Garantie na prive overname
Volgens consuwijzer.nl :
Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.
Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.
Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.
Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
In België is het eenvoudig; 2 jaar garantie. En overdraagbaar naar iemand die het 2dehands koopt... je hebt wel de factuur nodig.
Eventueel de handelaar er toch maar even (vriendelijk ) op wijzen.
Ivm het zipp wiel, volgens mij is dat wel geen garantiegeval.
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... dsgoederen (misschien moet je betalend lid zijn voor deze link).
...
Eventueel de handelaar er toch maar even (vriendelijk ) op wijzen.
Ivm het zipp wiel, volgens mij is dat wel geen garantiegeval.
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... dsgoederen (misschien moet je betalend lid zijn voor deze link).
...
logo
Dossier
Als je aankoop nog onder garantie is …
Wat met de wettelijke garantie na een aankoop bij een verkoper van tweedehandsgoederen?
12 juli 2022
garantie
Voor de wettelijke garantie na de aankoop van een tweedehandsproduct maakt het een verschil uit of je bij een professionele verkoper kocht of bij een particulier.
Wat met de wettelijke garantie na een aankoop bij een verkoper van tweedehandsgoederen?
Als je je tot een professionele verkoper van tweedehandsgoederen hebt gewend, dus bijvoorbeeld een tweedehandswinkel of een verdeler van tweedehandsauto's, kun je wel degelijk een beroep doen op de wettelijke garantie.
Ook handelszaken met "refurbished” toestellen vallen onder die noemer. In dat geval worden de toestellen niet verkocht in de staat waarin ze zijn zoals dat bij tweedehands het geval is, maar nadat ze werden nagekeken en zo nodig hersteld.
Voor tweedehandsgoederen geldt wel een andere regel voor de garantietermijn. Die mag namelijk worden ingekort. Maar:
minder dan één jaar mag niet;
die kortere termijn is alleen van toepassing als hij duidelijk was aangegeven op het ogenblik dat je het product kocht, anders is het sowieso twee jaar.
Dus stel dat de verkoper beweert dat hij je een garantie "aanbiedt" van twee maanden, dan is dit illegaal en is hij automatisch verplicht om je twee jaar garantie te geven.
Wat daarentegen wel hetzelfde is als na de aankoop van een nieuw product, is dat het moment waarop het probleem opduikt, een verschil uitmaakt voor aankopen die dateren van vóór 1/6/2022. Is dat binnen zes maanden na de aankoop, dan wordt niet van jou wordt verlangd dat je bewijst dat het probleem er bij de aankoop al was. Na die zes maanden moet je dat wel. Voor aankopen vanaf 1/6/2022 vervalt die beperking en moet je dat bewijs niet leveren.
Uiteraard geldt de wettelijke garantie alleen als het een gebrek betreft waarvan je bij aankoop niet op de hoogte was. En bij een tweedehandsproduct is het niet ondenkbaar dat je het met iets minder moet stellen dan bij een nieuw product. Dus als er bij de aankoop van een document is opgesteld waarin bepaalde gebreken werden vermeld, dan kun je daar achteraf de garantie niet voor inroepen, je hebt indertijd immers met kennis van zaken gehandeld.
Geldt de garantie ook als je tweedehands kocht bij een particulier?
Na de aankoop van tweedehandsgoederen bij een particulier kun je in principe niet terugvallen op de wettelijke garantie. Daardoor liggen de zaken veel moeilijker als er iets mis met je aankoop.
Zo'n aankoop bij een particulier is ruimer dan je op het eerste gezicht zou kunnen denken:
een aankoop rechtstreeks bij een particulier;
een aankoop via bijvoorbeeld het platform van eBay;
een aankoop in een winkel met een systeem van opslag/verkoop zoals Troc omdat de professional dan alleen de rol van tussenpersoon speelt.
Welke rechten kun in dat geval laten gelden?
Als je bij de aankoop de initiële aankoopfactuur hebt gekregen en het product nog geen twee jaar oud is, beschik je over dezelfde rechten als de eerste eigenaar op de wettelijke garantie tegen de oorspronkelijke professionele verkoper.
Anders kun je eventueel terugvallen op de wettelijke bescherming bij verborgen gebreken. Maar om een volledige of gedeeltelijke terugbetaling te krijgen moet je kunnen aantonen – desnoods zelfs voor de rechtbank – dat dit gebrek er al was op het moment van de aankoop en dat een normaal gebruik hierdoor niet meer mogelijk is. Je zult bijvoorbeeld moeten aanvaarden dat een tweedehands aangekochte fiets krassen en zichtbare slijtage van de banden heeft, maar niet dat er een probleem is met de versnellingen. Wees daarom maar beter realistisch, in de praktijk is het erg moeilijk om dat recht af te dwingen, vooral als het gaat om een voorwerp van weinig waarde. Als de verkoper van goede wil is, kun je de zaak misschien wel in der minne regelen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16519
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Iedereen weet ondertussen wel hoe het wettelijk geregeld is.
Maar als de andere partij niet mee wil.
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.
Maar als de andere partij niet mee wil.
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik wist niet zeker hoe het geregeld was in Belgie vandaar ook mijn vraag.
Mijn zoektocht op internet liet het wel zien dat ik rechten had, maar omdat de FM volbleef houden dat ik dat niet had ging ik twijfelen.
Door de medeforummers nu ook wel tot de conclusie gekomen dat ik in mijn recht sta,
Inderdaad is gelijk hebben en krijgen een niet altijd hetzelfde.
Ik ga het nu eerst via Sram proberen. Na de prima service van Zipp (onderdeel van Sram) heb ik daar wel vertrouwen in.
Mijn zoektocht op internet liet het wel zien dat ik rechten had, maar omdat de FM volbleef houden dat ik dat niet had ging ik twijfelen.
Door de medeforummers nu ook wel tot de conclusie gekomen dat ik in mijn recht sta,
Inderdaad is gelijk hebben en krijgen een niet altijd hetzelfde.
Ik ga het nu eerst via Sram proberen. Na de prima service van Zipp (onderdeel van Sram) heb ik daar wel vertrouwen in.
Een andere optie is SRAM contact laten opnemen met de winkel; strikt genomen heeft de handelaar wel geen relatie met SRAM en enkel met het fietsmerk.
Maar in mijn ervaring lukt dat wel allemaal (ook die ervaring met Campa).
Maar in mijn ervaring lukt dat wel allemaal (ook die ervaring met Campa).
Veel fabrikanten hebben in hun overeenkomst met de verkopende partij(fietsenzaaak bijv) opgenomen dat garantie/service kwesties direct met de onderdelenleverancier (SRAM, Shimano, Fox) moeten worden gedaan.
Niet zijken maar reiden !
dat zou ook het geval zijn als het onderdeel naar een fietsenfabrikant ter beoordeling moet. Het scheelt stappen/tijd en onduidelijkheid in communicatie.
Niet zijken maar reiden !
Klopt; als je rechtstreeks met de fabrikant werkt moet die alleen een nieuw onderdeel opsturen. Bij een garantiegeval bij de fietsenwinkel hoop ik dat de winkel nog iets aan werkuren vergoed krijgt van de fietsfabrikant. Zo is het in de autosector. Alleen vrees ik wat voor die werkuren van je fietsenmaker...