Vandaag geklust aan de fiets
Ik ben niet alleen een fervente fietser, maar heb inmiddels ook een lichte verslaving ontwikkeld wat betreft het klussen aan de fiets. We hebben al de topics "laatst gekocht" en "vandaag gefietst in 2015". Beide topics die ik met plezier volg. Maar ik ben ook benieuwd naar alles wat we "verklussen" aan de fiets. Bijkomend voordeel: we leren wat van elkaar en brengen elkaar op ideeën.
Ik trap af: de winterfiets was toe aan een nieuw lager onder (grinding gevoel en geluid, en bij controleren trof ik roest aan) en bij mijn Chinees vond ik het bovenste lager te ver uitsteken (ongeveer 2 mm) en ik vermoedde dat dat het geklapper van het balhoofd veroorzaakte. Een nieuwe keramische lager gekocht (1 1/8, 45x45, stack 7mm) en deze op de chinees gezet. Gelijktijdig heb ik de conische alu high gloss spacer vervangen door een carbon 3K matte. Resultaat: ziet er strakker uit, maar geklapper zijn toch de kabels in het frame
Lager van Chinees overgezet naar winterfiets (zelfde maat). Resultaat: stuurt weer soepel en geluidloos.
Morgen weer een rondje trappen.
Ik trap af: de winterfiets was toe aan een nieuw lager onder (grinding gevoel en geluid, en bij controleren trof ik roest aan) en bij mijn Chinees vond ik het bovenste lager te ver uitsteken (ongeveer 2 mm) en ik vermoedde dat dat het geklapper van het balhoofd veroorzaakte. Een nieuwe keramische lager gekocht (1 1/8, 45x45, stack 7mm) en deze op de chinees gezet. Gelijktijdig heb ik de conische alu high gloss spacer vervangen door een carbon 3K matte. Resultaat: ziet er strakker uit, maar geklapper zijn toch de kabels in het frame
Lager van Chinees overgezet naar winterfiets (zelfde maat). Resultaat: stuurt weer soepel en geluidloos.
Morgen weer een rondje trappen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Heerlijk in de zon vanmiddag de kabels van de SR-groep op de Pina vervangen; wat een wereld van verschil is dat dan weer.
Less is bore
Isis lager vervangen met sleutel die ik via peerby heb geleend. Lager bij lbs gekocht. Bandjes geruild tussen pekelfiets en elke-dag-racer. Daar zit wel een logica achter maar die kan ik niet reproduceren.
Laatst gewijzigd door sloeren op 26 apr 2015 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een"Isis"-lager of is dat hetzelfde als een "Ivette"-lager? want ik begrijpt niet welk lager je hiermee bedoelt.sloeren schreef:Isis lager vervangen met sleutel die ik via peerby heb geleend. Lager bij lbs gekocht. Bandjes gerolen tussen pekelfiets en elke-dag-racer. Daar zit wel een logica achter maar die kan ik niet reproduceren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Weet je dat niet ? sloeren heeft het (natuurlijk) over een trapaslager met ISIS-passing.Orlok schreef:...Wat is een"Isis"-lager of is dat hetzelfde als een "Ivette"-lager? want ik begrijpt niet welk lager je hiermee bedoelt.
60 x Ventoux
Nee joh, dat wist ik niet. Noem het dan ook een 'trapaslager' met ISIS-passing dan begrijpt "iedereen" wat ermee wordt bedoeld.Le Grimpeur schreef:Weet je dat niet ? sloeren heeft het (natuurlijk) over een trapaslager met ISIS-passing.Orlok schreef:...Wat is een"Isis"-lager of is dat hetzelfde als een "Ivette"-lager? want ik begrijpt niet welk lager je hiermee bedoelt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vanmiddag mijn "hoge" veltec thypus wielen weer uit de wieltassen tevoorschijn gehaald. De winterbanden kunnen weer opgeborgen worden. Alle lijmresten die de velgen ontsierden ingesmeerd met pindakaas. Jawel, tip hier op het forum gevonden !!! Eerst in laten trekken en vervolgens de lijmresten van de oude stickers intensief staan wegpoetsen. De zipp stickers verwijderd die ik ter vervanging erop geplakt had. (Ik weet het het is 'not done',ook gelezen op het forum).
De velgen weer keurig opgepoetst en nu stickerloos. Na een rondje fietsen met mijn beide zoons op de 29er tot het donker weer verder gegaan. De body die eigenlijk versleten is toch nog maar terug geplaatst omdat de dealer de body nog in backorder heeft staan. Daarna nieuwe bandjes geplaatst. En de cassette er weer op, met een opvulring. Dus de afstelling van achterderailleur weer aan moeten passen. Hierbij 2 maal toe de ketting tussen de cassette en spaken terecht gekomen. Dus met behulp van YouTube het bereik weer goed ingesteld. Nog even de ketting gekuist en de fiets klaar gehangen voor een rondje morgenochtend en daarna AGR op de bank voor de buis.
Dus weer lekker geklust vandaag aan de fiets.
De velgen weer keurig opgepoetst en nu stickerloos. Na een rondje fietsen met mijn beide zoons op de 29er tot het donker weer verder gegaan. De body die eigenlijk versleten is toch nog maar terug geplaatst omdat de dealer de body nog in backorder heeft staan. Daarna nieuwe bandjes geplaatst. En de cassette er weer op, met een opvulring. Dus de afstelling van achterderailleur weer aan moeten passen. Hierbij 2 maal toe de ketting tussen de cassette en spaken terecht gekomen. Dus met behulp van YouTube het bereik weer goed ingesteld. Nog even de ketting gekuist en de fiets klaar gehangen voor een rondje morgenochtend en daarna AGR op de bank voor de buis.
Dus weer lekker geklust vandaag aan de fiets.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Gisteren na het fietsen mijn Garmin van de fiets gehaald en m'n bidon omgespoeld...
Vandaag mijn achterderailleur schoon gemaakt en weer ingeregeld.
Had al een paar keer last van niet soepel schakelen en dat begon mij gisteren tijdens het fietsen te irriteren omdat ik het maar niet goed kreeg afgeregeld. Dus vandaag maar eens gekeken wat er loos was. Wat bleek n.l. de kooi zat vast en was met geen mogelijkheid meer te scharnieren. Dat ik dat niet eerder had opgemerkt.
Ondanks de juiste torxsleutel lukte het mij niet om de kooi te demonteren en had al het vermoeden dat er een nieuwe derailleur moest komen totdat ik merkte dat er toch weer beweging in kwam. Daarna goed schoongemaakt met o.a. lampenolie totdat de boosdoener, de kooi dus, weer goed kon scharnieren en dus terug kon veren. Verder heb ik alle scharnierpunten met siliconensmeerolie weer ingesmeerd en het schakelen weer afgeregeld.
Had al een paar keer last van niet soepel schakelen en dat begon mij gisteren tijdens het fietsen te irriteren omdat ik het maar niet goed kreeg afgeregeld. Dus vandaag maar eens gekeken wat er loos was. Wat bleek n.l. de kooi zat vast en was met geen mogelijkheid meer te scharnieren. Dat ik dat niet eerder had opgemerkt.
Ondanks de juiste torxsleutel lukte het mij niet om de kooi te demonteren en had al het vermoeden dat er een nieuwe derailleur moest komen totdat ik merkte dat er toch weer beweging in kwam. Daarna goed schoongemaakt met o.a. lampenolie totdat de boosdoener, de kooi dus, weer goed kon scharnieren en dus terug kon veren. Verder heb ik alle scharnierpunten met siliconensmeerolie weer ingesmeerd en het schakelen weer afgeregeld.
Laatst gewijzigd door Orlok op 31 okt 2024 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless