leuk om te hebben als je van techniek houdt. Daarom heb ik niet alleen fietsen met Shimano 105, maar ook Dura Ace. Omdat het mooi is, niet omdat het beter werkt of omdat ik er harder mee ga.
In de basis is alles meer dan mechanisch 105 emotie wat je koopt. Je gaat er niet sneller van, maar het geeft je wel een goed gevoel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24 dec 2020 10:55
Helemaal eens met bovenstaande, maar is dit niet met alles in het leven?
We kunnen ook lopen i.p.v. de auto pakken of als we dan toch een auto hebben, een zonder airco, radio, stoelverwarming en weet ik het.
Er kan ook nog steeds gebeld worden met een Nokia 3310 en zonder Garmin navigatie op de fiets worden rondgereden. Het zijn allemaal opties.....
Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt op mijn nieuwe Aeroad met Etap en was gewoon top.
Heb ik het nodig t.o.v. mijn oude fiets met ultegra mechanisch? Niet direct, maar toch ben ik er ontzettend blij mee. Wellicht is het emotie maar zoals wordt aangegeven geeft het wel een goed gevoel.
We kunnen alles relativeren en wegwuiven, maar uiteindelijk is het belangrijkste; kun je het betalen en wil je het? Gewoon doen
.
We kunnen ook lopen i.p.v. de auto pakken of als we dan toch een auto hebben, een zonder airco, radio, stoelverwarming en weet ik het.
Er kan ook nog steeds gebeld worden met een Nokia 3310 en zonder Garmin navigatie op de fiets worden rondgereden. Het zijn allemaal opties.....
Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt op mijn nieuwe Aeroad met Etap en was gewoon top.
Heb ik het nodig t.o.v. mijn oude fiets met ultegra mechanisch? Niet direct, maar toch ben ik er ontzettend blij mee. Wellicht is het emotie maar zoals wordt aangegeven geeft het wel een goed gevoel.
We kunnen alles relativeren en wegwuiven, maar uiteindelijk is het belangrijkste; kun je het betalen en wil je het? Gewoon doen

Nee, wegwuiven doen we ook zeker niet. Maar de vraag was of de kwaliteit / werking van 105 / Rival beter was dan een duurdere groep. Dat antwoord is duidelijk nee.
Dat het een beter gevoel geeft (inderdaad is bijna alles wat wij doen en kopen emotie), dat moet ieder voor zich bepalen. Helaas ben ik zelf ook gevoelig om dingen uit emotie te kopen
Dat het een beter gevoel geeft (inderdaad is bijna alles wat wij doen en kopen emotie), dat moet ieder voor zich bepalen. Helaas ben ik zelf ook gevoelig om dingen uit emotie te kopen
