Ervaring met staal
Tegen een goeie frontale crash is uiteindelijk geen enkele vork bestand Waarbij ik uit ervaring kan zeggen dat een stalen vork dan effectief fungeert als 'kreukelzone' terwijl een carbon vork eerder zal breken.
Poten die loskomen uit de kroon klinkt meer als een constructiefout en/of iets uit de 'old days'.
Bottom line is dat beide opties hun voor en nadelen hebben. Ik wilde hier vooral even de voordelen van staal benadrukken (zelfde argumenten als voor frames) aangezien die vaak wat onderbelicht blijven terwijl er wel onjuiste vooroordelen de ronde doen (oa mbt stijfheid en comfort).
Poten die loskomen uit de kroon klinkt meer als een constructiefout en/of iets uit de 'old days'.
Bottom line is dat beide opties hun voor en nadelen hebben. Ik wilde hier vooral even de voordelen van staal benadrukken (zelfde argumenten als voor frames) aangezien die vaak wat onderbelicht blijven terwijl er wel onjuiste vooroordelen de ronde doen (oa mbt stijfheid en comfort).
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Veel stalen frames zijn behoorlijk oversized tegenwoordig. Soms kom je er nog wel tegen die wat klassieker zijn en toch hun eigen touch hebben. David kirk bijvoorbeeld. En vrijwel altijd stalen vorken. Ik vind t wel wat hebben, maar t zou eerder iets voor erbij zijn. En zo veel losse pegels heb ik nu ook weer niet. Toevallig even twee fotos in wel een vrij grote maat beide.
en dit is bij hem oversized buismaat.
En dit is dan weer het andere uiterste met carbon vork. En tegelijkertijd ook gaaf.
en dit is bij hem oversized buismaat.
En dit is dan weer het andere uiterste met carbon vork. En tegelijkertijd ook gaaf.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb in het begin van mijn zoektocht heel wat frames overgeslagen omdat er geen carbon vork in zat. Ik vond stalen vork toch net wat te gedatteerd ogen.
Zat meer in de richting van diehard race zoals Standert, maar toen dit Genesis frame (tweedehands, maar nog niet opgebouwd geweest) op MP voorbij kwam was ik ineens verkocht (klassieke kleurschema). Daarnaast denk ik dat zo'n Standert racebak niet echt een staalbeleving geeft.
En nu met wat lagere wieltjes komt het (visueel) allemaal bij elkaar, ook die vork.
Prijs van het frame maakte de keuze ook redelijk eenvoudig (als probeersel).
Zat meer in de richting van diehard race zoals Standert, maar toen dit Genesis frame (tweedehands, maar nog niet opgebouwd geweest) op MP voorbij kwam was ik ineens verkocht (klassieke kleurschema). Daarnaast denk ik dat zo'n Standert racebak niet echt een staalbeleving geeft.
En nu met wat lagere wieltjes komt het (visueel) allemaal bij elkaar, ook die vork.
Prijs van het frame maakte de keuze ook redelijk eenvoudig (als probeersel).
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik heb er heel even aan gedacht om een columbus minimal te monteren in de Pinarello Radius, maar blij dat ik het niet gedaan heb.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Heb een paar maanden geleden een stalen gravelbike opgebouwd op basis van een Brothers Cycles Mehteh frame (Reynolds 725) met carbon fork. Zie https://www.brothercycles.com/builds/) Maartens Mehteh. Fiets weegt iets meer dan 9 kilo en is echt een genot om op te rijden . Eerste bikepack trips gemaakt en er zullen er veel volgen. In de winter ook in gebruik als woon werk fiets. Met mazzeltje frame maat S voor minder dan 1.000 euro kunnen scoren (nieuw). In mijn optiek is dit de ideale mix van een klasiek ogend onverwoestbaar frame en moderne onderdelen zoals electronisch schakelen, carbon zadelpen etc.
Hi Kopjethee, ik heb excact dezelfde Fairlight in de kleur Putty (grijs) voor het allerdaagse wegfiets gebeuren, inderdaad een prachtige fiets, waar echt heel goed is over nagedacht door de ontwerpers mbt tot gebruik diverse staalsoorten / diktes en bewerkingstechnieken. Zet deze fiets wellicht wel te koop binnekort ivm een beetje teveel N+1 projectjes (en andere geldverslindende hobbies), het is een maatje 54R, met Ultegra Di2, powermeter etc in een hele goede staat. Liefhebbers kunnen altijd even contact opnemen voor meer informatie.