Vandaag geklust aan de fiets
Gisteren en vandaag weer even aan mijn “nieuwe” racefiets geklust ook al fiets ik daar nu niet op. Nieuwe omdat ik de fiets al een half jaar heb maar nog niet helemaal klaar ben met de kleine personaliasaties en door een lelijke valpartij de laatste maanden maar 1 keer heb gefietst op deze fiets.
Vandaag is mijn Trek Émonda SL5 weer 117 gram lichter geworden door de montage van een carbon seatmast. Ik schrok wel een beetje dat mijn seatmast en de seatmastcap maar 3 cm overlappen. Dat vind ik echt weinig.
Helaas heeft de nieuwe zilveren boutjes terwijl de oude nog zwarte boutjes had. Het is een ander systeem dus ik kan de oude boutjes niet over zetten. Hetzelfde euvel heb ik bij mijn stuur. Daar zitten ook glanzende boutjes in een mat carbon stuur. Trek gebruikt zelf verder zwarte boutjes zoals bij de steekassen.
Na het vervangen van de seatmast, stuur en wielen is mijn fiets iets meer dan 750 gram lichter en daar gaat het bij blijven.
Een beetje trots ben ik wel op het afvijlen van een spacer.
Het carbonstuur dat ik op Ali had gekocht heeft een 1 graden andere hoek dan Trek heeft. Hierdoor drukte mijn stuur de aerospacers naar achter en was er aan de voorkant een kier van 2,5 millimeter. Los van het esthetische aspect wordt het balhoofd dan ook verkeerd belast.
De Trekdealer wilde me wel helpen met een extra spacer voor mijn projectje en gisteravond kon ik dus gaan prutsen.
De aerospacer is ongeveer 4 cm lang en heeft op 2,5cm een knik. Gewoon schuin afvijlen kan dus niet. De spacer is deelbaar, bestaat dus uit twee stukken en heeft nokjes om in elkaar te grijpen wat het ook nog ietsje lastiger maakt. Maar na drie kwartier mindful vijlen, passen en meten was het resultaat boven mijn verwachting.
De spacer zorgt er nu voor dat de spleet die er altijd is bij het balhoofd mooi gelijk is.
Sowieso voelde ik de gelukshormonen door mijn bloed stromen toen ik mijn fiets pakte en het aanpassen van de spacer gaf erg veel voldoening.
Vandaag is mijn Trek Émonda SL5 weer 117 gram lichter geworden door de montage van een carbon seatmast. Ik schrok wel een beetje dat mijn seatmast en de seatmastcap maar 3 cm overlappen. Dat vind ik echt weinig.
Helaas heeft de nieuwe zilveren boutjes terwijl de oude nog zwarte boutjes had. Het is een ander systeem dus ik kan de oude boutjes niet over zetten. Hetzelfde euvel heb ik bij mijn stuur. Daar zitten ook glanzende boutjes in een mat carbon stuur. Trek gebruikt zelf verder zwarte boutjes zoals bij de steekassen.
Na het vervangen van de seatmast, stuur en wielen is mijn fiets iets meer dan 750 gram lichter en daar gaat het bij blijven.
Een beetje trots ben ik wel op het afvijlen van een spacer.
Het carbonstuur dat ik op Ali had gekocht heeft een 1 graden andere hoek dan Trek heeft. Hierdoor drukte mijn stuur de aerospacers naar achter en was er aan de voorkant een kier van 2,5 millimeter. Los van het esthetische aspect wordt het balhoofd dan ook verkeerd belast.
De Trekdealer wilde me wel helpen met een extra spacer voor mijn projectje en gisteravond kon ik dus gaan prutsen.
De aerospacer is ongeveer 4 cm lang en heeft op 2,5cm een knik. Gewoon schuin afvijlen kan dus niet. De spacer is deelbaar, bestaat dus uit twee stukken en heeft nokjes om in elkaar te grijpen wat het ook nog ietsje lastiger maakt. Maar na drie kwartier mindful vijlen, passen en meten was het resultaat boven mijn verwachting.
De spacer zorgt er nu voor dat de spleet die er altijd is bij het balhoofd mooi gelijk is.
Sowieso voelde ik de gelukshormonen door mijn bloed stromen toen ik mijn fiets pakte en het aanpassen van de spacer gaf erg veel voldoening.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
3 Cm vind ik ook wel heel weinig.bakboord1 schreef: ↑17 dec 2022 13:34 .............. Ik schrok wel een beetje dat mijn seatmast en de seatmastcap maar 3 cm overlappen. Dat vind ik echt weinig.
............
De spacer zorgt er nu voor dat de spleet die er altijd is bij het balhoofd mooi gelijk is.
Sowieso voelde ik de gelukshormonen door mijn bloed stromen toen ik mijn fiets pakte en het aanpassen van de spacer gaf erg veel voldoening.
Misschien eens opzoeken wat je minimum moet hebben.
Als je fiets er dan perfect uitziet is alle moeite en zweet rap vergeten.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Thanks. Vanavond maar eens kijken of dit bij mij ook zo is.
Edit: mijn overlap was 4,2 cm en de streep zit op 4cm. Nog steeds erg weinig naar mijn gevoel maar blijkbaar genoeg.
Mijn zadel stond na montage van de nieuwe seatmast een halve cm hoger dus dat verschil komt er nog bij.
Edit: mijn overlap was 4,2 cm en de streep zit op 4cm. Nog steeds erg weinig naar mijn gevoel maar blijkbaar genoeg.
Mijn zadel stond na montage van de nieuwe seatmast een halve cm hoger dus dat verschil komt er nog bij.
Laatst gewijzigd door bakboord1 op 17 dec 2022 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Oa de vorkkroonring (crown race) op de 170mm Zeb gemonteerd. Tooltje daarvoor kost zo 60 euro. Nu blijkt dat een 50mm PVC buis EXACT de juiste binnendiameter heeft voor een 1.5" tapered vork. Voor 2 euro klaar dus
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Humm, fluitje van een cent als je de vorkkroonring met een dremel had ingezaagd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Humm, niet als er een seal op de ring zit die niet zonder te beschadigen te verwijderen is...
Overigens was ook dit een fluitje van een cent.
Overigens was ook dit een fluitje van een cent.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Taxc fiets afgemaakt.
Simpel 26inch MTB frame, wat spul erop wat ik over heb gehouden.
XX 10 speed groep. Shimano triple waar ik alleen de grootste twee bladen van gebruik.
Straks nog wat kabels en leidingen netjes leggen op de scalpel en de lockouts afstellen.
Jammer dat ik hem straks niet even kan testen, ook al is het maar in de straat. Even wachten tot alles gesmolten is.
Levensgevaarlijk hier nu.
Simpel 26inch MTB frame, wat spul erop wat ik over heb gehouden.
XX 10 speed groep. Shimano triple waar ik alleen de grootste twee bladen van gebruik.
Straks nog wat kabels en leidingen netjes leggen op de scalpel en de lockouts afstellen.
Jammer dat ik hem straks niet even kan testen, ook al is het maar in de straat. Even wachten tot alles gesmolten is.
Levensgevaarlijk hier nu.
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 sep 2021 17:05
Gisteren vastgesteld dat ik een lekke voorband had bij mijn winterfiets. Tijd voor een onderhoudje. 2 nieuwe antilek buitenbanden uit Action gemonteerd met 2 michelin binnenbanden. Ik ben niet zo'n fan van het dunlop ventiel uit de action...tevens de spaakspanning gecontroleerd en een beetje gepoetst...
Vandaag op de JGuillem Major, de Shimano 105-7000 crankset vervangen door een GRX-810 crankset. Dus een 50-34 voor een 48-31. Met als doel straks makkelijker te kunnen klimmen.
Volgens Shimano werkt de GRX crankset niet met “Road-“ voor derailleurs. Maar ik ben met behulp van een handig YouTube filmpje van het kanaal “Free to cycle” kanaal aan de gang gegaan. Alles opnieuw afgesteld en het loopt/schakelt als een zonnetje. Dus ook vol- cross chaining.
Een GRX-crank kan (op mijn frame) dus prima met een Shimano 105 weg derailleur!
Volgens Shimano werkt de GRX crankset niet met “Road-“ voor derailleurs. Maar ik ben met behulp van een handig YouTube filmpje van het kanaal “Free to cycle” kanaal aan de gang gegaan. Alles opnieuw afgesteld en het loopt/schakelt als een zonnetje. Dus ook vol- cross chaining.
Een GRX-crank kan (op mijn frame) dus prima met een Shimano 105 weg derailleur!
Misschien de URL delen hier voor de overige klussers?Hanz Bé schreef: ↑19 dec 2022 13:19 Vandaag op de JGuillem Major, de Shimano 105-7000 crankset vervangen door een GRX-810 crankset. Dus een 50-34 voor een 48-31. Met als doel straks makkelijker te kunnen klimmen.
Volgens Shimano werkt de GRX crankset niet met “Road-“ voor derailleurs. Maar ik ben met behulp van een handig YouTube filmpje van het kanaal “Free to cycle” kanaal aan de gang gegaan. Alles opnieuw afgesteld en het loopt/schakelt als een zonnetje. Dus ook vol- cross chaining.
Een GRX-crank kan (op mijn frame) dus prima met een Shimano 105 weg derailleur!
Philippos schreef: ↑19 dec 2022 13:42Misschien de URL delen hier voor de overige klussers?Hanz Bé schreef: ↑19 dec 2022 13:19 ……. Maar ik ben met behulp van een handig YouTube filmpje van het kanaal “Free to cycle” kanaal aan de gang gegaan. Alles opnieuw afgesteld en het loopt/schakelt als een zonnetje. Dus ook vol- cross chaining.
Een GRX-crank kan (op mijn frame) dus prima met een Shimano 105 weg derailleur!
Uw wens is…….
https://youtu.be/_rQQjCEkbPU