Tubeless
Gisteren in Limburg voordat ik op de fiets zou stappen komt er een gast naar mij toe met de vraag of ik een pomp had. Hij had nog een paar bar in de band. Aan de ventielen zag ik direct dat het tubeless was. Toen ik hem de pomp gaf (sks rennkompressor met zo'n kop die je er op drukt) keek hij er naar met een blik alsof hij voor het eerst een pomp zag. Heb het zelf maar even gedaan. Van dynaplugs had hij nog nooit gehoord en ook geen biba's mee omdat de FM had gezegd dat dat niet meer nodig was. Ik vind Tubeless geweldig, maar je moet het niet zo aan een leek meegeven want dat is geheid vragen om problemen als de sealant zijn werk niet doet of andere malleur...
Tot overmaat van ramp had hij ook nog iets met zijn garmin gedaan en was zijn hele rit weg. Ik zei nog "heb je alles voor niks gedaan" ik zag hem balen
Tot overmaat van ramp had hij ook nog iets met zijn garmin gedaan en was zijn hele rit weg. Ik zei nog "heb je alles voor niks gedaan" ik zag hem balen
Ja en dat is wel jammer want zo'n leek zal na zo'n ervaring zeggen, doe mij maar weer biba's en zo krijgt tubeless onterecht een slechte naam.
Het zal er grotendeels van afhangen of de persoon in kwestie bereid is om lessen te trekken uit het voorval. Toen ik de eerste keer echt lek kwam te staan met de tubeless, was het ook niet om blij van te worden. Het gat was iets te groot voor een dynaplug. Nog onervaren met diezelfde dynaplugs, binnenband lukte wel, maar de buitenband kreeg ik er langs geen kanten op. En als toemaatje begon het ook nog fel te regenen.
Maar wat mij betreft was het een goede leerschool. Net zoals andere zaken bij pech bij het fietsen, moet je ook iets willen leren.
Dat is inderdaad jammer maar moderne "tubeless only" hookless wielen dwingen de gebruikers misschien weer wat meer om het te leren omdat ze niet meer zo maar kunnen terugstappen. Net zoals we ooit hebben moeten leren om een binnenband te wisselen, dat ging bij mij de eerste keren in ieder geval ook niet zonder slag of stoot.
Ik wacht nog altijd op het moment dat ik in het bijzijn van mijn tubeless kritische maatjes mijn band even snel mag repareren met een dynaplug. "Helaas" gebeurde me dat tot nu toe alleen bij solo ritjes.
Ik wacht nog altijd op het moment dat ik in het bijzijn van mijn tubeless kritische maatjes mijn band even snel mag repareren met een dynaplug. "Helaas" gebeurde me dat tot nu toe alleen bij solo ritjes.
Ach zo zijn er ook mensen die zelf geen binnenbandjes vervangen.
Fietsen rondje ronde hoep en als ze dan misschien 1 keer per jaar lek hebben laten ze zich ophalen/bellen taxi en gaan langs fietsenmaker om het te laten fixen.
Best knap trouwens dat je rit per ongeluk rit weg gooit op garmin, dat moet je echt 3 keer bevestigen ofzo.
Per ongeluk opslaan is wel erg makkelijk. (en is me al regelmatig overkomen)
Fietsen rondje ronde hoep en als ze dan misschien 1 keer per jaar lek hebben laten ze zich ophalen/bellen taxi en gaan langs fietsenmaker om het te laten fixen.
Best knap trouwens dat je rit per ongeluk rit weg gooit op garmin, dat moet je echt 3 keer bevestigen ofzo.
Per ongeluk opslaan is wel erg makkelijk. (en is me al regelmatig overkomen)
Ik denk eerlijk gezegd dat hij hem wel heeft opgeslagen inderdaad. Maar na het vaststellen dat zijn rit "weg" was zag hij er verslagen uit. Toen ik zei "dan is alles voor niets geweest" zag ik hem denken, maar Strava dan?DDX schreef: ↑01 mei 2023 10:32 Ach zo zijn er ook mensen die zelf geen binnenbandjes vervangen.
Fietsen rondje ronde hoep en als ze dan misschien 1 keer per jaar lek hebben laten ze zich ophalen/bellen taxi en gaan langs fietsenmaker om het te laten fixen.
Best knap trouwens dat je rit per ongeluk rit weg gooit op garmin, dat moet je echt 3 keer bevestigen ofzo.
Per ongeluk opslaan is wel erg makkelijk. (en is me al regelmatig overkomen)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb nu 1.5 week 5000S bandjes, maar wat zijn die dingen poreus zeg.
Schwalbe bleef op dezelfde wielen veel beter op druk. Zelfs extra latex helpt niet.
Letterlijk dagelijks checken en bijpompen.
Schwalbe bleef op dezelfde wielen veel beter op druk. Zelfs extra latex helpt niet.
Letterlijk dagelijks checken en bijpompen.
Less is bore
vreemd. Ik rij zowel met Schwalbe one als GP5000s en heb die ervaring niet met de laatste. Eigenlijk houden ze bij mij even goed druk als de Schwalbe one.daniel1975 schreef: ↑01 mei 2023 15:28 Ik heb nu 1.5 week 5000S bandjes, maar wat zijn die dingen poreus zeg.
Schwalbe bleef op dezelfde wielen veel beter op druk. Zelfs extra latex helpt niet.
Letterlijk dagelijks checken en bijpompen.
Ik heb hier een setje Ones (non-pro) op hookless velgen die al weken keurig op druk blijven en een setje GP5000TR’s op ‘normale’/‘ouderwetse’ velgen die idd wekelijks van een extra barretje buitenlucht moeten worden voorzien.
Dat gezegd, heb ik ooit mijn pogingen om een setje Pro Ones tubeless te krijgen op DT-Swiss velgen moeten staken na een vrolijke latexfontein/muurdecoratie in mijn schuurtje.
Volgens mij zit het hem dan ook meer in de band/velgcombinatie dan 1 specifieke factor….
Dat gezegd, heb ik ooit mijn pogingen om een setje Pro Ones tubeless te krijgen op DT-Swiss velgen moeten staken na een vrolijke latexfontein/muurdecoratie in mijn schuurtje.
Volgens mij zit het hem dan ook meer in de band/velgcombinatie dan 1 specifieke factor….
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ik gebruik zowel Orangeseal als Stans sealant en mijn idee is wel dat de wielen met orange seal beter op druk blijven. Orange seal maakt alsware een seal (vliesje) aan tegen de band aan. Dat zie je bij Stans niet en ik moet de banden met stans ook vaker bijpompen dan de banden met orange seal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27 jun 2012 11:10
Inderdaad. Orange seal en geen problemen. Zelfs niet met notoire 'moeilijke' bandjes van challenge/veloflex.
De gp5000 tr blijft zelfs echt lang op druk.
De gp5000 tr blijft zelfs echt lang op druk.