Vandaag geklust aan de fiets
Even de crank gedemonteerd en schoongemaakt. Ik was in de veronderstelling dat mij BB30 lagers na een maandje regen en pekel naar de maan zouden zijn maar die draaien nog als nieuw. Dus het gekraak wordt waarschijnlijk veroorzaakt door viezigheid tussen de crank, spacers en lagers. Alles mooi schoon gemaakt en weer gemonteerd. Nu morgen eens kijken of het gekraak nu weg is.
Ride bikes, not tanks!
Het kransje moet van het oude (kapotte wiel) naar het nieuwe wiel. Omdat het een schroef kransje is en op een trial fiets, zit die muur vast door al die pedalkicks. Dikke battle verzekerd. Met een rondgeslagen ketting in de bankschroef heb ik geen goede ervaringen. De ketting slipt in de bankschroef en buigt. Daarom zelf een tooltje gemaakt om het kransje vast te houden. Erg satisfying hoe mooi het kransje tussen de bouten valt. Het mooie van een brede velg met gewicht besparende gaten erin is dat je er een hefboom door kunt steken. Een paar buizen waren niet sterk genoeg, deze lijmtang gelukkig wel.
Er is ook een vergelijkbaar tooltje op de markt zag ik later: https://www.trial-bikes.com/36488-thick ... l-tool.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... A&usqp=CAU
Er is ook een vergelijkbaar tooltje op de markt zag ik later: https://www.trial-bikes.com/36488-thick ... l-tool.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... A&usqp=CAU
Gisteren een stuureind plug verloren waardoor mijn stuurlint los wikkelde dus vandaag maar een stukje van het stuur gezaagd zodat er nu een normale eindcap kan worden gemonteerd. ⚒
Dus ook weer een nieuw stuurlint gewikkeld. Het ziet er weer mooi uit.
Dus ook weer een nieuw stuurlint gewikkeld. Het ziet er weer mooi uit.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Plaatje gemaakt voor lagerpersje. Voorwiel van de gravelbike heeft industrielagers, 18307, en een holle as er tussen. Je komt dus niet bij de lagers om ze eruit te tikken. Dan eruit trekken met de lagerpers. 30mm spacer op de naaf leggen aan de kant waar lager eruit moet. Plaatje erop, als aanslag voor de pers. En dan de as tussen de lagers eruit trekken.
Ik vind zo snel geen gespecialiseerd gereedschap ervoor, dan maar hobby-bob.
Dat aan beide zijden, nieuwe lagers omgekeerd erin persen mbv oud lager 29mm.
Edit: zaterdag nog beetje geklust aan de gravelbike. Versnellingskabels voor en achter, binnen en buiten. Dus ook stuurlint mee vervangen, balhoofd lagers vervangen, freehub vervangen (en dus ook een vrijwel nieuw 6902 lager moeten vervangen), nieuwe achterband met nieuwe sealant, voorband sealant vervangen.
BB lagers en lagers voorwiel zijn recent vervangen. Dus nu is alles weer nieuw. Bedoeld als voorzorgsmaatregel, fiets gaat binnenkort twee weken (mss drie) mee naar Engeland op werkvakantie. Dan wil ik alles op orde hebben.
Edit 2:
Na een ietwat foute impuls aankoop van een nieuwe wielset (AI offset frame, past geen normaal achterwiel in) deze laten herspaken. Alles nu in orde, op de balhoofd lagers na. Vaak liep er roestbruin vocht uit het balhoofd na poetsen. Balhoofd kreeg steeds meer speling. Enfin, stuur eraf, lagers eruit, schoonmaken. Nieuwe lagers met marinevet ingesmeerd en geplaatst. Speling is tenminste weg.
Nu is zowat alles dat gevoelig is voor slijtage vervangen, kan er de eerste tijd tegen.
Alhoewel.... kettingwielen vóór vertonen best wat slijtage. Kan nog effe.
Ik vind zo snel geen gespecialiseerd gereedschap ervoor, dan maar hobby-bob.
Dat aan beide zijden, nieuwe lagers omgekeerd erin persen mbv oud lager 29mm.
Edit: zaterdag nog beetje geklust aan de gravelbike. Versnellingskabels voor en achter, binnen en buiten. Dus ook stuurlint mee vervangen, balhoofd lagers vervangen, freehub vervangen (en dus ook een vrijwel nieuw 6902 lager moeten vervangen), nieuwe achterband met nieuwe sealant, voorband sealant vervangen.
BB lagers en lagers voorwiel zijn recent vervangen. Dus nu is alles weer nieuw. Bedoeld als voorzorgsmaatregel, fiets gaat binnenkort twee weken (mss drie) mee naar Engeland op werkvakantie. Dan wil ik alles op orde hebben.
Edit 2:
Na een ietwat foute impuls aankoop van een nieuwe wielset (AI offset frame, past geen normaal achterwiel in) deze laten herspaken. Alles nu in orde, op de balhoofd lagers na. Vaak liep er roestbruin vocht uit het balhoofd na poetsen. Balhoofd kreeg steeds meer speling. Enfin, stuur eraf, lagers eruit, schoonmaken. Nieuwe lagers met marinevet ingesmeerd en geplaatst. Speling is tenminste weg.
Nu is zowat alles dat gevoelig is voor slijtage vervangen, kan er de eerste tijd tegen.
Alhoewel.... kettingwielen vóór vertonen best wat slijtage. Kan nog effe.
Dogma F
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Eindelijk weer eens de tijd genomen om te sleutelen. Vandaag m’n favoriete fiets voorzien van de vierarmige Chorus crank die al heel lang klaar lag. Ik heb er lang aan moeten wennen, maar het past wel echt beter bij de Potenza groep.
Morgen denk ik maar eens een rondje doen. Dat wordt dan de eerste keer dit jaar op de racefiets
Morgen denk ik maar eens een rondje doen. Dat wordt dan de eerste keer dit jaar op de racefiets
Nice! En nu fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Dat ja! Morgenmiddag staat.
Niet echt geklust, fiets ingepakt voor weekje Leeuwarden (woon in Maastricht).
En de achterderailleur zat zo los....twee bouten gewoon fiks losgelopen. Nog nooit meegemaakt dat de framebout van de derailleur los zit.
Enfin, eruit, gat en bout ontvet en met Loctite 222 opnieuw gemonteerd. 222 heeft een laag losdraaimoment, beschermt in hoofdzaak tegen lostrillen.
En de achterderailleur zat zo los....twee bouten gewoon fiks losgelopen. Nog nooit meegemaakt dat de framebout van de derailleur los zit.
Enfin, eruit, gat en bout ontvet en met Loctite 222 opnieuw gemonteerd. 222 heeft een laag losdraaimoment, beschermt in hoofdzaak tegen lostrillen.
Dogma F
Carbon veren van mijn Look Keo Blade pedalen gewisseld naar een maatje sterker. Daarvoor is een Torx 8 nodig....ja, en die zit nergens standaard in een doppendoos.... Dus toevallig zag ik een 'precisie'-setje liggen bij Karwei voor een tientje. Beter (qua prijs) dan sommige sets die je via de fietsenwinkels kunt kopen voor zegge en schrijven meer dan 50euro....
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja en dan bij sommige ook nog opletten dat er een gaatje inzit.
Zo,n precisie setje is ideaal, die heb ik ook liggen, maarja wat heb ik ondertussen niet liggen
Zo,n precisie setje is ideaal, die heb ik ook liggen, maarja wat heb ik ondertussen niet liggen