11 speed ultegra derailleur op 10 speed wiel?
Ik heb een 10 speed cassette op mijn achterwiel, nu wil ik nieuwe shifters kopen, die zijn wat versleten, maar 10 speed shimano kan ik niet zo goed vinden, kan ik 11-speed kopen en dan ook een 11-speed derailleur en cassette, past dat op mijn wiel? In theorie kan ik een 11-speed shifter gebruiken met 10-speed cassette, denk ik, als ik de uiterste stand goed zet, maar dat vind ik wat raar.
Beide methodes werken (uiteraard) niet.
de uitleg waarom het niet gaat: het komt neer op de verhouding tussen hoe ver de shifter de kabel opzij trekt bij schakelen, versus hoeveel de achterderailleur beweegt bij schakelen. Samen moeten die zorgen dat de derailleur per 1 keer schakelen net de afstand van 1 kransje beweegt. En dat samen met de info dat vanaf 9 speed, de afstand tussen de kransen verschillend is voor de verschillende speeds.
Shimano heeft er voor gezorgd er eigenlijk geen zinvolle combinaties zijn die werken over verschillende 'x-speed' groepen. Soms zijn er wat uitzonderingen: een 9 speed shimano mtb derailleur werkt tegen een 10 speed road shifter (en schakelt 10 speed).
Bij decathlon vind je nog best wel 10 speed shifters te koop.
En afhankelijk van het merk van je wielen past er misschien wel een 11speed cassette op.
achtergrond info:
https://www.cyclinguk.org/cyclists-libr ... s/shimergo
Shimano heeft er voor gezorgd er eigenlijk geen zinvolle combinaties zijn die werken over verschillende 'x-speed' groepen. Soms zijn er wat uitzonderingen: een 9 speed shimano mtb derailleur werkt tegen een 10 speed road shifter (en schakelt 10 speed).
Bij decathlon vind je nog best wel 10 speed shifters te koop.
En afhankelijk van het merk van je wielen past er misschien wel een 11speed cassette op.
achtergrond info:
https://www.cyclinguk.org/cyclists-libr ... s/shimergo
Onder de aanname dat het hier om shimano 10 speed met velgremmen gaat:
De eerste methode (11 sp shifters en nieuwe 11 sp derailleurs, let op meervoud) werkt wel, mits je achterwiel geschikt is voor 11 speed. En daar hoort dan ook een 11 speed cassette bij.
Al met al een dure operatie.
Goedkopere oplossing is dat je Shimano Tiagra 10 sp shifters koopt.
De eerste methode (11 sp shifters en nieuwe 11 sp derailleurs, let op meervoud) werkt wel, mits je achterwiel geschikt is voor 11 speed. En daar hoort dan ook een 11 speed cassette bij.
Al met al een dure operatie.
Goedkopere oplossing is dat je Shimano Tiagra 10 sp shifters koopt.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Tiagra en GRX 400 gebruiken 11 speed cable pull, dat werkt niet met een oude 10 speed derailleur, alleen met de bijhorende Tiagra/GRX400 derailleur (of een 11 speed). Ze gebruiken wel een gewone 10 speed cassette.
Wat is wat versleten? Remgreeprubbers kan je vervangen. Als de shifters stroef schakelen, helpt het ze te ontvetten en van nieuwe olie te voorzien.
Dank voor alle input. Ik meende gelezen te hebben dat de afstanden op de cassette bij 10-speed en 11-speed hetzelfde waren, maar dat is blijkbaar niet het geval. En dan zijn ze dus niet compatibel.
Inmiddels heb ik uitgevonden dat op mijn Mavic wiel wel een 11-speed cassette moet passen, dus de hele zaak upgraden is een optie. De andere optie is alles laten bij wat het is. En ja, ik heb velgremmen. Ben ik zeer tevreden mee.
Wat versleten is in de shifters is dat als ik bij het tandje bij schakelen (zwaarder dus), er niets gebeurt, dan moet ik de hendel iets naar voren drukken om te schakelen. Ik denk dat er binnenin wat nokjes iets versleten zijn. Omdat ik nog wel wat jaren met deze fiets wil doen, neig ik nu naar vervangen van shifters, derailleur etc. Ik heb een mengelmoes van onderdelen op mijn fiets, ik heb shifters en voorderailleur 105, dat zat op de fiets, ik heb een Dura Ace achterderailleur, en een Ultegra crank set.
Inmiddels heb ik uitgevonden dat op mijn Mavic wiel wel een 11-speed cassette moet passen, dus de hele zaak upgraden is een optie. De andere optie is alles laten bij wat het is. En ja, ik heb velgremmen. Ben ik zeer tevreden mee.
Wat versleten is in de shifters is dat als ik bij het tandje bij schakelen (zwaarder dus), er niets gebeurt, dan moet ik de hendel iets naar voren drukken om te schakelen. Ik denk dat er binnenin wat nokjes iets versleten zijn. Omdat ik nog wel wat jaren met deze fiets wil doen, neig ik nu naar vervangen van shifters, derailleur etc. Ik heb een mengelmoes van onderdelen op mijn fiets, ik heb shifters en voorderailleur 105, dat zat op de fiets, ik heb een Dura Ace achterderailleur, en een Ultegra crank set.
Dit duidt voor mij echt op een vervuilde shifter en/of een versleten schakelkabel. Ik zou toch eerst hier naar (laten?) kijken, de goedkoopste optie om naar 11 speed over te gaan is een R7000 105 groep en dan ben je toch minstens 350€ aan onderdelen kwijt (shifters, voor- en achterderailleur, cassette). Die éne versnelling meer achteraan ga je niet merken.
Shifter ook goed ontvetten. Die bestaat uit ratels (cirkels met tanden) en pallen die achter tanden van die ratels moeten haken. Typisch is dat het vet opdroogt, dat die pallen vast komen zitten waardoor de shifter niet meer ingrijpt in de ratel en in het luchtledige lijkt te schakelen. Echt met heel veel ontvetter (wasbenzine of WD40 of zo) behandelen en droogblazen met perslucht (als dat lukt). Of de shifter in de ontvetter leggen.