Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI over transvrouwen in de sport

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 jun 2023 14:28

Voor mij is het heel zwart-wit: vrouwensport is voor vrouwen. Prima als transgenders willen sporten op competatief niveau, maar dan bij de mannen of in de de open klasse. Niet bij de vrouwen, dat is oneerlijk.
Less is bore

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 jun 2023 14:47

daniel1975 schreef: 12 jun 2023 14:28 Voor mij is het heel zwart-wit: vrouwensport is voor vrouwen. Prima als transgenders willen sporten op competatief niveau, maar dan bij de mannen of in de de open klasse. Niet bij de vrouwen, dat is oneerlijk.
Soms zijn wij het helemaal met elkaar eens. Hier in ieder geval.
@markveenstra, hoe zal die "open categorie" er uit moeten zien?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jun 2023 15:00

Jans schreef: 12 jun 2023 14:47
daniel1975 schreef: 12 jun 2023 14:28 Voor mij is het heel zwart-wit: vrouwensport is voor vrouwen. Prima als transgenders willen sporten op competatief niveau, maar dan bij de mannen of in de de open klasse. Niet bij de vrouwen, dat is oneerlijk.
@markveenstra, hoe zal die "open categorie" er uit moeten zien?
Geen restricties op basis van leeftijd, geslacht, handicap, gewicht. Eigenlijk zoals je op een cyclo een overall uitslag hebt... of in het ultrafietsen.

Uiteraard heb je spelregels (bij het hardlopen kan je niet ineens in een rolstoel meedoen.,. het dopingreglement is van toepassing.., doorgebroken speler neerhalen is rood.., bij het wielrennen dien je met je fiets over de finishlijn te komen etc).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

marsman
Forum-lid

marsman 12 jun 2023 15:06

Dit is wat mij betreft ook de beste weg. Rekening houdend met iedereen en zeker ook de sportiviteit.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 jun 2023 15:30

@MarkVeenstra Ik ben de weg even helemaal kwijt denk ik. Wel subcategorieën, maar dan weer niet man/vrouw? Hoe moeilijk willen we het maken? Mannen die zich vrouw voelen, maar geen transformatie kiezen. Mannen die zich vrouw voelen en in transitie gaan?
Is er al een geval bekend van een transman? Hij die als vrouw ter wereld kwam en nu bij de mannen mee doet? Misschien in het zevende mannenelftal in een niet christelijke gemeente omdat het daar voornamelijk om de derde helft gaat?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jun 2023 15:56

Het hoeft inderdaad echt niet moeilijker te zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jun 2023 16:02

Ik vind dat ook oneerlijk maar ik heb nog geen praktische oplossing voorbij zien komen om het in de amateursport werkbaar te maken om ze te "weren".
Ze gaan door heel die mallemolen omdat ze zich vrouw voelen, vrouw willen zijn, een V op hun id-bewijs willen en dus zullen ze ook bij de vrouwen willen sporten.

We hebben als maatschappij gekozen om de eerste 3 dingen daarvan te accepteren. Nee zeggen tegen het laatste is dan eigenlijk onmogelijk.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 jun 2023 16:24

Ernie C. schreef: 12 jun 2023 16:02
Ik vind dat ook oneerlijk maar ik heb nog geen praktische oplossing voorbij zien komen om het in de amateursport werkbaar te maken om ze te "weren".
Ze gaan door heel die mallemolen omdat ze zich vrouw voelen, vrouw willen zijn, een V op hun id-bewijs willen en dus zullen ze ook bij de vrouwen willen sporten.

We hebben als maatschappij gekozen om de eerste 3 dingen daarvan te accepteren. Nee zeggen tegen het laatste is dan eigenlijk onmogelijk.
En Ernie vindt dan dat vrouwen dat allemaal normaal moeten winden en dat ze maar beter weer naar het aanrecht kunnen?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jun 2023 16:25

Ernie C. schreef: 12 jun 2023 16:02 ........... Nee zeggen tegen het laatste is dan eigenlijk onmogelijk.
Je slaat de nagel op de kop, het is verschrikkelijk moeilijk om tegenwoordig "NEE" te laten accepteren, en toch kan het wel.
Als (echte) vrouwen NEE zeggen dan is het echt niet aan de anderen om toch "JA" te zeggen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jun 2023 16:28

Jans schreef: 12 jun 2023 16:24
Ernie C. schreef: 12 jun 2023 16:02

En Ernie vindt dan dat vrouwen dat allemaal normaal moeten winden en dat ze maar beter weer naar het aanrecht kunnen?
Nee, ik vind dat we in een catch 22 terecht zijn gekomen waar geen goede oplossing meer mogelijk is.

De keuze hoe hier nog enigszins fatsoenlijk uit te komen, laat ik aan de direct belanghebbenden. Ik ben geen vrouw en wil er ook geen worden.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jun 2023 16:29

Lcsmet schreef: 12 jun 2023 16:25
Ernie C. schreef: 12 jun 2023 16:02 ........... Nee zeggen tegen het laatste is dan eigenlijk onmogelijk.
Je slaat de nagel op de kop, het is verschrikkelijk moeilijk om tegenwoordig "NEE" te laten accepteren, en toch kan het wel.
Als (echte) vrouwen NEE zeggen dan is het echt niet aan de anderen om toch "JA" te zeggen.
Maar je mag dus niet controleren tegen wie je "NEE" zou moeten zeggen...
Campagnolo Ultra Dork

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 jun 2023 21:09

Het probleem zit hem in het begrip 'vrouw'. Daar lijken we geen definitie voor te kunnen vinden. Ook de wetenschap past hiervoor. Het is gewoon te grijs gebied. Er is nu eenmaal een grijs midden gebied van man/vrouw. Dat is er en het zal er ook altijd blijven. Subcategorie-en op basis van leeftijd, gewicht, lengte en eventueel een handicap (1 of 2 benen, dat soort werk),.... dat zijn de enige categorieën die meetbaar en daarmee te handhaven zijn. De categorie vrouw roept teveel vragen op en is domweg te onduidelijk gedefinieerd. Eigenlijk zouden we daarmee moeten gaan stoppen. Er is echter in de maatschappij een heeeeeeele grote groep die zich 100% vrouw voelt en graag in die categorie wil sporten. Dat is meer de catch22.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie