Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfremmen

a226183
Forum-lid

a226183 15 okt 2022 13:49

Ik heb een fiets met schijfremmen in Spanje ik verblijf daar meestal 2a3maanden daarna berg ik de fiets weg onder het bed.
Telkens ik terug kom na een maand of 2 en de fiets er vanonder haal heb ik geen druk meer ,om te remmen en kan ik deze tot tegen de stuurbocht aantrekken ,zonder remvermogen .
Doe ik iets verkeerd ? Mag ik deze fiets zo niet opbergen dus liggend
Iemand ervaring

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 15 okt 2022 14:06

Gewoon even goed ontluchten. Bij een fiets waarbij het systeem echt goed luchtvrij is maakt het geen k*dt uit hoe de fiets staat of ligt. Ik zet mijn gravelfiets ook regelmatig op de kop om schoon te maken, en systeem is perfect luchtvrij . Staat ie terug op z'n pootjes heb ik gewoon net zo veel druk op de remmen. Ook met mijn racer is dat zo.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

deoudegek
Forum-lid

deoudegek 15 okt 2022 15:26

Fiets licht op.de zijkant neem ik aan?
Door het gewicht van zuiger en remblokjes zakt het onderste zuigertje wat verder de remklauw in. Als je tussen schijf en remblok doorklikt moet je dat kunnen zien, er is licht tussen schijf en blok.
Oplossing? Als je de fiets onder het bed vandaan haalt, remhandel een paar keer achter elkaar iinknijpen.
Meestal heb je dan weer eenn hard e rem.
Werkt dit niet? Danremhandel inknijpen en een paar uur zo vast zetten.
Succes.
Ontluchten doe je pas als je lekkage hebt.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 15 okt 2022 16:48

deoudegek schreef: 15 okt 2022 15:26 Ontluchten doe je pas als je lekkage hebt.
Of als je systeem in eerste instantie niet goed ontlucht is, wat ook heel erg goed kan gebeuren.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 okt 2022 16:48

Mannen ook dit klopt weer niet ;-)

Een fietssysteem is geen gesloten systeem!
Iets wat dicht zit hoeft nog geen gesloten systeem te zijn.

Er zit een reservoir waar best lucht in mag zitten (en meestal ook zit na enige tijd)
Dat is de reden dat je een fiets niet ondersteboven moet zetten en dan de rem inknijpen, dan kan er dus wel lucht in komen.
Ik weet dat hier het gros nogsteeds denkt van niet, maar het is echt zo.

Pas met de rem ingeknepen is het een gesloten systeem.
Waarom denk je dat je een rem in sommige gevallen alleen goed kan onluchten met een van beid kanten gesloten.
Alleen zo kan je lucht op vervelende plaatsen eruit trekken, dit zie je ook in elk fimpje terugkeren.

Plaats reactie