Gaat inderdaad zeker niet verloren, maar is zoals gezegd heel duur. Als het verwarmingselement moet bijspringen, gebruik je 1 kWh stroom om 1 kWh warmte te maken. De warmtepomp maakt grof gezegd 3 kWh warmte voor 1 kWh elektricteit.wmc schreef: ↑13 sep 2022 09:52 Helemaal mee eens, goed isoleren is in elke situatie aan te raden, maar geen noodzakelijke vereiste om een warmtepomp te kunnen installeren. Dat gezegd hebbende, zal de hoeveelheid energie significant afnemen als je goed isoleert. Andersom gezien, een goed geisoleerd huis is niet noodzakelijk direct geschikt voor een warmtepomp. Vaak is het afgiftesysteem uitgelegd op hoge temperatuur verwarming, waardoor je met een warmtepomp en lage temperatuurverwarming dus niet genoeg warmte in de woning krijgt. TNO heeft een tijdje terug een rapport opgesteld, waar dit deels in beschreven staat https://repository.tno.nl/islandora/obj ... 7ea7d84092
Het experimenteren met de warm water cyclus moet ik nog mee spelen, ik heb ook nog geen grafiekjes gemaakt van het temperatuurverlies over tijd, daar ben ik wel benieuwd naar. De tijden die je noemt lijkt me echter ook wel voldoende voor ons.
De hoge temperaturen zijn inderaad minder efficient dan lage temperaturen, zeker met de backup verwarming aan (een weerstand). Mijn punt was echter dat het niet volledig verloren gaat, ookal is het minder efficient.
De temperatuur die de warmtepomp moet maken is echt cruciaal voor het rendement. Een warmtepomp installeren heeft eigenlijk geen zin indien je 'klassieke' radiatoren hebt hangen; Die radiatoren hebben water van 50 °C nodig om goed te kunnen warmen en dat is nefast voor het rendement van de warmtepomp. Er zijn dan 2 oplossingen:
- Vloerverwarming installeren. Met vloerverwarming kom je met water van 30°C-35 °C toe. Betekent in een bestaande woning echter veel breekwerk.
- Radiatoren vervangen door moderne vintilo convectoren. Die convectoren bevatten een ventilatorbank om de warmte-overdracht van de radiator fel te verbeteren, zodat hij ook kan werken op een veel lagere temperatuur.
Bijkomend voordeel dat soms wordt vergeten: Met een geschikte warmtepomp kan je in de zomer ook je huis koelen, wat in sommige gevallen het installeren van een airco overbodig maakt.